Mitä vertailu sisältää?
Puhelinliittymän kilpailutus tehdään usein hinnan ja tiedonsiirtonopeuden perusteella, mutta ne eivät takaa, että kuluttaja on tyytyväinen teleoperaattoriin. Vertailimme DNA:n, Elisan ja Telian asiakastyytyväisyyttä ja huomasimme, että riitatilanteissa sopuun pääsy ei ole itsestään selvää.
Asiakastyytyväisyyden arvioinnissa tarkastelimme kuluttajariitalautakuntaan päätyneitä riita-asioita, riippumattoman EPSI Ratingin kuluttajatyytyväisyysarvioita sekä liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämiä puhelinpalveluiden vastausaikoja. Lisäksi keräsimme yrityksiltä tiedot asiakaspalvelukanavista ja niiden aukioloajoista. Kaikki nämä tiedot löydät kattavasta vertailutaulukostamme.
Yksi teleoperaattori päätyy keräämiemme tietojen valossa kuluttajan kannalta positiiviseen loppuratkaisuun eli sopuun mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toisen operaattorin asiakkaat joutuvat odottamaan muita useammin kuluttajariitalautakunnan päätökseen saakka, jossa kestää tyypillisesti noin vuoden verran.
Operaattoreiden vertailu on julkaistu verkkosivuillamme 6.6.2023 ja painetun lehden numerossa 4/2023.