Mikä EAN-skanneri on?
EAN-skanneri on käytettävissä Kuluttaja.fi-verkkopalvelun mobiiliversiossa. Skannaa tuotteen viivakoodi puhelimellasi ja saat tietää, olemmeko testanneet kyseisen tuotteen. EAN-skanneri on vielä kehitysvaiheessa, joten skanneri tunnistaa tällä hetkellä melko pienen määrän tuotteita.
Kuluttajan testeissä on paljon kaikille hyödyllistä tietoa. Miksi testit eivät ole ilmaiseksi kaikkien luettavissa?
Kuluttaja on täysin riippumaton lehti. Rahoitamme lehden julkaisua ja puolueetonta testaustoimintaa pääosin tilauksista saatavilla tuloilla. Emme julkaise lainkaan mainoksia tai yritysten maksamaa sisältöä. Testattavat tuotteetkin ostamme kaupoista tavallisten kuluttajien tavoin. Tilaamalla Kuluttajan tuet puolueetonta testausta ja varmistat, että toimintamme jatkuu.
Miksi jotain tiettyä merkkiä ei ole testattu ollenkaan?
Kuluttaja tekee testit kansainvälisenä yhteistyönä muiden maiden kuluttajalehtien kanssa puolueettomissa laboratorioissa. Teemme ennen testin julkaisua markkinaselvityksen Suomessa testin julkaisuajankohtana myytävistä tuotteista, ja pyrimme julkaisemaan mahdollisimman kattavat testit kaikista tuotekategorioista. Vaikka julkaisemme yli tuhannen tuotteen testitulokset vuosittain, testattujen tuotteiden joukkoon ei aina ole mahdollista sisällyttää aivan kaikkia merkkejä ja malleja, mitä Suomessa myydään.
Miksi osa tuotteista on testattu eri aikana kuin toiset?
Osa testeistämme on käynnissä jatkuvasti, eli samaan testilaboratorioon lähetetään jopa joka kuukausi uusi testierä tuotteita. Testausmenetelmät ja arvosteluperusteet pidetään esimerkiksi referenssilaitteiden avulla samoina testierästä toiseen, jotta eri testierissä testattujen tuotteiden tuloksia voi luotettavasti vertailla keskenään. Tarkistamme saatavuuden myös aiemmin testattujen tuotteiden osalta aina testin julkaisuhetkellä. Julkaisemme vain niiden tuotteiden testitulokset, joita on julkaisuhetkellä saatavilla. Näin mahdollistamme sinulle mahdollisimman kattavan katsauksen testin julkaisuhetkellä saatavilla oleviin tuotteisiin.
Ostin lukuoikeuden testiin. Miksi tulokset ovat muuttuneet kahden kuukauden lukuoikeuden aikana?
Kyse on luultavasti siitä, että olemme julkaisseet testistä uuden päivitetyn version. Samassa yhteydessä olemme tarkistaneet tuotteiden saatavuuden, lisänneet uusia markkinoille tulleita tuotteita ja poistaneet vanhoja tuotteita joita ei ole enää myynnissä. Muista mahdollisista muutoksista on kerrottu artikkelin yhteydessä.
En löydä testissänne menestynyttä tuotetta kaupoista. Miksi olette julkaisseet testituloksen tuotteelle jolle ei ole saatavuutta?
Teemme kattavan markkinaselvityksen ennen testin julkaisua ja varmistamme tuolloin tuotteen saatavuuden testin julkaisuhetkellä suomenkielisistä verkko- ja kivijalkakaupoista. Tuotteiden saatavuustilanne voi vaihdella kuitenkin jopa päivittäin. Suosittelemme antamaan palautetta kiinnostavan tuotteen saatavuudesta suoraan siitä vastaavalle myyjälle tai maahantuojalle.
Voinko tallentaa testin tulokset itselleni?
