Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.
Kuluttajalla on Suomessa paljon oikeuksia ja kanavia niiden toteutumisen takaamiseksi.
Tiedätkö, mitä kautta voit reklamoida vakuutusyrityksen toiminnasta tai keneen olla yhteyksissä myyjän kieltäytyessä tuotteen palauttamisesta?
Tänään maaliskuun 15. päivä vietetään kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää. Sen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta kuluttajien oikeuksista ja suojasta ympäri maailmaa.
Suomessa kuluttajan oikeuksia turvaavat kuluttajansuojalainsäädännön lisäksi useat eri viranomaiset. Kokosimme perustietoa keskeisistä kuluttajan oikeuksia puolustavista tahoista.
Yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei ole varsinaista lainsäädäntöä, vaan se pohjautuu edelleen sopimukseen. Selvitimme, milloin autoilijan kannattaa valittaa valvontamaksusta.
Kuluttaja teki tietopyynnön kaikista yksityisiin pysäköinninvalvontayrityksiin liittyvistä Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) päätöksistä menneen viiden vuoden ajalta. Lautakunta on puolueeton ja riippumaton elin, joka ratkaisee kuluttajien ja yritysten välisiä riitoja sekä yksityishenkilöiden välisiä asuntokiistoja.
Lautakunta on käsitellyt vuosien 2019–2024 aikana yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyviä asioita peräti 1 578 kertaa. Täysistunnoissa se on ratkonut kuitenkin vain kahdeksan tapausta. Täysistunnossa ratkaistaan vain periaatteellisesti tärkeät asiat, joilla voi olla merkitystä esimerkiksi ratkaisujen tulevalle linjalle. Valtaosa tapauksista ratkaistaan jaostoissa tai niin sanotussa yksinkertaisessa käsittelyssä tai jutut päätyvät sovintoon. Näin on myös parkkiriidoissa, joissa on jo vakiintunut ratkaisulinja.
Kahdeksasta täysistunnoissa ratkotusta tapauksesta viisi sijoittuu pääkaupunkiseudulle, yksi Tampereelle, yksi Vaasaan ja yksi Turkuun. Tapaukset ovat vuosilta 2020 (1 kpl), 2021 (3 kpl), 2022 (4 kpl). Isot valvontayritykset Aimo Park ja ParkkiPate ovat olleet osapuolena kahdessa käsittelyssä ja EuroPark kolmessa.
Kuudessa tapauksessa KRIL ratkaisi asian täysin tai osittain valittajan eduksi valvontayritystä vastaan. Lautakunta oli yksimielinen kaikissa päätöksissään, eli sen mielestä tapauksissa ei ollut epäselvyyttä.
Verkosta hankittavat palvelut yllätyslaskuineen aiheuttivat ongelmia suomalaiskuluttajille vuonna 2024.
Viime vuonna Euroopan kuluttajakeskus sai kaikkiaan 2 516 yhteydenottoa Suomessa asuvilta kuluttajilta. Se pysyi samalla tasolla kuin vuonna 2023, jolloin valituksia oli 2 502 kappaletta.
Euroopan kuluttajakeskus neuvoo ja tarjoaa sovitteluapua suomalaiskuluttajille, jos heillä on maiden rajat ylittävä ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa olevan yrityksen kanssa. Euroopan kuluttajakeskukset tekevät yhteistyötä myös Ison-Britannian kansainvälisen kuluttajakeskuksen kanssa.
Kuluttajakeskus kertoo viime vuoden tilastoistaan tiedotteessaan.
Rahojen turvaamiseksi on keinoja, mutta kaikki eivät käy verkkokaupoille.
Verkkokaupasta tilaamani tuote oli väärennös. Onko vinkkiä, miten turvata rahat, etten menetä sekä tuotetta ja rahojani. Maksoin verkkopankissa.
Verkon sijoituspalveluyhtiöiden käyttäjillä on vain rajalliset mahdollisuudet suojautua Nordnetin tietotekniikkaongelmien kaltaisilta tilanteilta. Näin asiantuntija ohjeistaa toimimaan.
Tällä viikolla Nordnet-pankin asiakkaat järkyttyivät.
Tiistaina pankin sekä osake- ja rahastovälittäjän Nordnetin käyttäjät pääsivät näkemään toisten asiakkaiden tilitietoja ja esimerkiksi sijoituksia. Mediatietojen mukaan joku ehti myös käydä kauppaa toisen käyttäjän tilillä. Yhtiö on kertonut, että sillä on noin 600 000 asiakasta pelkästään Suomessa.
Voiko yksittäinen kuluttaja mitenkään suojata sijoituksiaan? Miten tällaiseen tekniseen ongelmaan tai kyberhyökkäykseen voi varautua vai onko vain luotettava hyväksi katsottuihin palveluntarjoajiin?
Huijauspuheluita tulvi Suomeen, kunnes niitä ryhdyttiin estämään menestyksekkäästi. Huijarit kuitenkin kehittelevät jatkuvasti uusia keinoja. Joillekin huijauspuhelut ovat päivätyö.
Vuosikymmenen vaihteessa suomalaisten puhelimet alkoivat soida. Liiaksikin.
Esimerkiksi +44-alkuisista numeroista, Iso-Britanniasta tulevista puheluista tuli arkinen riesa, joihin vastaamisesta varoiteltiin mediassa. Puheluiden tavoitteena oli huijata tavalla tai toisella vastaajaa.
Aluksi puheluita tuli ulkomaisista numeroista, mutta sen jälkeen huijarit siirtyivät käyttämään suomalaisia numeroita, jotta saisivat ihmiset vastaamaan luotettavaksi katsomaansa numeroon.
Nykyään huijauspuheluita tulee huomattavasti vähemmän. Kuluttaja selvitti operaattoreilta, miten puheluiden ryöpyt tulpattiin.
Silmälasien vuokraaminen eli leasing on verrattain uusi ilmiö.
Lukijan kysymys:
Minulle myytiin all inclusive -sopimus maininnalla kaihista, vaikka siitä ei ole mitään haittaa näkemiseen. Sitä tyrkytettiin kielteisestä mielipiteestäni huolimatta jankuttaen toistuvasti: sinulla on kaihi.
Meniköhän sopimus kaikkien “pelisääntöjen” mukaan? Vuokrasopimus päättyy marraskuussa 2025. Onko tämän asian suhteen mitään tehtävissä? Olin hankkimassa vain silmälaseja. Nyt kun olen paremmin tutustunut asiaan, mieleeni on tullut, että sopimus on keksitty koska terveystiedothan on sikäli muuttuneet, että silmälääkäritiedot ovat optikoidenkin saatavilla, ja käytetään sitä iäkkäille myyntijippona.
PostNordin Lähiboksista saa pakettinsa vain sovelluksen avulla.
PostNordilla on käytössään Lähiboksi-pakettiautomaatti, josta paketin noutaminen onnistuu vain yhtiön sovelluksen avulla langattoman bluetooth-yhteyden kautta.
Miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty?
PostNordin viestintäjohtaja Katja Luotola kertoo, että taustalla on halu toimittaa verkkokauppaostokset perille joustavasti.
Puhelinlaskulla näkyy, että yritys on perinyt rahaa, mutta ei miksi.
Puhelinlaskuni selitysosassa on, että Palvelut Oy on perinyt minulta noin 5 euroa. Onko todella niin, että maksajalla ei ole oikeutta tietää, mistä puheluista häntä veloitetaan? Miten asiakas saa tiedon, mihin yritys- ja palvelunumeroihin soittamisesta häntä veloitetaan?
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.