• Ota yhteyttä
  • Kuluttajaneuvonta
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Hero image

    Usein kysytyt kysymykset

    Tältä sivulta löydät vastauksia esimerkiksi tilauksiin, kirjautumiseen, laskutukseen sekä lehden ja verkkopalvelun sisältöön liittyviin kysymyksiin. Mikäli et löydä sivulta apua asiaasi, voit olla meihin yhteydessä yhteydenottolomakkeella.

    Kuluttaja.fi-tunnuksen käyttöönotto

    Yritän rekisteröidä tunnusta Kuluttaja.fi-sivustolle, mutta rekisteröityminen ei onnistu. Mitä teen?

    Kyse voi olla siitä, että olemme jo luoneet sähköpostiosoitteellesi valmiiksi tunnuksen. Voit koittaa luoda tunnuksellesi salasanan täältä. Mikäli salasanan vaihtamisen sähköpostia ei tule, se luultavasti tarkoittaa, että sinulla ei ole tunnusta järjestelmässämme. Joskus viestin tulemisessa voi olla viivettä.

    Määrittäessäsi tunnukselle uuden salasanan huomaathan että salasanan tulee olla vähintään 8 merkkiä pitkä ja tulee olla vähintään yksi pieni kirjain, iso kirjain, numero ja erikoismerkki.

    Mikäli tiedät, ettei sinulla ole tunnusta järjestelmässämme, voit varmistaa, että olethan hyväksynyt sivustomme evästeet. Evästeiden hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa sivuston toimintaan. Voit myös yrittää rekisteröityä eri laitteella tai selaimella. Mikäli ongelma jatkuu, ole meihin yhteydessä lomakkeen kautta. Tällöin voimme tarvittaessa luoda sinulle käyttäjän puolestasi.

    Olen tilaaja ja kirjauduin sisään, mutta vaikuttaisi, että tilaus ei toimi oikein. Sivustolla näkyy yhä “Tilaa Kuluttaja” tai “Osta lehti” -tyylisiä tekstejä. Mistä on kyse?

    Kyseiset tekstit näkyvät kaikille käyttäjillemme tällä hetkellä, riippumatta siitä, onko käyttäjällä tilaus vai ei. Pyrimme korjaamaan asian mahdollisimman pian. On siis mahdollista, että tilauksesi toimii oikein. Saat varmuuden asiasta, kun esimerkiksi Lehdet-sivulla klikkaat uusimman lehden kohdalta Pääaiheet-osion alta Lue lehti -painiketta. Jos tilauksesi toimii oikein, pääset kyseisen painikkeen kautta lukemaan esimerkiksi näköislehteä klikkaamalla seuraavalla sivulla “Avaa näköislehti”-painiketta.

    Mikäli olet itse luonut käyttäjätunnuksesi, eikä tilauksesi vaikuttaisi toimivan, voi olla myös kyse siitä, että meillä ei ole ollut aiemmin tiedoissamme sähköpostiosoitettasi. Tällöin, kun loit uuden käyttäjän, järjestelmämme ei osannut yhdistää käyttäjää tilaukseesi. Tällaisessa tapauksessa laita meille viestiä ohjesivumme lopussa olevan lomakkeen kautta.

    Minulla on ongelmia palvelun käytössä tai palvelu ei toimi laitteellani kuten pitää.

    Olethan meihin yhteydessä ja kuvailet virhettä / ongelmaa mahdollisimman tarkasti: Käytätkö palvelua puhelimella, tabletilla vai tietokoneella? Mikä on käytössäsi oleva selain? Miten ongelma ilmenee? Myös kuvakaappaus ongelmatilanteesta voi olla hyödyllinen. Kun lähetät meille palautetta, saamme arvokasta tietoa palvelun kehittämiseksi.

    Tällä hetkellä tiedossamme on että joillain käyttäjillä on esiintynyt hitautta sivujen latautumisessa. Olemme reagoineet tähän lisäämällä käytössä olevaa palvelinkapasiteettia ja jatkamme palvelun kehittämistä, jotta ongelma saadaan ratkaistua.

     

    Kuluttajan lukeminen

    Millä tavoilla voin lukea Kuluttajaa?