Palvelumme on suunniteltu siten, että testitulokset ovat helposti luettavissa millä laitteella tahansa lukuoikeuden voimassaoloaikana. Testitaulukoissa ei ole erillistä tulostusominaisuutta, koska testimme ovat hyvin laajoja ja tuotteiden vertailu onnistuu helpommin verkkopalvelussamme.
Tilaus ja käyttäjätiedot
Osoitteeni on muuttunut. Päivittyykö osoitteenmuutos automaattisesti Postilta tai maistraatista?
Postiin tai VTJ:lle tehty osoitteenmuutos ei päivity säännöllisesti asiakasrekisteriimme. Voit päivittää kaikki asiakastietosi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.
Miten voin hallinnoida markkinointilupia ja evästeasetuksia?
Sähköpostiin tulevan uutiskirjeen voi perua milloin tahansa klikkaamalla uutiskirjeen lopussa olevaa linkkiä. Huomaathan, että et saa tämän jälkeen enää tietoa uusista testeistä ja muista sisällöistä sähköpostitse. Mikäli haluat tilata uutiskirjeen uudelleen, tulee sinun olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Lisätietoja evästeistä löydät tietosuojaselosteen sivulta. Samalla sivulla voit myös hallinnoida evästeasetuksiasi.
Laskutus
Onko lasku mahdollista saada sähköpostilla, e-laskuna tai yrityksen verkkolaskuna?
Kyllä on. E-laskun voit aktivoida tekemällä e-laskusopimuksen verkkopankissasi. Sopimusta tehdessäsi tarvitset vain viitenumeron viimeisimmältä Kuluttajan laskultasi. Mikäli haluat saada laskusi sähköpostitse, voit ilmoittaa siitä asiakaspalveluumme.
Yrityksille voimme lähettää verkkolaskuja, joten niitä varten voit ilmoittaa asiakaspalveluumme yrityksen verkkolaskutiedot.
Ota käyttöön helppo ja ilmainen e-lasku
Vaihda paperilasku kätevään e-laskuun! E-lasku tulee aina perille, ja laskun tiedot ovat valmiiksi oikein. Voit aktivoida e-laskun helposti omassa verkkopankissasi:
1) Etsi verkkopankistasi e-laskut ja tee uusi e-laskusopimus.
2) Löydät meidät nimellä Kuluttajamedia ry.
3) Laita yksilöintitiedoksi viimeisimmän laskusi viitenumero. Mikäli lasku on hukkunut, voit kysyä tiedon asiakaspalvelustamme.
Kun e-laskusopimus on tehty, saat jatkossa Kuluttajan laskun automaattisesti verkkopankkiisi.
Onko lasku mahdollista vastaanottaa OmaPostiin?
Kyllä on. Voit vastaanottaa laskun OmaPostiin ottamalla kyseisen palvelun käyttöön. OmaPostin asetuksissa on määriteltävä, että laskumme voivat tulla jatkossa sinne.
Mikäli haluat jatkossa laskut OmaPostiin ja aiemmin laskutustapanasi on ollut sähköposti- tai e-lasku, niin ilmoitathan meille vielä muutoksesta. Näin saamme varmistettua, että lasku ohjautuu OmaPostiin. Mikäli laskutustapanasi on ollut aiemmin paperilasku, riittää, että otat OmaPostin käyttöön ja sallit asetuksissa laskujemme saapumisen kyseiseen palveluun.
Miksi sain maksumuistutuksen, vaikka olen maksanut laskun?
Maksusi on saattanut saapua meille vasta sen jälkeen, kun maksuhuomautus on lähetetty. Maksun saapumisessa saattaa mennä 1-3 arkipäivää. Vaihtoehtoisesti voi olla kyse siitä, että laskuusi on muodostunut maksumuistutuksesta muodostuneita lisäkuluja, jotka ovat jääneet maksettavaksi, vaikka muu osa laskusta on jo maksettu. Epäselvissä tapauksissa voit olla meihin yhteydessä.
