Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.
Kuluttajan selvityksen perusteella tietyt ongelmat toistuvat vuodesta toiseen pelkäksi verkkokaupaksi siirtyneen yrityksen toiminnassa.
Asiakas huomasi verkossa ällistyttävän hyvän Black Friday -tarjouksen: Hobby Hall myi tietokoneen tallennustilana käytettäviä 512 gigatavun vetoisia SSD-levyjä noin 17 euron hintaan. Tavanomaisesti hinta liikkuu 100 euron tuntumassa.
Kun paketti saapui, oli täkyyn tarttuneen henkilön ällistys vielä suurempi. Sisällä oli työkaluja, niin sanottuja t-avainkahvoja. Kuluttajan tiedossa on muitakin tapauksia, joissa Hobby Hallista tilattujen SSD-levyjen sijaan yhtiö on postittanut asiakkaalle samoja työkaluja.
Kun yksi levyjä tilannut henkilö kertoi Hobby Hallille saaneensa vääriä tavaroita, asiakaspalvelusta ilmoitettiin, että alkuperäinen tilattu tuote on poistettu myynnistä, joten yritys hyvittää saapumattoman tuotteen hinnan. Kuluttajan tiedossa on ainakin kaksi muuta samoja SSD-levyjä tilannutta asiakasta, joille on vastattu näin.
“Hinta taisi olla liian hyvä, joten (Hobby Hall) ratkaisi asian lähettämällä kaikille todella hyödyttömiä ruuvimeisseleitä”, yksi asiakas kertoo Kuluttajalle.
Verkkohuijausten määrä on Suomessa lievässä kasvussa. Tekoälyn käyttö on vielä kalliin hintansa takia vähäistä.
Verkkohuijaukset ovat kehittyneet takavuosien kömpelöistä englanniksi kirjoitetuista sähköpostiviesteistä entistä hienovaraisemmiksi.
Suomessa huijauksissa toistuvat kuitenkin tietyt perinteiset kaavat. Verkkohuijausten määrä näyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan myös lievää tasasta kasvua Suomessa.
“Ei se vähenemään päin ainakaan ole”, Kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Juha Tretjakov kertoo.
Hän on arvioinut, että huijausyrityksiä on jopa miljoona kuukausittain.
Elisan Prepaid-liittymien veloitustapa muuttui merkittävästi.
Onko oikein, että Elisa muutti prepaid-liittymien hinnastoa 1.11.2024 alkaen niin, että puheluiden veloitus muuttuu sekunnin tarkkuudesta alkavan minuutin tarkkuuteen?
Puhelurobotit piinaavat kuluttajia. Laki ei pakota kertomaan, onko langan päässä ihminen vai kone.
Vakuutusyhtiö Turvan asiakkaan puhelimeen kilahti tekstiviesti. Siinä sanottiin, että ”automaattinen puhelinpalvelija Matti” soittaa seuraavana päivänä kysyäkseen asiakkaan laskutuksesta.
Puhelu ei toteutunut asiakkaan työkiireiden takia. Viestissä tosin luki, että Matille voi soittaa takaisin.
Kuluttaja ei päässyt Matin kanssa juttusille, sillä viestissä ilmoitettuun numeroon ei voinut soittaa.
Nettikaupasta tilattu ohjain osoittautui väärennökseksi. Mitkä ovat kuluttajan oikeudet ja mitä korvauksia voi saada?
Tilasin verkosta peliohjaimen. Paketti oli ruttuinen ja peliohjain oli aidon sijaan tuoteväärennös. Haluan palauttaa tuotteen, saada rahat ja postituskulut takaisin sekä palautuskulut. Voinko saada korvauksen ja Matkahuollon kustannukset vai voinko saada vain tavarasta korvauksen? Maksoin verkkopankissa.
EU:n laajuiseen Safety Gate -järjestelmään ilmoitetut vaaralliset tuotteet ovat olleet viranomaisten vastuulla. Uuden tuoteturvallisuusasetuksen myötä myös kuluttajat voivat ilmoittaa vaarallisista tuotteista.
Joulukuun 13. päivästä 2024 lähtien EU:n alueella toimivien yritysten on noudatettava uutta tuoteturvallisuusasetusta, Euroopan kuluttajajärjestö BEUC kertoo tiedotteessaan.
Valmistajien ja viranomaisten on jatkossa otettava huomioon uudistetut tuoteturvallisuuskriteerit, ja jälleenmyyjien kuten verkkokauppojen vastuu myynnissä olevien tuotteiden alkuperän jäljitettävyydestä kasvaa.
Juuri voimaan tulleet sähkönmyyntiehdot määrittävät asiointia.
Sähköyhtiö Helen ilmoitti, että se siirtyy sähköiseen asiointiin. Asiakkaalla pitäisi olla käytössään sähköposti tai muu digitaalinen asiointikanava. Kuinka monella asiakkaalla, esimerkiksi vanhuksilla tai vammaisilla, on mahdollista saada palvelua tämän muutoksen jälkeen? Joillekin iäkkäille henkilöille on ilmoitettu, että heille on tarjolla kirjastojen ja erilaisten senioripalvelujen kautta opastusta ja tukea sähköiseen asiointiin. Sähköinen asiointi edellyttää myös välineitä, joiden kohdalla rahatilanne voi olla este. Voiko yritys ylipäätään siirtyä pelkästään sähköiseen asiointiin? Entä voiko jotain peruspalvelua, kuten sähköä, tarjoava yhtiö toimia näin?
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.