    Voit tilata Kuluttajan joko painetun lehden ja digitilauksen yhdistelmänä tai pelkästään diginä. Tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin sisältöihin. Vaihtoehtoisesti voit ostaa yksittäisiä irtonumeroita, testejä tai artikkeleita. Voit luoda myös ilmaisen Kuluttaja.fi-tunnuksen, jolla pääset lukemaan vaihtuvia maksuttomia sisältöjä verkkopalvelussamme. Tutustu vaihtoehtoihin täällä. Alta löydät lisää tietoa yksittäisten testien, artikkeleiden ja lehtien ostamisesta.

    Voinko ostaa yksittäisen testin, artikkelin tai lehden?

    Kaikki testimme ovat yksittäin ostettavissa. Voit ostaa lukuoikeuden testin sivulta tai kaupasta. Osan artikkeleistamme voi ostaa yksittäin. Voit ostaa lukuoikeuden kyseisen artikkelin sivulta. Kaikki yksittäin ostetettavissa oleva sisältö ja muut tuotteet on koottu myös Kauppa-sivulle  Lehdet-sivulta ja kaupasta pääset ostamaan lehtien irtonumeroita painettuna sekä digitaalisena versiona. Voit ostaa uusimman lehden sivun yläosasta “Osta lehti” -painikkeesta. Aiemmin ilmestyneet numerot löydät lehtiarkistosta. Osa vanhoista numeroista on vain lehden tilaajien luettavissa.

    Voit ostaa uusimman lehden irtonumeron myös lähimmästä kaupasta, joka myy Kuluttajaa. Löydät painetun lehden saatavuuden Lehtipisteen sivulta. Kirjoita Lehtipisteen sivun hakupalkkiin “Kuluttaja”, klikkaa sitten hakutuloksiin tullutta lehden kansikuvaa ja avautuvalta sivulta klikkaa “Katso lähimmät lehtipisteet, joihin tuote on toimitettu. Tieto ei päivity.”. Avautuvaan ikkunaan voit asettaa oman sijaintisi tai muun halutun paikan. Sen perusteella näet, mihin kauppaan uusinta numeroamme on toimitettu.

    Mistä löydän aiemmin ilmestyneet lehdet?

    Verkkopalvelussamme voit lukea Kuluttaja-lehtiä vuodesta 2014 alkaen. Lehdet-sivun yläosasta löydät aina uusimman lehden, ja vanhempia numeroita pääset lukemaan lehtiarkistosta.

    Mitkä ovat painetun lehden ilmestymispäivät?

    Löydät julkaisuaikataulumme täältä.

    Minulla on painetun lehden tilaus, mutta lehteä ei ole tullut postiluukustani. Missä on vika?

    Mikäli ilmoitetusta ilmestymispäivästä on vain muutama päivä, voi viivästys johtua alueellisesta postinjakelun aikataulusta tai tilapäisestä Postin jakeluhäiriöstä. Painetun lehden tilaajana pääset lukemaan kaikki sisällöt tällä välin myös verkkopalvelustamme. Muita mahdollisia syitä ongelman taustalla voivat olla lehden katoaminen jakelussa, vanha toimitusosoite asiakastiedoissa tai maksamatta jäänyt lasku. Asiakaspalvelumme auttaa selvittämään tilauksesi tilanteen ja päivittämään samalla asiakastetosi. Mikäli saapunut lehti on vahingoittunut tai kadonnut jakelussa, voi asiakaspalvelumme lähettää sinulle veloituksetta uuden numeron.

     

    Testit

    Mikä EAN-skanneri on?

    EAN-skanneri on käytettävissä Kuluttaja.fi-verkkopalvelun mobiiliversiossa. Skannaa tuotteen viivakoodi puhelimellasi ja saat tietää, olemmeko testanneet kyseisen tuotteen. EAN-skanneri on vielä kehitysvaiheessa, joten skanneri tunnistaa tällä hetkellä melko pienen määrän tuotteita.

    Kuluttajan testeissä on paljon kaikille hyödyllistä tietoa. Miksi testit eivät ole ilmaiseksi kaikkien luettavissa?

