Askarruttavatko ostamasi tuotteen takuuehdot? Mitä riitatilanteessa tulee tehdä? Kuluttajasta saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa.
Verkkosivuilla käytetään sekä toiminnallisesti tarpeellisia evästeitä että ei-välttämättömiä evästeitä.
Minun oli tarkoitus selata internetissä joitakin tuotteita ja niiden hintoja, mutta jäi selaamatta, kun törmäsin jokaisella sivustolla vakoiluevästeisiin. Miksi yritys, joka yrittää myydä ihmisille tuotettaan, vaati hyväksymään tällaisen vakoilun? Mitä se konkreettisesti tarkoittaa, kun sallii kaikki, sallii vain välttämättömät tai kieltää kaikki evästeet?
Vuokranantaja toimii väärin, jos hän käy vuokralaisen asunnossa ilman vuokralaisen lupaa.
Vuokranantaja laittoi tekstiviestin, että hän aikoo käydä asunnossamme omilla avaimillaan. Sen jälkeen hän vain tuli ovesta sisään vastausta odottamatta. Saako näin toimia? Minne asiasta voi valittaa?
Kuluttajan asema konkurssitilanteessa on heikko, sillä konkurssipesän varojen jaossa isot jyräävät pienet.
Meneekö lahjakortti hukkaan, kun yritys tekee konkurssiin?
Kysymys nousi esille hiljattain puutarhatuotteita myyvän Plantagen Finlandin konkurssissa. Konkurssin myötä moni lahjakortin ostanut ja saanut asiakas pettyi Plantagenin ilmoitettua, ettei lahjakortilla voinut enää maksaa liikkeissä, MTV Uutiset kertoi.
Plantagenilla on Suomessa kymmenen myymälää. Yle Uutisten mukaan Plantagenin asiakkaiden lahjakortteja on olemassa yli 200 000 euron arvosta.
Kysyimme Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sekä konkurssiasiamiehen toimistosta, millainen on kuluttajan asema konkurssitilanteessa.
Vaikka Postille tekee osoitteenmuutoksen, se ei välttämättä koske lehtiä.
Kuulin, että mikäli Posti ei tavoita asiakasta annetusta osoitteesta, aikakausilehdet tuhotaan. Lehteä ei palauteta kustantajalle, eikä sille etsitä uutta toimitusosoitetta. Onko tämä totta, ja jos on, mihin tämä pohjautuu?
Lyhyetkin sähkökatkot voivat oikeuttaa hinnanalennukseen, jos niitä tulee jatkuvasti ja talo lämpiää sähköllä.
Ei päivää ilman sähkökatkoa. Jossain päin Suomea on jatkuvasti joko viasta tai verkkotöistä johtuva katkos sähkönjakelussa, kertoo Energiateollisuus ry:n ylläpitämä sähkökatkokartta.
Kuluvan syksyn toistaiseksi laajimmat sähkönjakelun häiriöt koettiin 9.-10. lokakuuta, kun syysmyräkkä katkoi sähköt samanaikaisesti pahimmillaan yli 30 000 asiakkaalta.
Jos sähkökatkoja tulee toistuvasti tai ne kestävät pitkään, asiakas voi olla oikeutettu saamaan korvauksia verkkoyhtiöltä. Kokosimme tietopaketin siitä, millaisia hyvitysmuotoja sähkönjakeluun liittyy ja millä perusteella niitä voi saada.
Eurooppalaiset kuluttajajärjestöt pitävät pelifirmojen toimintaa lainvastaisena.
Videopelit manipuloivat pelaajia kuluttamaan aiottua enemmän rahaa pelien sisäisiin ostoksiin, ja oikealla rahalla ostettava pelivaluutta etäännyttää kuluttajia rahan arvosta, arvioivat eurooppalaiset kuluttajajärjestöt.
Telemarkkinointialan säännöt eivät kiellä puhelinmyyntiä monesta numerosta, vaan alalla luotetaan itsesääntelyyn. Markkinoinnin voi kieltää ottamalla yhteyttä suoraan yritykseen.
Joillakin puhelinmyyjillä on tapana pommittaa kuluttajaa soittelemalla useista eri numeroista, jos kuluttaja ei vastaa. Soittajan numerosta ei voi yleensä tunnistaa, että kyse on markkinointipuhelusta.
Suoramarkkinointia ja puhelinmyyntiä voi rajoittaa ilmoittautumalla Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton (ASML) rajoituspalveluun, mutta aina kiellostakaan ei ole apua. Kielto ei koske kuluttajia, jotka ovat asiakassuhteessa markkinointia tekevään yritykseen, eivätkä kaikki yritykset muutenkaan noudata kieltoa.
Onko monesta numerosta pommittaminen alan eettisten sääntöjen mukaista, ja voiko kuluttaja jotenkin vaikuttaa siihen?
Käyttämäsi kauppa tietää, että odotat perheenlisäystä ennen kuin olet välttämättä kertonut siitä edes lähisukulaisillesi. Ostodatan avulla kaupparyhmät profiloivat asiakkaitaan saadakseen meidät ostamaan lisää tavaraa.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.