Kysyimme, onko etanoliautoilu kannattavaa, ja miten autosta saa etanolikäyttöisen.
1 Miten etanolikonversio tehdään?
Autoon on asennettava muutossarja, jolla tavallinen bensamoottori muutetaan käyttämään myös E85-polttoainetta. Sen jälkeen auto on muutoskatsastettava uudelle käyttövoimalle. Ennen 1.9.2009 käyttöönotetuissa autoissa riittää, että päästövaatimusten täyttyminen todistetaan päästömittauksella. Sitä uudemmissa autoissa on esitettävä lisäksi muutossarjan valmistajan yhteensopivuustodistus.
Bensapumpuilla näkyy erikoinen hintaralli, jolle ei löydy selitystä maailmanmarkkinoilta. Polttoaineiden hinnat riippuvat kuitenkin etupäässä maailmantilanteesta. Gazan tuore kriisi aiheutti uuden hintapiikin.
Autoilija on saanut tottua viime aikoina siihen, että bensan pumppuhinta pomppii kuin Nokian osake. Hinnat hyppäävät yleensä ylöspäin keskiviikkoisin ja laskevat takaisin seuraavaan tiistaihin mennessä.
Tarkkanäköisimmät tienkäyttäjät ovat kiinnittäneet huomiota ilmiöön jo vuosien ajan. Viime kesän jälkeen hintahyppäykset näyttävät kuitenkin kiihtyneen entisestään.
Renkaanvaihtoon tarvitaan tasainen, kova työskentelypaikka, laadukkaat välineet ja osaamista.
Lumi ja jää ovat kohta täällä. Talvirenkaita tulee käyttää, jos keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Autoilijalla on vastuu seurata sääennusteita ja ennakoida ajokelejä.
Moni antaa renkaanvaihdon ammattilaisen tehtäväksi, mikä onkin järkevä ratkaisu, jos on yhtään epävarma omista taidoista. Jos tuntee kykenevänsä hommaan ja käytössä on soveltuva paikka ja kunnon työvälineet, mikään ei estä vaihtamasta renkaita itse.
Etanolikäyttöiseksi muutetulta bensa-autolta ei enää vaadita kalliita päästötestejä. Ajoneuvovero ei kuitenkaan laske, vaikka auto muutetaan etanolilla kulkevaksi.
Etanolikäyttöisiksi muutettujen bensa-autojen muutoskatsastus helpottui kesäkuussa. Muutoksen hyväksymiseen riittää nyt normaali määräaikaiskatsastusta vastaava päästömittaus. Uudistus koskee 1.9.2009 ja sen jälkeen käyttöön otettuja autoja. Sitä vanhempien autojen osalta vastaava menettely on ollut jo käytössä.
Testin pisin toimintasäde on 84 kilometriä kesäolosuhteissa.
Lataushybridiauton ostaminen kannattaa erityisesti silloin, kun arkiajot mahtuvat pääosin auton sähköisen kantaman puitteisiin. Kuluttajan lataushybriditestin pisin sähköinen toimintasäde on peräti 84 kilometriä eli selvästi enemmän kuin useimpien ihmisten päiväajot.
Jos työt jäävät junamatkalla tekemättä yhteysongelmien takia, VR:ltä ei todennäköisesti saa hyvitystä.
VR:n pätkivä junaverkko on jokaiselle junamatkalla työtään tehneelle tuttu riesa. Helpotusta pitäisi olla luvassa, sillä Helsingin Sanomat uutisoi heinäkuussa, että VR uusii parhaillaan junien wlan-järjestelmiä.
VR:n wlan-verkon reitittimet vastaanottavat Elisan, Telian ja DNA:n lähettämää signaalia ja jakavat verkkoa matkustajille. HS:n mukaan uusi wlan-järjestelmä parantaa wifi-yhteyden jopa viisi kertaa nykyistä nopeammaksi.
Heikoin rengas tarvitsee miltei 25 metriä enemmän kuin paras saadakseen auton pysähtymään 80 kilometrin tuntinopeudesta.
Autoilu ei ole koskaan riskitöntä puuhaa, mutta riskeihin on voi itse vaikuttaa. Yksi tapa on käyttää riittävän laadukkaita ja hyväkuntoisia renkaita. Ne voivat pelastaa niin autoilijan itsensä kuin jalankulkijan tai pyöräilijän vammoilta tai jopa kuolemalta.
Pese pyörä, pumppaa renkaat, voitele ketjut ja tarkista erityisesti jarrut. Pyörän säännöllinen huolto on tärkeää turvallisuuden, käyttöiän ja ajomukavuuden vuoksi.
Ensimmäinen vinkki tulee kesää ajatellen myöhässä mutta seuraavaa kautta varten ajoissa: pyörä kannattaisi huoltaa jo syksyllä, sillä pyörän kunto huonontuu helposti talven aikana.
Jos syyshuolto on jäänyt tekemättä, keväällä on oikea aika. Keväthuolto on erityisen aiheellinen, jos on pyöräillyt läpi talven. Yksi talvikausi kuluttaa pyörää kutakuinkin saman verran kuin kolme kesäkautta.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.