    Kuluttaja on täysin riippumaton lehti. Rahoitamme lehden julkaisua ja puolueetonta testaustoimintaa pääosin tilauksista saatavilla tuloilla. Emme julkaise lainkaan mainoksia tai yritysten maksamaa sisältöä. Testattavat tuotteetkin ostamme kaupoista tavallisten kuluttajien tavoin. Tilaamalla Kuluttajan tuet puolueetonta testausta ja varmistat, että toimintamme jatkuu.

    Miksi jotain tiettyä merkkiä ei ole testattu ollenkaan?

    Kuluttaja tekee testit kansainvälisenä yhteistyönä muiden maiden kuluttajalehtien kanssa puolueettomissa laboratorioissa. Teemme ennen testin julkaisua markkinaselvityksen Suomessa testin julkaisuajankohtana myytävistä tuotteista, ja pyrimme julkaisemaan mahdollisimman kattavat testit kaikista tuotekategorioista. Vaikka julkaisemme yli tuhannen tuotteen testitulokset vuosittain, testattujen tuotteiden joukkoon ei aina ole mahdollista sisällyttää aivan kaikkia merkkejä ja malleja, mitä Suomessa myydään.

    Miksi osa tuotteista on testattu eri aikana kuin toiset?

    Osa testeistämme on käynnissä jatkuvasti, eli samaan testilaboratorioon lähetetään jopa joka kuukausi uusi testierä tuotteita. Testausmenetelmät ja arvosteluperusteet pidetään esimerkiksi referenssilaitteiden avulla samoina testierästä toiseen, jotta eri testierissä testattujen tuotteiden tuloksia voi luotettavasti vertailla keskenään. Tarkistamme saatavuuden myös aiemmin testattujen tuotteiden osalta aina testin julkaisuhetkellä. Julkaisemme vain niiden tuotteiden testitulokset, joita on julkaisuhetkellä saatavilla. Näin mahdollistamme sinulle mahdollisimman kattavan katsauksen testin julkaisuhetkellä saatavilla oleviin tuotteisiin.

    Ostin lukuoikeuden testiin. Miksi tulokset ovat muuttuneet kahden kuukauden lukuoikeuden aikana?

    Kyse on luultavasti siitä, että olemme päivittäneet testin tuoreempaan versioon. Samassa yhteydessä olemme tarkistaneet tuotteiden saatavuuden, lisänneet uusia markkinoille tulleita tuotteita ja poistaneet vanhoja tuotteita joita ei ole enää myynnissä. Muista mahdollisista muutoksista on kerrottu artikkelin yhteydessä.

    Miten voin tallentaa testin tulokset itselleni?

    Verkkopalvelumme on suunniteltu siten, että testitulokset ovat helposti luettavissa millä laitteella tahansa lukuoikeuden voimassaoloaikana. Testitaulukoissa ei ole erillistä tulostusominaisuutta, koska testimme ovat hyvin laajoja ja tuotteiden vertailu onnistuu helpommin verkkopalvelussamme.

     

    Kirjautuminen, tilaus ja käyttäjätiedot

    Mitä teen, jos unohdan käyttäjätunnukseni tai salasanani?

    Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Salasanan voit uusia Unohditko salasanasi -sivulla.

    Osoitteeni on muuttunut. Päivittyykö osoitteenmuutos automaattisesti Postilta tai maistraatista?

    Postiin tai VTJ:lle tehty osoitteenmuutos ei päivity säännöllisesti asiakasrekisteriimme. Voit päivittää kaikki asiakastietosi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.

    Miten voin hallinnoida markkinointilupia ja evästeasetuksia?

    Sähköpostiin tulevan uutiskirjeen voi perua milloin tahansa klikkaamalla uutiskirjeen lopussa olevaa linkkiä. Huomaathan, että et saa tämän jälkeen enää tietoa uusista testeistä ja muista sisällöistä sähköpostitse. Mikäli haluat tilata uutiskirjeen uudelleen, tulee sinun olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

    Lisätietoja evästeistä löydät tietosuojaselosteen sivulta. Samalla sivulla voit myös hallinnoida evästeasetuksiasi.

     

    Laskutus

    Onko lasku mahdollista saada sähköpostilla, e-laskuna tai yrityksen verkkolaskuna?

