Kuluttajan testi

4.95 €

Turvaistuimet

1.6.2020| /

Turvaistuintesti tehdään kuluttajaorganisaatioiden ja autoliittojen kansainvälisenä yhteistyönä.

Turvallisuus testattiin mittaamalla lapsen kehoon törmäystilanteessa kohdistuvia kiihtyvyyksiä ja kuormia testinukkeja apuna käyttäen. Istuimien turvallisuus testattiin etutörmäys- ja sivutörmäystilanteissa.

Testi tehtiin soveltuvin osin standardien UN R44 ja R129 mukaisesti. Kuitenkin testi on osittain viranomaismääräyksiä vaativampi. Esimerkiksi sivutörmäystestissä testinukkeen kohdistuu suurempia kiihtyvyyksiä.

Testit tehtiin istuimen eri kiinnitys- ja käyttötavoilla ja siinä käytettiin istuimelle hyväksyttyjen eri painoluokkien mukaan määräytyviä eri kokoisia testinukkeja.

Lisäksi turvallisuuden arvioon vaikuttivat istuimen vakaus autossa ja lapsen kiinnittämiseen käytettävän vyön reititys, eli vöiden käytön selkeys ja turvallisuus.

Käyttömukavuus testattiin kolmella erikokoisella ja -tyyppisellä autolla. Testissä arvioitiin väärinasentamisen mahdollisuutta, lapsen kiinnittämisen helppoutta, istuimen vaatimaa tilaa ja asentamista autoon, koon muokkausta, lapsen käytettävissä oleva tilaa ja mukavuutta sekä käyttöohjeita.

Asiantuntijat arvioivat myös istuimen puhdistettavuuden ja työn laadun, eli viimeistelyn tason. Huomiota kiinnitettiin muun muassa päällyskankaan saumoihin ja irrotettavuuteen sekä mahdollisiin tuuletusaukkoihin istuinosassa ja selkänojassa.

Laboratorion asiantuntija tarkastelivat myös maallikkokäyttäjien ja lasten avulla käyttömukavuutta erityisesti lapsen kannalta. Testissä käytettiin lisäksi käytettävyystesteihin kehitettyjä testinukkeja.

Haitalliset aineet testattiin kemikaalien testaamiseen erikoistuneessa laboratoriossa. Testissä selvitettiin löytyykö istuimista ihmiselle tai ympäristölle haitallisia aineita PAH-yhdisteitä (polysykliset aromaattiset hiilivedyt), ftalaatteja, palonestoon käytettäviä aineita, formaldehydia tai raskasmetalleja. Näytteitä otettiin istuinpehmusteista, kankaista ja istuinvöistä.

Muutokset vuoden 2020 testiin:
Turvaistuintestiin tehtiin muutamia muutoksia vuoden 2020 alusta lähtien. Testikelkka, eli autokehikko vaihdettiin uuteen vuoden 2020 alusta. Aiemmin autokehikkona toimi Volkswagen Golf, joka vaihdettiin nyt Volkswagen Poloon.

Laboratorio tutki miten kehikon vaihtaminen vaikutti testituloksiin. Mittausten perusteella uudella autokehikolla testinukkeihin kohdistuvat voimat ovat hieman aiempaa pienempiä, eli testi on jatkossa aavistuksen vähemmän ankara. Kuitenkin tulokset olivat hyvin pitkälti yhtenevät Golf-kehikolla tehtyihin verrattuna.

Käyttömukavuuden testiin lisättiin esimerkiksi turvaistuimen poistaminen autosta, kun aiemmin arvioitiin vain istuimen autoon laittaminen. Käyttömukavuuden testiautoina toimivat jatkossa Ford Fiesta (3d), Volkswagen T-Cross ja Citroen Berlingo. Uusien istuinten käyttömukavuusarviot ovat käytännössä täysin vertailukelpoiset aiemmin testattuihin istuimiin verrattuna.

Julkaisemme vuoden 2020 alusta lähtien testatut istuimet samassa taulukossa aiemmin testattujen kanssa. Testausajankohta on ilmoitettu kunkin tuotteen kohdalla taulukossa.

Haitallisten aineiden testaus kehittyy jatkuvasti, ja tarkistuslistalle lisätään jopa joka vuosi jokin uusi aine. Silti myös kemikaalitestien arvosanat ovat vertailukelpoisia eri vuosien välillä. Keskeisimmät testattavat yhdisteet ovat joka vuosi samat.

Törmäysturvallisuus testattiin myös sivusta tulevaa törmäystä simuloivalla testillä.


Tämä on Kuluttajan maksullista sisältöä. Kirjaudu sisään tai osta testi.