Sain maksumuistutuksen tekstiviestillä tai sähköpostilla. Mitä tämä tarkoittaa?
Lähetämme maksuttoman muistutuksen laskustasi 7 päivää erääntymisen jälkeen. Maksathan laskun mahdollisimman pian muistutuksen saatuasi. Mikäli olet juuri maksanut laskusi, voit jättää muistutusviestin huomiotta.
Maksoin vahingossa liikaa minulle tulleen Kuluttajan laskun tiedoilla. Mitä teen?
Ei hätää. Hyvitämme liikamaksun seuraavalla laskullasi.
Mikäli kyseessä on liikamaksu maksuhuomautuksen tai maksuvaatimuksen johdosta maksettuun suoritukseen, ollaan sinuun yhteydessä rahanpalautusta varten. Yhteistyökumppanimme saattaa veloittaa rahanpalautuksesta käsittelymaksun. Vaihtoehtoisesti voit pyytää yhteistyökumppaniamme siirtämään liikamaksun meille, jolloin se kohdistetaan seuraavaan tilausjaksoosi.
Kuluttajan laskuni meni OmaPostiin, vaikka olen ilmoittanut laskutustavakseni jonkun muun. Mitä teen?
Lähetämme laskun ensisijaisesti ilmoittamasi laskutustavan mukaisesti. Paperilaskuna lähetetty lasku ohjautuu OmaPostiin, mikäli OmaPostin asetuksissa on määritelty, että laskumme voivat tulla sinne. Voit valita OmaPostin asetuksissa yritykset, joilta tulevan postin haluat sähköisenä OmaPostiin. Huomaathan, että oletuksena OmaPosti tarjoaa käyttäjälle vaihtoehtoa, jossa kaikkien yritysten laskut ohjataan OmaPostiin. Vaihtoehtoisesti voit ottaa e-laskun käyttöön verkkopankissasi (löydät tarvittavan viitenumeron viimeisimmältä saapuneelta laskultasi) tai ilmoittaa meille laskutussähköpostiosoitteesi, jolloin laskut tulevat jatkossa sähköpostiisi.
Muut
Kaipaan apua/neuvontaa muussa kuin Kuluttajaan liittyvässä asiassa.
Onko sinulla ongelmia yrityksen kanssa ja tarvitset apua? Olemme koonneet kattavan listan eri tahojen tarjoamista neuvontapalveluista. Voit lähettää meille myös juttuvinkin asiaa koskien yhteydenottolomakkeella.
Yritys ei ole noudattanut Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta. Miksei tätä yritystä näy Mustalla listalla?
Kuluttajariitalautakunta lähettää meille tapaukset vasta sitten, kun tapaus on heidän mielestään aivan valmis ja käsitelty. Aikaa saattaa kulua jopa kaksi tai kolme vuotta siitä, kun kuluttajariitalautakunta on tehnyt varsinaisen päätöksen. Viive päätöksen tekemisen ja asian käsittelyn lopullisen valmistumisen välillä johtuu siitä, että kuluttajariitalautakunta antaa sekä yritykselle että kuluttajalle varsin pitkän ajan vastata päätökseen. Vasta kun vastausaika on päättynyt, tapaus katsotaan täysin käsitellyksi. Julkaisemme tapausten tiivistelmät Kuluttaja.fissä saman tien, kun saamme ne lautakunnasta.
Lähetin toimitukselle juttuvinkin. Miksi aihetta ei ole käsitelty Kuluttajassa?
Kiitos juttuvinkistäsi. Jokainen lukijoilta saatu vihje kiinnostavaksi sisällöksi on meille arvokas. Käsittelemme kaikki juttuvinkit toimituksessa ja valitsemme joukosta lehteen sopivimmat aiheet. Valintaan vaikuttaa muun muassa aiheen kiinnostavuus, ajankohtaisuus ja se olemmeko kirjoittaneet aiheesta jo aiemmin.
Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi tältä sivulta, voit olla meihin yhteydessä.
Ota yhteyttä