Matkustaminen ja liikenne

Mitä autoa ostaessa kannattaa ottaa huomioon? Millaiset ovat matkailijan oikeudet ongelmatilanteissa? Kuluttaja tarjoaa faktatietoa autoilusta ja matkustamisesta.

Kaikki artikkelit

Autoja ajamassa tiellä talvella.

Millaisella autolla on halvin ajaa? Vertasimme käyttökustannuksia

Autoilu on hintavaa hommaa, mutta kustannukset muodostuvat hyvin eri asioista muun muassa auton iän ja käyttövoiman mukaan. Kilometrihinnan laskemiseen saa kulumaan tovin jos toisenkin.

Auton hankintahinta arveluttaa yleensä kuluista eniten, sillä kymmenientuhansien hintalappu näyttää väistämättä suurelta. Käytännössä hankintahinta tulee kuitenkin maksettua kokonaan vain, jos auton ajaa kirjaimellisesti loppuun eli sen päätepiste on romuttamo. Muussa tapauksessa auton eteenpäin myymisestä saa rahaa, ja maksettavaksi jää pitoajan arvonalenema.

Ehdottomasti kalleinta on ostaa uusi auto ja vaihtaa se pois muutaman vuoden sisällä. Auton elinässä ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalleimpia, ja usein vähän käytetyn auton saa merkittävästi uudenkarheaa halvemmalla. Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä suuremmat ja ennen kaikkea ennustamattomammat ovat tyypillisesti käyttökulut.

Vanhat autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin uudet, ja huonolla tuurilla eteen sattuu kalliita remontteja. Hyvällä tuurilla tai korjaukset itse tekemällä vanhempi ja halvempi auto voi kuitenkin tarjota todella edullisia kilometrejä. Useimmat autoilijat tosin laskevat myös mukavuudelle, turvallisuudelle ja luotettavuudelle jonkin arvon.

Tässä artikkelissa käytetään ensi­sijaisena esimerkkiautona Kia Niroa. Se on vertailujen tekemiseen erityisen hyvin sopiva, sillä Niro on saatavina sekä yksinomaan bensiinistä käyttövoimansa saavana perushybridinä, ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Lisäksi kaikki kolme vaihtoehtoa ovat olleet myynnissä jo edeltävässä mallisukupolvessa, joten hintojen kehitystä voi vertailla myös käytettyjen autojen avulla.

Kaksi autoa, joita ladataan.

Testissä lataushybridit: 40 000 eurolla laatuauto

Testasimme 22 lataushybridiautoa, joista 11 oli kooltaan perheautoja ja 11 pieniä perheautoja. Testattujen mallien hintahaitari on suuri: aina 30 000 eurosta 100 000 euroon saakka. Testitulosten perusteella jo halvemmankin pään hybridit voivat olla hyviä.

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.