• Kuluttajan oikeudet
  • Ratkaisuja riitoihin
  • Kuluttajan oikeudet

    Kaikki artikkelit

    lukijoilta-reklamaatio

    Lukijakysymys: Pitääkö yritykselle voida valittaa kirjallisesti?

    Kuluttajaneuvoja neuvoi lähettämään kirjallisen reklamaation. Jotkut yritykset eivät kuitenkaan kerro sähköpostiosoitetta tai verkkolomaketta, johon reklamaation voisi lähettää.

    Lukija kysyi Kuluttajassa 6/2023, mitä tehdä, jos käyttöohjetta ei ole suomeksi. Vastauksessa KKV:n kuluttajaneuvonta ohjeisti tekemään myyjälle kirjallisen valituksen ja jättämään itselleen viestistä kopion.

    Mutta entä jos reklamaatiota ei voi tehdä kirjallisena? Yritin tehdä reklamaatiota, koska ostamani laitteen mukana ei tullut suomenkielisiä ohjeita. Yritykseen ei ole sähköpostiosoitetta tai verkkolomaketta julkisesti saatavilla. Yksityisasiakas voi soittaa maksulliseen palvelupuhelimeen tai jonottaa chatissa. Onko tämä sallittua?

    posti-pakettiautomaatti

    Kadonnut postipaketti löytyi pakettiautomaatista yli 2 kuukauden viiveellä – näin Posti selittää tapausta

    Posti saattaa periä jo maksamansa korvaukset takaisin. Kadonneeksi luultu kannettava tietokone löytyi yllättäen pakettiautomaatista.

    Kuluttaja (7/23) kertoi tapauksesta, jossa Posti kadotti vertaiskaupassa ostetun kannettavan tietokoneen. Lähetyksen ennakkoon maksaneelle kuluttajalle kerrottiin, ettei tällä ollut oikeutta korvauksiin. Posti maksoi korvauksen paketin lähettäjälle.

    Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija arvioi, että Posti saattoi antaa paketin vastaanottajalle väärää tietoa, sillä kyseisen kaltaisissa lähetyksissä laki ei rajaa korvausoikeutta vain lähettäjään.

    Posti ei kommentoinut yksittäistapausta julkisuudessa vaan totesi yleisellä tasolla, että lähettäjä voi halutessaan siirtää korvausoikeuden vastaanottajalle, jos paketti katoaa matkalla.

    Kadonneen paketin arvoituksessa sattui sittemmin uusi käänne. Lähetyksen vastaanottaja kertoo Kuluttajalle saaneensa syyskuun lopulla tiedon, että paketti on yllättäen löytynyt.

    Hänen mukaansa ulkopuolinen henkilö löysi sen sattumalta pakettiautomaatin lukitusta lokerosta samasta Postin toimipisteestä, jonne paketti piti alun perin toimittaa. Henkilö oli löytänyt paketin viedessään lokeroon omaa, lähtevää pakettiaan. Tuolloin paketin lähettämisestä oli kulunut yli kaksi kuukautta.

    Koska paketista löytyivät vain lähettäjän tiedot, löytäjä palautti sen paketin lähettäjälle. Kannettavan tietokoneen myyjä sai siis koneen takaisin itselleen sen jälkeen, kun hän oli saanut siitä rahat ostajalta sekä korvauksen Postilta. Korvauksen hän tosin maksoi paketin vastaanottajalle.

    ymparistovaitteet-viherpesu

    ”Ympäristöhyötyjä ei saa liioitella” – näin EU puuttuu viherpesuun

    Ilmaukset kuten ”ympäristöystävällinen”, ”ekologinen” tai ”hiilineutraali” kielletään, jos niitä ei voida perustella.

    ”Fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana” (Vattenfall)

    ”Tällä kartonkikipolla on 60 % pienempi ilmastovaikutus kuin vanhalla muovisella purkilla” (Arla)

    ”Kotimaiset Aino-jäätelöt nyt vastuullisemmissa pakkauksissa” (Froneri Finland)

    Lainaukset ovat esimerkkejä yritysten markkinoinnissaan käyttämistä harhaanjohtavista ympäristöväitteistä, joihin kuluttaja-asiamies on viime aikoina puuttunut.

    Kuluttajansuojalaki kieltää harhaanjohtavien tietojen antamisen markkinoinnissa. Tämä koskee myös tuotteen tai palvelun käytön ympäristövaikutuksia. Kuluttaja-asiamiehen linjauksen mukaan yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä ilmaisuja on syytä välttää, kun ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa.

    Kuluttaja-asiamies seuraa ympäristömarkkinointia oma-aloitteisesti sekä kuluttajien tekemien ilmoitusten perusteella.

    ”Ympäristöväittämiä koskevia yhteydenottoja on suuntaa antavasti noin muutamia kymmeniä vuosittain”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Satu Vehviläinen kertoo.

    EU on nyt puuttumassa ympäristömarkkinointiin tiukemmalla sääntelyllä. EU:n uuden kuluttajansuojadirektiivin mukaan yritykset eivät saisi jatkossa markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan yleisluontoisilla ilmauksilla kuten ”ympäristöystävällinen”, ”ekologinen” tai ”hiilineutraali”, ellei ympäristöväitteiden tueksi ole esittää näyttöä. Uusien sääntöjen on määrä tulla voimaan vuonna 2026.

    Mitä merkitystä uudella sääntelyllä käytännössä on kuluttajan kannalta?

    Ladataan...
    Ladataan...

    Kuluttaja

    Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.