Pysähdy ja pohdi

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Mira Mutru toteaa, että tietoisuus manipuloivista käytännöistä auttaa niiden tunnistamisessa.

Hän kehottaa pohtimaan seuraavia asioita ennen ostosten ja muiden päätösten tekoa:

1) Ymmärränkö, millaisen valinnan olen tekemässä?

2) Pyrkiikö yritys ohjaamaan ajatteluani ja valintojani?

3) Olenko toimimassa nyt niin kuin olin alun perin suunnitellut?

”Aina voi ottaa aikalisän ja välttää hätiköityjä valintoja.”

Osa keinoista on lainvastaisia

Osa manipuloivista käytännöistä on Mutrun mukaan aina lainvastaisia.

”Yritys ei esimerkiksi saa käyttää valmiiksi tehtyjä valintoja, joista aiheutuu lisäkuluja, joihin kuluttaja ei ole nimenomaisesti suostunut.”

Ei ole myöskään sallittua kertoa totuudenvastaisia väitteitä tuotteiden saatavuudesta ja tarjousten kestoista.

Usein laillisuuden arviointi edellyttää kuitenkin tapauskohtaista harkintaa.

”Tilanteesta riippuen kyse voi olla kielletystä sopimattomasta menettelystä, esimerkiksi jos kuluttajalle on esitetty tietoja harhaanjohtavasti tai jos menettely on ollut kuluttajaa painostavana aggressiivista.”

Verkkoalustoja, kuten verkkokauppoja ja somealustoja, on kielletty nimenomaan suunnittelemasta tai operoimasta verkkorajapintojaan siten, että kuluttajia harhautetaan tai manipuloidaan. Kuluttajien kykyä tehdä vapaita ja tietoon perustuvia päätöksiä ei saa olennaisesti vääristellä tai haitata.

Viranomaiset voivat puuttua lainvastaiseen manipulointiin samoin kuin kuluttajansuojasääntelyn rikkomuksiin muutoinkin.

Lisää esimerkkejä pimeistä käytännöistä löytyy KKV:n sivuilta.

 

Lue myös:

Foodora sai viranomaiselta nuhtelut: hinnoittelussa lainvastaisia menettelyitä

Shein sai EU:lta kovat ukaasit: kuukausi aikaa toimia

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.