Mitä autoa ostaessa kannattaa ottaa huomioon? Millaiset ovat matkailijan oikeudet ongelmatilanteissa? Kuluttaja tarjoaa faktatietoa autoilusta ja matkustamisesta.
Sähköauto on kallis hankkia mutta edullinen ajaa. Selvitimme, miten hyvin käytetty sähköauto pitää arvonsa, kun sille kertyy kilometrejä.
Kannattaako sähköautoon pistää rahansa?
Kysymys on käynyt varmasti jokaisen sähköautoa harkitsevan mielessä. Viime aikoina niin uusien kuin käytettyjenkin sähköautojen markkinoilta on kantautunut tietoja, jotka kertovat hintojen putoamisesta.
Valmistaja toisensa perään on tuonut markkinoille uusia, edullisemman hintaluokan sähköautomalleja. Tesla on pitänyt kilpailijansa varpaillaan leikkaamalla toistuvasti hintojaan.
Laskussa ovat myös käytettyjen sähköautojen hinnat. Nettiauto selvitti maaliskuussa, että Suomen suosituimpien käytettyjen sähköautojen mediaanihinnat ovat pudonneet vuodessa jopa yli 20 prosenttia.
Mutta kuinka hyvin käytetty sähköauto pitää arvonsa? Pyysimme Nettiautolta tietoja käytettyjen sähköautojen mediaanihinnoista ja siitä, miten hinnat vertautuvat bensa- ja dieselautoihin.
Nettiauton kokoamasta aineistosta käy ilmi, mihin hintaan eri-ikäisiä autoja myydään. Nettiauto on Suomen suurin käytettyjen autojen kauppapaikka.
Viranomaisen mielestä tilauksen irtisanomisen pitäisi olla yhtä helppoa kuin tilauksen tekeminen. EasyPark kertoo parantavansa viestintää.
Konsulttina työskentelevä diplomi-insinööri Vesa Linja-aho oli työmatkalla Yhdysvalloissa, kun hänen puhelimensa pankkisovellus ilmoitti maksusta pysäköintifirmalle. Linja-aho oli ihmeissään.
”Oli veloitettu 4,99, vaikka en ole autoa missään pysäköimässä, kun olenhan ulkomailla.”
Veloitus oli tehty EasyPark-pysäköintiyrityksen nimissä. Kamerapysäköinti ei ollut päällä, ja EasyParkin sovelluksen mukaan Linja-aho oli pysäköinyt edellisen kerran viime vuoden puolella.
Pian selvisi, että EasyPark tarjoaa kuukausiveloituksellista Go-palvelua, jonka avulla käyttäjä voi pysäköidä autoaan niin paljon kuin haluaa 4,99 euron kuukausimaksua vastaan. Linja-aho oli hyväksynyt 30 päivän kokeilun palvelusta, ilmeisen kiireisenä pysäköidessään ja unohtanut koko asian. Veloituksia oli ehtinyt kertyä koko alkuvuoden.
Palvelu on sama kuin käyttökertojen mukaan maksettaessa, mutta sillä voi pysäköidä ja ladata rajoittamattoman määrän ilman EasyParkin tapahtumamaksuja. Go-sopimuksen voi ottaa 30 ilmaisella kokeilulla, minkä jälkeen se veloitetaan automaattisesti. Laskutus juoksee, vaikka ei olisi kuukauden aikana pysäköinyt ollenkaan sovelluksen avulla.
Kun kokeilun ottaa käyttöönsä, tilausta ei näe maksuhistoriasta, vaan se on näkyvillä sovelluksessa valikon takana palvelupakettisivulla, jossa on listattuna tilausvaihtoehdot Small ja Go. Näistä voimassa oleva tilaus on korostettu. Samalta sivulta näkyvät muutkin tilauksen tiedot. Tilaus voi siis jäädä niin sanotusti taustalle pyörimään, eikä sitä välttämättä huomaa katkaista.
