• Kuluttajan oikeudet
  • Ratkaisuja riitoihin
  • Kuluttajan oikeudet

    Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.

    Kaikki artikkelit

    Kuvakaappaus Finnolo Helsinki -kaupan verkkosivuilta.

    Helsinkiläiseltä vaikuttavan verkkokaupan tilaus tuleekin ulkomailta: mainostaa omistajapariskunnan lopettamisaikeilla

    Kuluttaja selvitti suomalaiselta vaikuttavan verkkokaupan toimintaa.

    Mainos kertoo omistajapariskunnan joutuvan lopettamaan taloudellisen tilanteen takia ja myy loppuvarastonsa alennuksella. Herättää sympatiaa, mutta mitä jos omistajapariskunnasta ei löydy mitään todisteita?

    Ensi silmäyksellä suomalaiselta vaikuttava verkkokauppa Finnolo Helsinki myy pääasiassa naisten vaatteita ja asusteita osoitteessa www.finnolo-helsinki.com. Lähemmän tarkastelun perusteella nimestään huolimatta sillä ei ole juuri siteitä Suomeen. Verkkotunnus on rekisteröity heinäkuussa 2024, ja sen omistajatiedot on piilotettu kanadalaisen Contactprivacy-palvelun avulla.

    Kuluttajaan yhteyttä ottanut asiakas kertoo, että väitetystä loppuunmyynnistä tehdyn tilauksen jälkeen hänelle ilmoitettiin loppuvaraston sijaan ostosten lähtevän hänelle Kiinasta.

    Vaikka EU:n kuluttajansuojalainsäädännön mukaan verkkokaupassa on 14 vuorokauden peruutusoikeus, palauttaminen on vaikeaa, koska vastaanottajaa ei tavoita. Asiakas ei saanut sähköpostilla yhteyttä kauppaan peruakseen tilausta. Puhelinnumeroa tai y-tunnusta ei löydy sivustolta. Sivustolla luvataan vastata kaikkiin tiedusteluihin 24 tunnin aikaikkunassa, mutta myöskään Kuluttajan haastattelupyyntöihin ei saatu vastausta useiden arkipäivien kuluessakaan.

    Kuluttaja

    Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.