Mitä autoa ostaessa kannattaa ottaa huomioon? Millaiset ovat matkailijan oikeudet ongelmatilanteissa? Kuluttaja tarjoaa faktatietoa autoilusta ja matkustamisesta.
Sähköautojen verotus on kiristymässä. Korotusten jälkeenkin sähköautolla ajaminen on suhteellisen halpaa.
Sähköautojen verotus on muuttumassa ensi vuonna. Valtion talousarvioesityksen mukaan täyssähköautojen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa ja käyttövoimavero keskimäärin noin 35 euroa vuodessa. Myös ladattavien hybridien ajoneuvoveroa korotettaisiin.
Lopulliset päätökset valtion budjetista tehdään eduskunnan täysistunnossa joulukuussa.
Sähköautojen autoveroon ei ole tulossa muutoksia. Autovero maksetaan ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista autoista. Sähköautot vapautettiin autoverosta lokakuussa 2021.
Tämä artikkeli on uudelleenjulkaisu. Artikkeli on julkaistu alun perin 4.10.2023.
Renkaanvaihtoon tarvitaan tasainen, kova työskentelypaikka, laadukkaat välineet ja osaamista.
Lumi ja jää ovat kohta täällä. Talvirenkaita tulee käyttää, jos keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Autoilijalla on vastuu seurata sääennusteita ja ennakoida ajokelejä.
Moni antaa renkaanvaihdon ammattilaisen tehtäväksi, mikä onkin järkevä ratkaisu, jos on yhtään epävarma omista taidoista. Jos tuntee kykenevänsä hommaan ja käytössä on soveltuva paikka ja kunnon työvälineet, mikään ei estä vaihtamasta renkaita itse.
Akkukäyttöisen auton latauspisteen voi valita monilla eri perusteilla: esimerkiksi lataustehon, hinnan, sijainnin tai maksutavan.
Täyssähköautolla tai lataushybridillä ajaminen on parhaimmillaan erittäin edullista. Halvinta on lähes aina ladata autoa kotona, mikäli se on mahdollista. Siirtoineen ja veroineen lataus kotona maksaa tyypillisesti 5–20 senttiä kilowattitunnilta, sähkösopimuksesta riippuen. Edullisinta on hyödyntää mahdollisen pörssisähkösopimuksen edullisimpia tunteja, jolloin itse sähköenergia on lähes ilmaista. Täysin ilmaiseen lataamiseen kotikäyttäjä ei sähkönsiirtomaksun ja sähköveron takia pääse koskaan.
Yritysten tarjoamat ilmaiset latauspisteet asiakkaille olivat aiemmin kohtuullisen yleisiä, eivätkä ne vieläkään ole täysin hävinneet.
Ilmaislataus on kuitenkin käynyt jatkuvasti harvinaisemmaksi, sillä ilmaispisteellä lataaja ei välttämättä edes poistu autoltaan latauksen aikana ja käytä latauspisteen tarjoavan yrityksen palveluita. Ilmaiset latauspisteet ovat myös lähes aina täynnä, joten sähköä todella tarvitseva autoilija ajaa paljon mieluummin vapaalle laturille, vaikka se olisi maksullinen.
Paras tapa asiakkaiden houkutteluun ei siis olekaan ilmainen, vaan kohtuuhintainen latauspiste, jossa on niin monta paikkaa, että autoilija voi luottaa pääsevänsä lataamaan heti.
Tesla on tuomassa itseajavat autot Euroopan markkinoille. Ennen niiden hyväksymistä tieliikenteeseen on ratkaistava, mikä on kuljettajan vastuu vahingon sattuessa.
Autovalmistaja Tesla julkisti syyskuussa suunnitelmansa, jonka mukaan se aikoo tuoda itseajavat autot (FSD, full self-driving) Euroopan markkinoille vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Itseajavia autoja kehittävät kuumeisesti monet muutkin valmistajat, kuten saksalaiset Audi, BMW ja Mercedes-Benz sekä kiinalainen Xiaomi.
Renkaan voi paikata itsekin, mutta se toimii vain hätäratkaisuna, sanoo Autonrengasliiton varapuheenjohtaja ja rengasyrittäjä Arto Haavisto.
Kun autoon tulee rengasrikko, voi olla järkevämpää korjata rengas kuin ostaa uusi. Vian laadusta ja renkaan kunnosta riippuu, mikä vaihtoehto on kannattavin.
Tiivistetysti vaihtoehtona on ostaa uusi tai korjata rengas ammattitaitoisesti, sanoo Autonrengasliiton varapuheenjohtaja, rengasyrittäjä Arto Haavisto.
Haavisto vastasi Kuluttajan kysymyksiin rengasrikon korjaamisesta ja renkaiden pinnoittamisesta.
Testasimme 22 lataushybridiautoa, joista 11 oli kooltaan perheautoja ja 11 pieniä perheautoja. Testattujen mallien hintahaitari on suuri: aina 30 000 eurosta 100 000 euroon saakka. Testitulosten perusteella jo halvemmankin pään hybridit voivat olla hyviä.
Nastarenkaat toimivat jäisellä tiellä paremmin kuin kitkarenkaat. Talviautoilun turvallisuus on kuitenkin monen tekijän summa.
Suomalaiset käyttävät talvirenkaina valtaosin nastarenkaita. Kitkarenkaat ovat kuitenkin yleistyneet, ja niiden osuus on noin 14 prosenttia.
Nastojen avulla lisätään pitoa liukkaalla pinnalla ajettaessa. Kitkarenkaiden toiminta taas perustuu teräväsärmäisiin lamelleihin, jotka aukeavat, kun renkaalla jarrutetaan tai kiihdytetään.
Lukijan taksimatka Helsingin rautatieasemalta Järvenpäähän maksoi 233 euroa.
Minulle sattui tosi ikävä taksimatka Helsingin rautatieasemalta Järvenpäähän. Nousin taksiin kello 14.30 Elielinaukiolta. Taksi näytti normaalilta taksilta, taksamittari oli päällä. Kun pääsimme Järvenpäähän kello 15.17, ehdin vilkaista mittaria. Se näytti noin 119 euroa ennen kuin kuljettaja sammutti mittarin. Kun yritin kysyä, miksi summa oli niin suuri, kuljettaja sanoi vain, että oli ”ruuhka-aika” ja siksi matkanteko oli hidasta. Siinä keskustellessamme hinta nousi yhtäkkiä yllättäen 233 euroon. Normaalisti matka Helsingin rautatieasemalta Järvenpäähän kestää noin 35–50 minuuttia. Aika riippuu muusta liikenteestä ja hinta on noin 80 euroa. Mitä asiassa voi tehdä? Voinko saada ylihintaisesta matkasta rahojani takaisin?
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.