Lisäksi sovelluksessa peruutusnappula on melko hankalasti löydettävissä pitkän klikkailun takana. Peruutusnappulan löytää menemällä valikkoon ja painamalla sieltä palvelupaketit, hallinnoi tilausta ja peruuta. Tilauksen peruminen ei onnistu EasyParkin verkkosivujen kautta.
Linja-aho etsi turhautuneena mahdollisuutta perua tilaus ja lopettaa koko tili, etteivät maksut juoksisi enää. Linja-ahon mielestä palvelun suunnittelussa on jotain pielessä, jos asiakkaalle ”lävähtää eteen sellainen tilanne”, että menossa on tietämättä maksullinen tilaus, eikä sen peruminen tunnu mahdolliselta.
Sähköpyörässä korostuvat moottorin teho, akunkesto ja latausaika.
Muoti- ja urheiluvälinekauppa ry:n tilastojen mukaan vuonna 2023 Suomessa sähköpyörien osuus uusista myydyistä pyöristä oli 29,2 prosenttia, lähes kolmasosa.
”Suomi seuraa tässä isoa muutostrendiä hieman takamatkalta – esimerkiksi Belgiassa, Alankomaissa ja Saksassa yli puolet myydyistä pyöristä on jo usean vuoden ajan ollut sähköpyöriä. Tästä huolimatta maakohtaisia myyntivolyymia mittaavia tilastoja katsomalla näkee, että Suomessakin sähköpyöriä myydään vuodessa noin 80 000 kappaletta”, Pyöräliiton vaikuttamistyön päällikkö Martti Tulenheimo kertoo.
Sähköpyöriin liittyy paljon teknistä sanastoa, jota ei perinteisissä polkupyörissä ole. Kokosimme viisi keskeistä termiä, joilla pääset kärryille sähköpyöristä.
Tämä artikkeli on uudelleenjulkaisu. Artikkeli on julkaistu alun perin 10.3.2021.
Nastarenkaat on kelin salliessa vaihdettava pois autosta maaliskuun loppuun mennessä. Kesärenkaiden käyttöikää voi pidentää tuntuvasti oikealla ajotavalla, huolehtimalla rengaspaineista ja vaihtamalla renkaiden paikkaa kesken ajokauden.
Kesärenkaiden kehitys on ollut viime vuosina huimaa. Uusia ja entistä parempia malleja on tullut markkinoille, ja perusauton rengaskoko on kasvanut halkaisijaltaan ja leveydeltään. Uudesta kesärengassarjasta saa pulittaa pahimmillaan melkoisen summan. Myös autojen moottoreiden teho ja vääntö ovat kasvaneet, mikä osaltaan lisää renkaiden kulumista vetävillä pyörillä – toki ajotavasta riippuen.
Laadukkaat renkaat parantavat auton ajettavuutta ja turvallisuutta. Jos halparengas on todettu useampien autolehtien testeissä kelvottomaksi, se on todennäköisesti sitä myös käytännössä. Edulliseen renkaaseen on usein pyritty saamaan mukavuutta ja pitoa pehmeillä materiaaleilla, mikä tarkoittaa myös nopeampaa kulumista. Halpa ei siis ole aina edullisin vaihtoehto, varsinkaan silloin, jos uuden rengaskerran joutuu hankkimaan vuosittain. Laadukkaan ja halparenkaan todellinen ero tulee esiin kuitenkin viimeistään silloin, kun renkaat ovat kuluneemmat.
Kesärenkaan uran minimisyvyys on lain mukaan 1,6 mm, mutta vaihto on suositeltavaa urasyvyyden saavutettua neljän millimetrin rajan. Sen jälkeen esimerkiksi renkaan vedenpoisto-ominaisuudet heikkenevät tuntuvasti ja vesiliirron riski kasvaa.
Vuokramökkien markkinoilla sesonki ja kohde määräävät. Myös huijauksia liikkuu.
