Mitä autoa ostaessa kannattaa ottaa huomioon? Millaiset ovat matkailijan oikeudet ongelmatilanteissa? Kuluttaja tarjoaa faktatietoa autoilusta ja matkustamisesta.
Vuokramökkien markkinoilla sesonki ja kohde määräävät. Myös huijauksia liikkuu.
Jos talvikaudelle alkaa etsiä mökkiä tammi-helmikuun vaihteessa, saattaa lomaviikko hiihtelyineen Lapin lumilla jäädä haaveeksi.
Etelä-Suomen talvilomaviikolla, viikolla 8, lauantaista lauantaihin majoittuminen Levillä ison ryhmän hirsihuvilassa rinteiden vieressä kustantaa lähes 15 000 euroa. Viikko neljän hengen mökissä on halvimmillaankin kahden tuhannen euron tuntumassa.
Näillä listaamillamme vinkeillä voi kilpailuttaa kotimaan mökkivaihtoehtojaan ja välttää pahimmat yllätykset.
Lukija miettii, miksi jotkin kaupat myöntävät palautusoikeuden ja toiset eivät.
Ostin pienkonebensiiniä (5 l kanisterissa) Nesteen bensa-aseman yhteydessä olevasta K-myymälästä Helsingissä. 10 minuuttia myöhemmin olisin halunnut perua kaupan, minkä myyjät kieltäytyivät tekemästä. Myyjällä ei liene velvollisuutta ottaa takaisin virheetöntä, vaikka täysin myyntikelpoista tuotetta piankaan oston jälkeen. Onko näin? Muualta olisin saanut saman tuotteen huomattavasti edullisemmin – 30 vuorokauden palautusoikeudella.
Autoilu on hintavaa hommaa, mutta kustannukset muodostuvat hyvin eri asioista muun muassa auton iän ja käyttövoiman mukaan. Kilometrihinnan laskemiseen saa kulumaan tovin jos toisenkin.
Auton hankintahinta arveluttaa yleensä kuluista eniten, sillä kymmenientuhansien hintalappu näyttää väistämättä suurelta. Käytännössä hankintahinta tulee kuitenkin maksettua kokonaan vain, jos auton ajaa kirjaimellisesti loppuun eli sen päätepiste on romuttamo. Muussa tapauksessa auton eteenpäin myymisestä saa rahaa, ja maksettavaksi jää pitoajan arvonalenema.
Ehdottomasti kalleinta on ostaa uusi auto ja vaihtaa se pois muutaman vuoden sisällä. Auton elinässä ensimmäiset vuodet ja kilometrit ovat kalleimpia, ja usein vähän käytetyn auton saa merkittävästi uudenkarheaa halvemmalla. Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä suuremmat ja ennen kaikkea ennustamattomammat ovat tyypillisesti käyttökulut.
Vanhat autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin uudet, ja huonolla tuurilla eteen sattuu kalliita remontteja. Hyvällä tuurilla tai korjaukset itse tekemällä vanhempi ja halvempi auto voi kuitenkin tarjota todella edullisia kilometrejä. Useimmat autoilijat tosin laskevat myös mukavuudelle, turvallisuudelle ja luotettavuudelle jonkin arvon.
Tässä artikkelissa käytetään ensisijaisena esimerkkiautona Kia Niroa. Se on vertailujen tekemiseen erityisen hyvin sopiva, sillä Niro on saatavina sekä yksinomaan bensiinistä käyttövoimansa saavana perushybridinä, ladattavana hybridinä että täyssähköautona. Lisäksi kaikki kolme vaihtoehtoa ovat olleet myynnissä jo edeltävässä mallisukupolvessa, joten hintojen kehitystä voi vertailla myös käytettyjen autojen avulla.
Sähköautojen verotus on kiristymässä. Korotusten jälkeenkin sähköautolla ajaminen on suhteellisen halpaa.
Sähköautojen verotus on muuttumassa ensi vuonna. Valtion talousarvioesityksen mukaan täyssähköautojen ajoneuvoveron perusvero nousisi noin 53 euroa ja käyttövoimavero keskimäärin noin 35 euroa vuodessa. Myös ladattavien hybridien ajoneuvoveroa korotettaisiin.
