Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.

Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa lahjakortin käyttämisestä määräajassa.
Lahjakortti on kätevä lahja esimerkiksi ihmiselle, jolle on vaikea keksiä lahjaa – saaja kun voi itse valita, milloin ja miten lahjansa käyttää.
Lahjakortin hankkijan kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama tärkeä asia. Ensinnäkin on hyvä miettiä, millaiselta toimijalta lahjakortin ostaa. Jos yritys on pieni, sen taloudellinen tilanne epävarma ja lahjakortti pitkään voimassa, voi palvelun tai tuotteen toimituksessa tulla ongelmia.

LUKIJAN KYSYMYS
Sain opiskelujeni kautta kahvilaan paperisen alennuskupongin, jolla piti saada yksi ilmainen aamiainen. Kuponki oli voimassa vuoden loppuun. Kun olin menossa käyttämään kuponkia, sanottiin, että he ovat peruneet kyseisen kupongin, sillä niitä oli käytetty väärin: jotkut olivat epäiltävästi hamstranneet kuponkeja ja käyttäneet useamman kuin yhden. Asiasta oli ilmoitettu yrityksen somessa. Olisiko minun kuitenkin pitänyt saada kupongillani aamiainen?

Lukija pohtii, miksi tietoa ensirekisteröinnin maasta pimitettäisiin.
LUKIJAN KYSYMYS
Useat paljon vaihtoautoja kauppaavat liikkeet myyvät ”Suomi-autoina” autoja, jotka on ensirekisteröity Suomessa. Ilmoituksissa tämä ensirekisteröinti Suomessa on ilmaistu suurella tekstillä. Kuitenkin samat liikkeet myyvät samalla hintatasolla itse maahantuomiaan autoja. Näistä autoista tietenkin tämä tieto ilmoituksessa puuttuu. Maahantuonnin tiedon saa, jos itse älyää kysyä tai Trafilta katsoa. Tietoa ikään kuin pimitetään, vaikka se oleellisesti vaikuttaa auton arvoon, sillä sama auto vaihtokaupassa samaan liikkeeseen on huomattavasti vähempiarvoinen kuin Suomi-auto.
Miten on mahdollista, että kaupat eivät kerro näitä tietoja isosti ilmoituksessa, vaan syyllistyvät tiedon pimittämiseen? Eikö tämä ole sääntöjen vastaista?

Internetin käyttäjistä jää jälkiä ja tietoja eri sivustoille ja verkkoalustoille. Mitä, jos haluaa poistaa tietojaan hakukoneista, sosiaalisen median profiileista, viestipalveluista ja uutisjulkaisuista?
Selvitimme asiaa Tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa.

Posti tarjoaa nykyään pienten pakettien kuljetuspalvelua, jossa paketti voidaan jättää oven taakse. Verkkokaupasta ostavan kannattaakin tarkistaa kuljetustapa ja sen ehdot. Entä kenellä on vastuu kadonneesta paketista?
Posti myy nykyään verkkokauppatoimituksiin uutta perinteistä kotiinkuljetusta halvempaa vaihtoehtoa.
Pikkupaketti ovelle -palvelussa paketti toimitetaan koon mukaan joko postiluukkuun, -laatikkoon tai etuovelle. Toimitustapa on nimensä mukaan saatavilla pienille, alle 38 x 38 x 28 senttimetrin kokoisille verkkokauppalähetyksille, jotka painavat enintään 4 kiloa. Paketin toimitusaika on 2–5 arkipäivää.
Posti aloitti uuden toimitustavan kokeilun yhteistyössä verkkokauppiaiden kanssa huhtikuussa 2024 Espoon, Kirkkonummen ja Lahden alueilla, ja syksyllä 2024 se laajeni koko maahan.
Joillekin pakettia odottaville on kuitenkin tullut yllätyksenä se, että paketti jätetään oven taakse. Postinakajan luovuttaessa paketin oven taakse, asiakas saa viestin toimitetusta lähetyksestä. Kuluttajan tietoon on tullut esimerkiksi tapaus, jossa paketti on jätetty oven eteen ja työpaikallaan ollut asiakas on hälyttänyt naapurinsa ottamaan paketin talteen. Paketteja on jätetty oven eteen myös vilkkaalle kadulle.

Näin tunnistat, onko yritysten vastuullisuuspuheen takana todellisia tekoja.
Ilmastonmuutos, planeetan kantokyky ja muut polttavat ympäristöasiat ovat vakiintuneet osaksi julkista keskustelua sekä sitä kautta yritystoimintaa ja tuotteiden markkinointia. Samalla myös viherpesu on tullut kuluttajien riesaksi.
Viherpesulla tarkoitetaan muun muassa epämääräisten tai liioittelevien väitteiden esittämistä jonkin tuotteen ympäristöystävällisyydestä. Esimerkiksi sanoihin ekologinen ja vastuullinen liitetään positiivisia mielikuvia, joten niiden avulla on houkuttelevaa myös myydä tuotteita ja palveluita ihmisille.
Listasimme viisi keinoa, jolla harhaanjohtavan vihermarkkinoinnin voi tunnistaa.

Selvitimme, mistä yrityksistä otetaan toistuvasti yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Vuodelta 2025 erottuu yksi toimija.
Menneen vuoden aikana erityisesti vanhuksille on yritetty kaupata huonoin perustein aurinkosähköjärjestelmiä.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV:n) ryhmäpäällikkö Mikko Saastamoinen kertoo, että KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle on tullut tänä vuonna toistasataa aurinkopaneeleihin tai aurinkosähköjärjestelmiin liittyvää yhteydenottoa, joissa kuluttajat ovat kertoneet kohtaamistaan ongelmista.

Uudessa laissa korostetaan kuluttajien turvallisuutta, ja se edellyttää toimijoilta esimerkiksi yhteydenottokanavien tarjoamista turvallisuusasioissa.
Jos kuluttajalle myytävän tuotteen turvallisuus ei täytä lain asettamia kriteerejä, voi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes asettaa siitä nykyään seuraamusmaksun.
Toukokuussa Suomessa tuli voimaan uusi kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskeva laki, joka korvasi kuluttajaturvallisuuslain. Taustalla on EU:n yleinen tuoteturvallisuusasetus (GPSR), jota alettiin soveltaa joulukuussa 2024.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.