Millainen sähkösopimus kannattaa valita? Miten arjen kuluja voi karsia? Kuluttaja tarjoaa hyötytietoa taloudesta.
Verkkopalveluiden avulla voi yrittää pysyä kärryillä tuotteiden jatkuvasti muuttuvista hinnoista.
Alla keskeisimpiä ja tunnetuimpia verkkosivustoja, joiden avulla voi seurata hintojen kehitystä Suomessa ja ulkomaisissa verkkokaupoissa. Pääasiassa palvelut ovat maksuttomia, ja ne saavat yleensä tuloja kauppojen kanssa tehdyistä sopimuksista, joissa palvelut veloittavat kauppaa aina, kun asiakas ohjautuu sivuston kautta kaupan sivustolle.
Lue myös Kuluttajan hiljattain julkaisema artikkeli dynaamisesta hinnoittelusta.
Kuluttajalla tulee olla aito mahdollisuus valita, haluaako hän vastaanottaa suoramarkkinointia.
LUKIJAN KYSYMYS
Miksi Whirlpoolin Suomen asiakaspalveluun ei voi ottaa yhteyttä nettilomakkeella suostumatta pakolla suoramarkkinointiin? Lomakkeella on hyväksyttävä kohta, jossa ”Hyväksyn vastaanottavani markkinointiviestejä, jotka liittyvät tuotemerkkiin Whirlpool”. Onko tämä laillista? Pitäähän asiakkaan voida valita. Itse kirjoitin viestiin, että kiellän markkinointiviestit, vaikka laitoinkin ruksin suostumukseen, koska lomaketta ei voi lähettää ruksin ollessa tyhjä.
Sosiaalisesta mediasta alkanut kenkien myynti päättyi rahojen katoamiseen. Asiakas jätti pankin varoitusviestit huomiotta.
RIITA
Pankin asiakas sai sosiaalisen median viestipalvelun kautta tarjouksen myynnissä olleista kengistään. Asiakas kirjautui saamansa linkin kautta ”Postin” sivulle, jonne hän luovutti maksukorttiinsa liittyviä tietoja. Samassa yhteydessä hänen tililtään tehtiin 1 400,82 euron korttimaksu sekä 35 euron valuutansiirtomaksu. Asiakas vaati pankkia palauttamaan 1 435,82 euroa, koska oli pankkiin yhteydessä heti tajuttuaan tulleensa huijatuksi kaupanteossa.
Pankki kiisti vaatimuksen, koska asiakas toimi tilanteessa törkeän huolimattomasti.
Viihde-elektroniikan ja matkalippujen hinnat seilaavat samankin päivän aikana, kun algoritmit säätävät niitä kohdilleen. Keskenään kisailevat robotit voivat vetää hintatasoa alaspäin mutta myös nostaa sitä.
Viime aikoina Verkkokauppa.comista on saanut Samsung Galaxy S24 5G -puhelinta moneen hintaan.
Toukokuun alussa puhelin maksoi 749 euroa, mutta seuraavalla viikolla vain 599 euroa. Kuun puolivälin jälkeen hinta pomppasi takaisin, kunnes laski taas kesäkuussa 599 euroon. Kesäkuun lopussa puhelin maksoi 749 euroa, heinäkuussa 599 euroa ja sitten 549 euroa. Jos ei silloin tarttunut tarjoukseen, elokuun lopulla piti tyytyä 599 euroon.
Tämän kertoo hintapuntari-työkalu Verkkokaupan nettisivuilla. Samaan tapaan seilaa muiden tuotteiden hinta. Vertailupalvelu Hintaopas.fi kertoo historian pidemmältä ajalta. Myös kodinkoneketju Powerilla S24-kännykän hinta on kulkenut vuoristorataa sitten alkuvuoden 2024, jolloin se vielä maksoi 949 euroa.
Hintahistoriat tekevät näkyväksi ilmiön nimeltä dynaaminen hinnoittelu. Tuotteet kallistuvat ja halpenevat kysynnän, varastosaldon, kilpailijoiden hintojen ja sesonkien mukaan. Hinnoittelua automatisoidaan hintarobottien eli algoritmien avulla. Seurantaohjelmistot käyvät läpi kilpailijoiden verkkosivuja reaaliaikaisesti.
Kellopuhelimia markkinoidaan erityisesti lapsien ensilaitteina. Kuluttaja kysyi viranomaiselta ja Elisalta näkemyksiä, onko tällainen mielikuvamarkkinointi soveliasta.
Koulujen alku lähestyy ja monelle koululaiselle hankitaan ensimmäinen älylaite tai -puhelin.
Heinäkuun lopulla verkossa saattoikin törmätä Elisan kellopuhelinmainokseen, jossa laitteen luvataan antavan supervoimat. Mainoksessa oli supersankarityylisesti pukeutunut iloinen lapsi, ja sitä on esitetty sosiaalisessa mediassa ja muilla verkon alustoilla. Kellopuhelimen kuvan alla luki Laite joka antaa supervoimat! (sic) ja Luo yhteys sankareihin kellopuhelimella.
Mainostettu kellopuhelin oli Xplora XGO3 2nd Gen.
Kellopuhelimia markkinoidaan niin sanottuina ensipuhelimina lapsille. Niitä pidetään älypuhelimia turvallisempana vaihtoehtona, sillä kellopuhelimien ominaisuuksia ja verkkokäyttöä voidaan rajoittaa.
