Millainen sähkösopimus kannattaa valita? Miten arjen kuluja voi karsia? Kuluttaja tarjoaa hyötytietoa taloudesta.
Vuoden 2025 aikana euromaissa käyttöön otettava pikamaksuasetus nopeuttaa tilisiirtoja ja voi myös hankaloittaa pankkihuijauksia.
Verkkorikolliset ovat jo vuosia kalastelleet pankkitunnuksia esimerkiksi sähköpostitse ja tekstiviestitse. Varastettujen pankkitunnusten avulla rikolliset ovat voineet tyhjentää tilin jopa minuuteissa siirtämällä rahat ulkomaalaisille pankkitileille. Pankit eivät läheskään aina ole korvanneet verkkorikollisten viemiä rahoja.
Operaattorin mukaan asiakkaan on täytynyt ymmärtää, että tarjouksessa on virhe.
Operaattorit tunnetusti houkuttelevat mehevillä tarjouksilla takaisin asiakkaita, jotka ovat siirtyneet tai siirtymässä toiselle operaattorille.
Elisan entinen asiakas sai operaattorilta todellisen erikoistarjouksen.
Hän kokeili Elisan verkkokaupassa, millaisen puhelinliittymätarjouksen Elisa antaa hänen puhelinnumerollaan. Asiakas oli hiljattain siirtynyt Elisalta toisen operaattorin asiakkaaksi.
Asiakkaan saamassa tarjouksessa luki: ”Erikoistarjous: säästä jopa -infinity €”, eli tarjous lupaili ”äärettömän euron” säästöä. Epäselväksi jäi, miten tarjousta pitäisi tulkita.
Kyseessä on mitä ilmeisimmin virheellinen tarjous. Verkkokaupassa myyjän ilmoittamat tiedot ovat kuitenkin yleisesti ottaen sitovia. Voiko asiakas hyväksyä ”äärettömän euron” tarjouksen ja vaatia sen perusteella itselleen ilmaista liittymää?
Suomalaiset menettävät verkkohuijauksissa kymmeniä miljoonia euroja vuosittain. Kuluttajan on oltava tarkkana, miten ja missä tunnistusvälinettä käyttää, sanoo Kyberturvallisuuskeskuksen asiantuntija.
Kumpi on turvallisempi tapa tunnistautua, pankkitunnukset vai mobiilivarmenne?
Kysymys on ajankohtainen jatkuvasti yleistyvien verkkohuijausten takia. Suomalaiset menettivät huijareille kaikkiaan 27,5 miljoonaa euroa vuoden 2024 alkupuoliskolla. Vuotta aiemmin luku oli 19,8 miljoonaa. Tiedot perustuvat Finanssiala ry:n pankeilta keräämiin lukuihin.
Isoimmat menetykset, liki 12 miljoonaa euroa, tulivat tietojenkalasteluhuijauksista. Niissä rikollinen saa haltuunsa uhrin maksuvälinetiedot esimerkiksi pankkien tai verkkokauppojen valesivustoilla.
Kotitalousvähennys jopa puolittuu ensi vuonna. Myöhemmin teetettävistä töistä ei ole viisasta maksaa ennakkoon.
Kotitalousvähennys putoaa ensi vuonna historiallisen alhaiselle tasolle. Se on ensi vuoden alusta lähtien 35 prosenttia työn osuudesta. Tänä vuonna vähennystä on voinut saada 40 prosenttia remonttitöiden työn osuudesta ja 60 prosenttia kotitalous-, hoiva- tai hoitotyön osuudesta sekä öljylämmityksestä luopumisesta. Viimeksi mainittu pysyy ennallaan.
Järjestelmä on ollut käytössä nykymuodossaan vuodesta 2001. Kertaakaan korvausprosentti ei ole ollut yhtä matala kuin ensi vuonna.
Pörssisähkön hintakiinnityksellä pyritään suojautumaan sähkön hinnan suurilta vaihteluilta.
1. Mikä on pörssisähkön hintakiinnitys?
Hintakiinnityksellä voidaan pienentää riskiä sähkön pörssihinnan äkillisestä voimakkaasta noususta määräajaksi. Hintakiinnitykset mahdollistavia sähkösopimuksia tarjotaan, koska sähkön pörssihintojen heilahtelu on kasvanut.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on uudistamassa tapaa, jolla musiikin ja videoiden yksityinen kopiointi hyvitetään tekijöille.
Pitäisikö älypuhelinten, tietokoneiden, internetliittymien ja pilvipalveluiden hintoihin lisätä uusi maksu?
Tätä kysymystä pohtii opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) asettama selvityshenkilö. Kyse on yksityisen kopioinnin hyvityksen uudistamisesta, josta OKM pyysi lausuntoja 6.11. mennessä.
Yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu tunnetaan myös nimellä kasettimaksu. Kyse on kiistellystä, veroluonteisesta maksusta, joka lisättiin ennen tallennuslaitteiden hintaan ja maksettiin valtiolle hyvitysmaksuna.
Pankkien kynnys hyvittää verkkopalvelujen häiriöistä aiheutuneita vahinkoja on korkea.
Nordean asiakkaat ovat kärsineet tänä syksynä poikkeuksellisista pankkipalveluiden ongelmista. Pankin mukaan palvelunestohyökkäykset ovat olleet syynä teknisille häiriöille, jotka ovat vaikuttaneet muun muassa verkkopankin käyttöön, korttimaksuihin ja käteisen nostoon. Verkkohyökkäykset ovat jatkuneet toista kuukautta.
Moni Nordean asiakas saattaa pohtia, millaisiin hyvityksiin he ovat oikeutettuja jatkuvien häiriöiden takia. Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvontaan on tullut muutamia Nordean ongelmia koskevaa yhteydenottoa viime viikkojen aikana, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala.
Kysyimme, onko käteisen saatavuus heikentymässä.
Kaupparyhmät SOK ja Kesko ovat viime vuosina lisänneet Otto-automaattien määrää myymälöissään. Sijoittelu on siis painottunut sisätiloihin, jolloin automaateista saa käteistä vain kauppojen aukioloaikaan.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.