Lopulliset päätökset valtion budjetista tehdään eduskunnan täysistunnossa joulukuussa.
Sähköautojen autoveroon ei ole tulossa muutoksia. Autovero maksetaan ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista autoista. Sähköautot vapautettiin autoverosta lokakuussa 2021.
Tämä artikkeli on uudelleenjulkaisu. Artikkeli on julkaistu alun perin 4.10.2023.
Renkaanvaihtoon tarvitaan tasainen, kova työskentelypaikka, laadukkaat välineet ja osaamista.
Lumi ja jää ovat kohta täällä. Talvirenkaita tulee käyttää, jos keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Autoilijalla on vastuu seurata sääennusteita ja ennakoida ajokelejä.
Moni antaa renkaanvaihdon ammattilaisen tehtäväksi, mikä onkin järkevä ratkaisu, jos on yhtään epävarma omista taidoista. Jos tuntee kykenevänsä hommaan ja käytössä on soveltuva paikka ja kunnon työvälineet, mikään ei estä vaihtamasta renkaita itse.
Akkukäyttöisen auton latauspisteen voi valita monilla eri perusteilla: esimerkiksi lataustehon, hinnan, sijainnin tai maksutavan.
Täyssähköautolla tai lataushybridillä ajaminen on parhaimmillaan erittäin edullista. Halvinta on lähes aina ladata autoa kotona, mikäli se on mahdollista. Siirtoineen ja veroineen lataus kotona maksaa tyypillisesti 5–20 senttiä kilowattitunnilta, sähkösopimuksesta riippuen. Edullisinta on hyödyntää mahdollisen pörssisähkösopimuksen edullisimpia tunteja, jolloin itse sähköenergia on lähes ilmaista. Täysin ilmaiseen lataamiseen kotikäyttäjä ei sähkönsiirtomaksun ja sähköveron takia pääse koskaan.
Yritysten tarjoamat ilmaiset latauspisteet asiakkaille olivat aiemmin kohtuullisen yleisiä, eivätkä ne vieläkään ole täysin hävinneet.
Ilmaislataus on kuitenkin käynyt jatkuvasti harvinaisemmaksi, sillä ilmaispisteellä lataaja ei välttämättä edes poistu autoltaan latauksen aikana ja käytä latauspisteen tarjoavan yrityksen palveluita. Ilmaiset latauspisteet ovat myös lähes aina täynnä, joten sähköä todella tarvitseva autoilija ajaa paljon mieluummin vapaalle laturille, vaikka se olisi maksullinen.
Paras tapa asiakkaiden houkutteluun ei siis olekaan ilmainen, vaan kohtuuhintainen latauspiste, jossa on niin monta paikkaa, että autoilija voi luottaa pääsevänsä lataamaan heti.
Tesla on tuomassa itseajavat autot Euroopan markkinoille. Ennen niiden hyväksymistä tieliikenteeseen on ratkaistava, mikä on kuljettajan vastuu vahingon sattuessa.
Autovalmistaja Tesla julkisti syyskuussa suunnitelmansa, jonka mukaan se aikoo tuoda itseajavat autot (FSD, full self-driving) Euroopan markkinoille vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Itseajavia autoja kehittävät kuumeisesti monet muutkin valmistajat, kuten saksalaiset Audi, BMW ja Mercedes-Benz sekä kiinalainen Xiaomi.
Renkaan voi paikata itsekin, mutta se toimii vain hätäratkaisuna, sanoo Autonrengasliiton varapuheenjohtaja ja rengasyrittäjä Arto Haavisto.
Kun autoon tulee rengasrikko, voi olla järkevämpää korjata rengas kuin ostaa uusi. Vian laadusta ja renkaan kunnosta riippuu, mikä vaihtoehto on kannattavin.
Tiivistetysti vaihtoehtona on ostaa uusi tai korjata rengas ammattitaitoisesti, sanoo Autonrengasliiton varapuheenjohtaja, rengasyrittäjä Arto Haavisto.
Haavisto vastasi Kuluttajan kysymyksiin rengasrikon korjaamisesta ja renkaiden pinnoittamisesta.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.