Tesloja ja Dacioita hylätään uusimmista autoista selvästi eniten määräaikaiskatsastuksissa. Kuluttajariitalautakunnan tapauksissa korostuvat autot, joilla ajetaan paljon.
Katsastustilastojen perusteella automerkkien ja -mallien välillä on suuria eroja katsastuksen hylkäämiseen johtavien vikojen määrässä.
Yksityiskäytössä oleva henkilöauto on nykylainsäädännön mukaan katsastettava neljän vuoden kuluessa sen käyttöönotosta. Esimerkiksi viime vuonna ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastetuista eli vuonna 2019 käyttöönotetuista Tesloista jopa 29 prosenttia ja Dacioista 27,5 prosenttia hylättiin katsastuksessa.
Eri maanosissa on erilaisia luokitusjärjestelmiä. Suomen hotellit eivät noudata mitään virallista tähtiluokitusta.
1 Mikä on hotellien korkein tähtiluokitus Suomessa?
Suomessa hotellit käyttävät viiden tähden luokitusta. Viisi tähteä tarkoittaa, että kyseessä on poikkeuksellisen korkeatasoinen hotelli. Esimerkiksi yleisten tilojen ja huoneiden pitää olla laadukkaita ja tarjolla on oltava runsaasti palveluja.
Sähköautojen moottorit hukkaavat paljon vähemmän energiaa kuin polttomoottorit. Mineraalien saatavuus vaikuttaa muun muassa akkujen hintakehitykseen.
Sähköautojen moottorien hyötysuhde on erinomainen, sillä ne hukkaavat vain pienen osan tuottamastaan energiasta. Polttomoottorien hyötysuhde on huomattavasti pienempi.
Helsingissä noin joka kuudes sähköauton latauspaikalta virhemaksun saanut pitää parkkisakkoa virheellisenä ja valittaa siitä. Sakon voi saada, vaikka töpseli olisi kiinni autossa.
Sähköautoilijan kannattaa olla tarkkana, jos lataa autoaan julkisessa latauspisteessä kaupunkialueella.
Tästä saatiin varoittava esimerkki Helsingissä, kun Tesla-kuski sai pysäköintivirhemaksun ladattuaan autoaan kadun varressa Helsingin keskustassa.
Parkkisakon perusteena oli pysäköinti sähköauton lataukseen varatulle paikalle. Iltalehden mukaan lataustöpseli oli kiinni autossa. Jutusta ei käynyt ilmi, kuinka kauan auto oli seisonut latauspaikalla. Pysäköinninvalvoja oli saattanut arvioida, että auton akku oli ladattu täyteen, tai sitten latausta ei ollut aloitettukaan.
Helsingin kaupungin johtava pysäköinnintarkastaja kertoi Iltalehdelle, että sähköautoilijat käyttävät latauspaikkoja väärin, sillä niistä ei peritä pysäköintimaksua.
Tutkijan mukaan sähköautot ovat osallisina liikennevakuutuksista korvattavissa henkilövahingoissa 1,5 kertaa todennäköisemmin kuin polttomoottoriautot. Suuremmat riskit tarkoittavat kalliimpia vakuutuksia, mutta ajan myötä hinnat todennäköisesti laskevat.
Viime vuonna Suomessa ensirekisteröidyistä autoista jo yli kolmannes oli sähköautoja, ja niiden osuus autokannasta kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Sähköautoihin liitetään silti edelleen paljon väitteitä, joille ei näyttäisi olevan katetta – ainakaan, jos kysytään niiden vikoja ja onnettomuuksia korvaavilta tahoilta.
Suomen suurimpien vakuutusyhtiöiden mukaan esimerkiksi akkuvauriot ovat hyvin pieni osa kaikista sähköautoille sattuvista vahingoista. Sähköautot eivät myöskään syty tuleen herkemmin kuin polttomoottoriautot, vaan vakuuttajien mukaan polttomoottoriautojen tulipaloriski on suurempi. Yksi syy tähän on se, että sähköautot ovat uudempia ja parempikuntoisia.
Leasing voi olla kannattavaa, jos vaihtoautoa ei ole.
1 Paljonko maksaa perusperheauto yksityiskäyttöön?
Viisiovisissa perheautoissa kuukausihinnat lähtevät noin 300–400 eurosta. Hinta riippuu sopimuksen ehdoista, muun muassa sopimuksen pituudesta ja ajokilometreistä. Käytetty leasing-auto on edullisempi kuin uusi.
Pyöräilyaktiivi toppuuttelee edullisesta muunnossarjasta innostuvia.
Sähköpyörien suosio kasvaa, mutta ne ovat useimpiin tavallisiin pyöriin verrattuna kalliita. Vaihtoehtona on sähköistää tavallinen polkupyörä. Muunnossarjoja saa halvimmillaan alle 500 eurolla, kun uusi sähköpyörä maksaa helposti useamman tonnin.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.