Jos talvikaudelle alkaa etsiä mökkiä tammi-helmikuun vaihteessa, saattaa lomaviikko hiihtelyineen Lapin lumilla jäädä haaveeksi.
Etelä-Suomen talvilomaviikolla, viikolla 8, lauantaista lauantaihin majoittuminen Levillä ison ryhmän hirsihuvilassa rinteiden vieressä kustantaa lähes 15 000 euroa. Viikko neljän hengen mökissä on halvimmillaankin kahden tuhannen euron tuntumassa.
Näillä listaamillamme vinkeillä voi kilpailuttaa kotimaan mökkivaihtoehtojaan ja välttää pahimmat yllätykset.
Lukija miettii, miksi jotkin kaupat myöntävät palautusoikeuden ja toiset eivät.
Ostin pienkonebensiiniä (5 l kanisterissa) Nesteen bensa-aseman yhteydessä olevasta K-myymälästä Helsingissä. 10 minuuttia myöhemmin olisin halunnut perua kaupan, minkä myyjät kieltäytyivät tekemästä. Myyjällä ei liene velvollisuutta ottaa takaisin virheetöntä, vaikka täysin myyntikelpoista tuotetta piankaan oston jälkeen. Onko näin? Muualta olisin saanut saman tuotteen huomattavasti edullisemmin – 30 vuorokauden palautusoikeudella.
Autoilu on hintavaa hommaa, mutta kustannukset muodostuvat hyvin eri asioista muun muassa auton iän ja käyttövoiman mukaan. Kilometrihinnan laskemiseen saa kulumaan tovin jos toisenkin.
Auton hankintahinta arveluttaa yleensä kuluista eniten, sillä kymmenientuhansien hintalappu näyttää väistämättä suurelta. Käytännössä hankintahinta tulee kuitenkin maksettua kokonaan vain, jos auton ajaa kirjaimellisesti loppuun eli sen päätepiste on romuttamo. Muussa tapauksessa auton eteenpäin myymisestä saa rahaa, ja maksettavaksi jää pitoajan arvonalenema.
Ehdottomasti kalleinta on ostaa uusi auto ja vaihtaa se pois muutaman vuoden sisällä. Auton elinässä ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalleimpia, ja usein vähän käytetyn auton saa merkittävästi uudenkarheaa halvemmalla. Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä suuremmat ja ennen kaikkea ennustamattomammat ovat tyypillisesti käyttökulut.
Vanhat autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin uudet, ja huonolla tuurilla eteen sattuu kalliita remontteja. Hyvällä tuurilla tai korjaukset itse tekemällä vanhempi ja halvempi auto voi kuitenkin tarjota todella edullisia kilometrejä. Useimmat autoilijat tosin laskevat myös mukavuudelle, turvallisuudelle ja luotettavuudelle jonkin arvon.
Tässä artikkelissa käytetään ensisijaisena esimerkkiautona Kia Niroa. Se on vertailujen tekemiseen erityisen hyvin sopiva, sillä Niro on saatavina sekä yksinomaan bensiinistä käyttövoimansa saavana perushybridinä, ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Lisäksi kaikki kolme vaihtoehtoa ovat olleet myynnissä jo edeltävässä mallisukupolvessa, joten hintojen kehitystä voi vertailla myös käytettyjen autojen avulla.
Sähköautojen verotus on kiristymässä. Korotusten jälkeenkin sähköautolla ajaminen on suhteellisen halpaa.
Sähköautojen verotus on muuttumassa ensi vuonna. Valtion talousarvioesityksen mukaan täyssähköautojen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa ja käyttövoimavero keskimäärin noin 35 euroa vuodessa. Myös ladattavien hybridien ajoneuvoveroa korotettaisiin.
Lopulliset päätökset valtion budjetista tehdään eduskunnan täysistunnossa joulukuussa.
Sähköautojen autoveroon ei ole tulossa muutoksia. Autovero maksetaan ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista autoista. Sähköautot vapautettiin autoverosta lokakuussa 2021.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.