    Kyllä on. E-laskun voit aktivoida tekemällä e-laskusopimuksen verkkopankissasi. Sopimusta tehdessäsi tarvitset vain viitenumeron viimeisimmältä Kuluttajan laskultasi. Mikäli haluat saada laskusi sähköpostitse, voit ilmoittaa siitä asiakaspalveluumme. Yrityksille voimme lähettää verkkolaskuja, joten niitä varten voit ilmoittaa asiakaspalveluumme yrityksen verkkolaskutiedot.

    Miksi sain maksumuistutuksen, vaikka olen maksanut laskun?

    Maksusi on saattanut saapua meille vasta sen jälkeen, kun maksuhuomautus on lähetetty. Maksun saapumisessa saattaa mennä 1-3 arkipäivää. Vaihtoehtoisesti voi olla kyse siitä, että laskuusi on muodostunut maksumuistutuksesta muodostuneita lisäkuluja, jotka ovat jääneet maksettavaksi, vaikka muu osa laskusta on jo maksettu. Epäselvissä tapauksissa voit olla meihin yhteydessä.

    Maksoin vahingossa liikaa minulle tulleen Kuluttajan laskun tiedoilla. Mitä teen?

    Ei hätää. Hyvitämme liikamaksun seuraavalla laskullasi.

    Mikäli kyseessä on liikamaksu maksuhuomautuksen tai maksuvaatimuksen johdosta maksettuun suoritukseen, ollaan sinuun yhteydessä rahanpalautusta varten. Yhteistyökumppanimme saattaa veloittaa rahanpalautuksesta käsittelymaksun. Vaihtoehtoisesti voit pyytää yhteistyökumppaniamme siirtämään liikamaksun meille, jolloin se kohdistetaan seuraavaan tilausjaksoosi.

    Kuluttajan laskuni meni OmaPostiin, vaikka olen ilmoittanut laskutustavakseni jonkun muun. Mitä teen?

    Lähetämme laskun ensisijaisesti ilmoittamasi laskutustavan mukaisesti. Paperilaskuna lähetetty lasku ohjautuu OmaPostiin, mikäli OmaPostin asetuksissa on määritelty, että laskumme voivat tulla sinne. Voit valita OmaPostin asetuksissa yritykset, joilta tulevan postin haluat sähköisenä OmaPostiin. Huomaathan, että oletuksena OmaPosti tarjoaa käyttäjälle vaihtoehtoa, jossa kaikkien yritysten laskut ohjataan OmaPostiin. Vaihtoehtoisesti voit ottaa e-laskun käyttöön verkkopankissasi (löydät tarvittavan viitenumeron viimeisimmältä saapuneelta laskultasi) tai ilmoittaa meille laskutussähköpostiosoitteesi, jolloin laskut tulevat jatkossa sähköpostiisi.

     

    Muut

    Kaipaan apua/neuvontaa muussa kuin Kuluttajaan liittyvässä asiassa.

    Onko sinulla ongelmia yrityksen kanssa ja tarvitset apua? Olemme koonneet kattavan listan eri tahojen tarjoamista neuvontapalveluista. Voit lähettää meille myös juttuvinkin asiaa koskien yhteydenottolomakkeella.

    Yritys ei ole noudattanut Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta. Miksei tätä yritystä näy Mustalla listalla?

    Kuluttajariitalautakunta lähettää meille tapaukset vasta sitten, kun tapaus on heidän mielestään aivan valmis ja käsitelty. Aikaa saattaa kulua jopa kaksi tai kolme vuotta siitä, kun kuluttajariitalautakunta on tehnyt varsinaisen päätöksen. Viive päätöksen tekemisen ja asian käsittelyn lopullisen valmistumisen välillä johtuu siitä, että kuluttajariitalautakunta antaa sekä yritykselle että kuluttajalle varsin pitkän ajan vastata päätökseen. Vasta kun vastausaika on päättynyt, tapaus katsotaan täysin käsitellyksi. Julkaisemme tapausten tiivistelmät Kuluttaja.fissä saman tien, kun saamme ne lautakunnasta.

     

    Mikäli et löytänyt vastausta ongelmaasi tältä sivulta, voit olla meihin yhteydessä.

    Ota yhteyttä

    Ladataan...
    Ladataan...

    Kuluttaja

    Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.