Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.
Näin tunnistat, onko yritysten vastuullisuuspuheen takana todellisia tekoja.
Ilmastonmuutos, planeetan kantokyky ja muut polttavat ympäristöasiat ovat vakiintuneet osaksi julkista keskustelua sekä sitä kautta yritystoimintaa ja tuotteiden markkinointia. Samalla myös viherpesu on tullut kuluttajien riesaksi.
Viherpesulla tarkoitetaan muun muassa epämääräisten tai liioittelevien väitteiden esittämistä jonkin tuotteen ympäristöystävällisyydestä. Esimerkiksi sanoihin ekologinen ja vastuullinen liitetään positiivisia mielikuvia, joten niiden avulla on houkuttelevaa myös myydä tuotteita ja palveluita ihmisille.
Listasimme viisi keinoa, jolla harhaanjohtavan vihermarkkinoinnin voi tunnistaa.
Selvitimme, mistä yrityksistä otetaan toistuvasti yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Vuodelta 2025 erottuu yksi toimija.
Menneen vuoden aikana erityisesti vanhuksille on yritetty kaupata huonoin perustein aurinkosähköjärjestelmiä.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV:n) ryhmäpäällikkö Mikko Saastamoinen kertoo, että KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tänä vuonna toistasataa aurinkopaneeleihin tai aurinkosähköjärjestelmiin liittyvää yhteydenottoa, joissa kuluttajat ovat kertoneet kohtaamistaan ongelmista.
Uudessa laissa korostetaan kuluttajien turvallisuutta, ja se edellyttää toimijoilta esimerkiksi yhteydenottokanavien tarjoamista turvallisuusasioissa.
Jos kuluttajalle myytävän tuotteen turvallisuus ei täytä lain asettamia kriteerejä, voi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes asettaa siitä nykyään seuraamusmaksun.
Toukokuussa Suomessa tuli voimaan uusi kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskeva laki, joka korvasi kuluttajaturvallisuuslain. Taustalla on EU:n yleinen tuoteturvallisuusasetus (GPSR), jota alettiin soveltaa joulukuussa 2024.
Liikuntarajoitteisille pitää taata yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua tapahtumiin.
Lippukauppa Ticketmasterilla ei ole aina ollut tarjolla liikuntarajoitteisten paikkoja Suomessa myynnissä oleviin tapahtumiinsa, vaikka kyseisissä tapahtumissa liikuntarajoitteisille on ollut omat paikkansa.
Liikuntarajoitteisten paikat on varattu esimerkiksi pyörätuolia käyttävälle ja hänen avustajalleen sekä esimerkiksi näkörajoitteiselle avustajineen. Näitä paikkoja on saatettu lisätä myyntiin vasta asiakkaiden yhteydenoton jälkeen. Yksi tapauksista on Helsingin jäähallissa 1. heinäkuuta järjestettävä yhdysvaltalaisen metalliyhtye Machine Headin keikka.
Gigantin tarjoama lisäturva on ostettavissa muun muassa pesukoneille, astianpesukoneille, uuneille ja jääkaapeille.
Kodinkone- ja elektroniikkakauppa Gigantti myy tuotteisiinsa jatkotakuuta ja lisäturvaa.
Gigantti mainostaa, että jatkotakuu voi tarjota enemmän kuin valmistajan takuu.
Saako asiakas tutkia tuotteen kunnon avaamalla pakkauksen kauppaa tehdessä?
KYSYMYS:
Halusin ostaa valurautapadan. Pata oli pakattu umpinaiseen pahvilaatiikkoon. Kysyin myyjältä, saanko katsoa, että avaisiko hän laatikon? Hän oli äreä ja kertoi avatessaan laatikkoa, että tämä on sitten ostopäätös. Onneksi tavara oli virheetön ja ostin sen ilman ongelmia.
Onko todella niin, että kauppa voi pakottaa ostajan ostamaan niin sanotusti sian säkissä? Tottahan asiakkaalla on palautusoikeus, mutta kuulostaa jotenkin järjettömältä, ettei tavaraa saisi tutkia ennen ostopäätöstä. Kaikki kaupat eivät ole nurkan takana, ja ympäriinsä ajelu maksaa sekä aikaa että bensaa.
Erityisesti autokaupoilla tarjotaan nykyään lisäturvaa.
Myytiinkö sinulle lisäturvaa autokaupoilla? Lisäturvaa tarjotaan autoihin tietyn ajan tai kilometrimäärän ajalle ja se korvaa vikojen ilmetessä korjauskulut omavastuun ylittävältä osalta jopa tuhansiin euroihin asti. Turvan hinnat vaihtelevat autoille tuhannesta pariin tuhanteen euroon. Myös monet muut kaupat tarjoavat erilaisia lisäturvia.
Kuluttaja selvitti suomalaiselta vaikuttavan verkkokaupan toimintaa.
Mainos kertoo omistajapariskunnan joutuvan lopettamaan taloudellisen tilanteen takia ja myy loppuvarastonsa alennuksella. Herättää sympatiaa, mutta mitä jos omistajapariskunnasta ei löydy mitään todisteita?
Ensi silmäyksellä suomalaiselta vaikuttava verkkokauppa Finnolo Helsinki myy pääasiassa naisten vaatteita ja asusteita osoitteessa www.finnolo-helsinki.com. Lähemmän tarkastelun perusteella nimestään huolimatta sillä ei ole juuri siteitä Suomeen. Verkkotunnus on rekisteröity heinäkuussa 2024, ja sen omistajatiedot on piilotettu kanadalaisen Contactprivacy-palvelun avulla.
Kuluttajaan yhteyttä ottanut asiakas kertoo, että väitetystä loppuunmyynnistä tehdyn tilauksen jälkeen hänelle ilmoitettiin loppuvaraston sijaan ostosten lähtevän hänelle Kiinasta.
Vaikka EU:n kuluttajansuojalainsäädännön mukaan verkkokaupassa on 14 vuorokauden peruutusoikeus, palauttaminen on vaikeaa, koska vastaanottajaa ei tavoita. Asiakas ei saanut sähköpostilla yhteyttä kauppaan peruakseen tilausta. Puhelinnumeroa tai y-tunnusta ei löydy sivustolta. Sivustolla luvataan vastata kaikkiin tiedusteluihin 24 tunnin aikaikkunassa, mutta myöskään Kuluttajan haastattelupyyntöihin ei saatu vastausta useiden arkipäivien kuluessakaan.
Elisan nettiliittymiä ei voi irtisanoa enää ilman asiointia asiakaspalvelun kanssa, mutta siihen on ”edelleen monia tapoja”.
Pääosan Elisan liittymistä ja palveluista voi irtisanoa muutamalla klikkauksella verkkosivujen, Elisa Viihteen sivujen tai OmaElisa-palvelun kautta, mutta nettiliittymien kohdalla se ei onnistu, vaan asiakkaan on oltava yhteyksissä yhtiön asiakaspalveluun tai käytävä myymälässä irtisanomassa liittymä.
Aikaisemmin myös nettiliittymät on voinut irtisanoa ilman asiointia asiakaspalvelun kanssa.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.