Onko Elisan mainoksen tapainen mielikuvamarkkinointi kuitenkaan soveliasta lapsille suunnattuna? Erityisesti kun kyseessä on laite, tai sen esiaste, joka voi olla haitaksi lasten ja nuorten kehitykselle.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Saija Kivimäki ei ota kantaa kyseiseen mainokseen, mutta kommentoi yleisellä tasolla lapsille kohdistuvaa markkinointia.
”Aivan ensimmäisenä on arvioitava sitä, onko kyse lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista eli ovatko lapset markkinoinnin tosiasiallinen kohderyhmä.”
Merkitystä on tällöin esimerkiksi sillä, missä kanavassa mainosta on esitetty.
”On otettava myös huomioon, että mainonta saattaa tavoittaa lapsen, vaikka mainosta ei olisi kohdistettu suoraan lapseen. Muita kriteereitä voivat olla esimerkiksi se sisältääkö mainos elementtejä, jotka puhuttelevat lasta erityisesti tai esiintyykö mainoksessa lapsi.”
Jos mainosta arvioi Kivimäen kommenttien pohjalta, voidaan todeta, että Elisan mainoksessa esiintyy lapsi ja supersankarit on mielletty lasten kulttuuri-ilmiöksi, vaikka niistä tuotettua sisältöä kuluttavat myös aikuiset. Markkinointi voi olla suunnattu lapsille ja heidän vanhemmilleen, mutta mainoksessa kuitenkin luodaan mielikuvaa lapsesta, jolle kellopuhelin antaa supervoimat.
Suurimmilla operaattoreilla on yritystoimintaa myös kiinteiden verkkoyhteyksien parissa.
Suomessa on kolme suurta teleoperaattoria, jotka tarjoavat matkapuhelinliittymien lisäksi myös kiinteitä verkkoyhteyksiä.
DNA, Elisa ja Telia rakentavat kaikki valokuituyhteyksiä, eli käytännössä kaivavat itse tai yhteistyökumppaneiden kanssa nopean internet-yhteyden mahdollistavia kaapeleita maan alle ja myyvät niiden liittymiä kiinteistöille.
Liittymämyynnissä hinnat voivat vaihdella jopa päivittäin. Mutta miksi puhelinliittymien hinnat nousevat tasaisesti vuodesta toiseen, kuluttajahintaindeksiäkin enemmän? Kuluttaja kysyi myös, onko hinnankorotuksille jokin kipuraja?
Liittymätarjous päättyy ja kuukausimaksu ponnahtaa useilla euroilla. Tuttua?
Etuhintainen sopimus on nimittäin yleinen käytäntö suomalaisten operaattoreiden tarjonnassa. Listahintaa halvempi sopimus saatetaan solmia esimerkiksi kahden vuoden määräajaksi, jonka jälkeen hinta nousee ”normaaliksi”. Usein tämä tarkoittaa selkeää hinnannousua. Aikaisempaa liittymätyyppiä ei välttämättä ole enää tarjolla, vaan vastaava liittymä saattaa sisältää uusia ominaisuuksia, kuten entistä nopeamman 5G-verkkoyhteyden.
Liittymän voi kuitenkin saada listahintaa halvemmalla hyvin usein.
Kuluttaja selvitti isojen operaattoreiden DNA:n, Elisan ja Telian hintatasoa ja liittymäkauppaa. Lisäksi selvisi, että liittymähinnat ovat nousseet tasaiseen tahtiin, mutta nousu on taittunut viime vuosina.
Lukija teki määräaikaiset liittymäsopimukset, mutta jäi työttömäksi.
KYSYMYS
Tein nettiliittymän (36kk), puhelinliittymän (24kk) ja kotimokkulan (36kk) sopimukset. Jäin työttömäksi ennen sopimuksen tekoa. Kauppasopimuksessa ei edes ilmene määräaikaisuuden ehtoja. Nyt lasku on mennyt perintätoimistolle. Olen edelleen työtön, eikä operaattorin myyntiliike suostunut tekemään asialle enää mitään. Eikö ole kohtuutonta ja suorastaan törkeää ettei kauppaa voida purkaa, vaan minua laskutetaan määräaikaisuuksien loppuun saakka käyttämättömistä liittymistä ja laitteesta?
Kodinkoneliikkeen tarjoama luotto voi olla kallis tai halpa. Paljon riippuu ostoksen hinnasta. Vertasimme eri maksutapoja kodinkoneiden rahoittamiseksi.
Kodinkonekaupoilla hintalappu kohoaa helposti tuhansiin euroihin, jos hankitaan vaikkapa kerralla keittiökoneet uuteen kotiin.
Myyjäliikkeet tarjoavat asiakkailleen ”helppoa maksamista” (Gigantti) sekä ”joustoa ja valinnanvapautta” (Euronics). ”Maksa omaan tahtiisi”, mainostaa puolestaan Power.
Mainoslauseilla markkinoidaan kulutusluottoja, joissa luotonantajana on myyjäliikkeen kumppanina oleva pankki tai rahoitusliike. Esimerkiksi Gigantin ja Powerin kautta otetut luotot myöntää Resurs Bank, Euronicsin kumppani on Avarda.
Ostoksen rahoittaminen myyjäliikkeen tarjoamalla luotolla on kieltämättä vaivatonta. Se tuo maksamiseen joustoa, jos kerralla hoidettavaan käteismaksuun ei ole mahdollisuutta. Mutta miten kallis tapa se on rahoittaa uusi kodinkone?
Tuleeko edullisemmaksi rahoittaa ostos omasta pankista haetulla kulutusluotolla tai luottokortilla?
Pyysimme kodinkoneliikkeiltä ja pankeilta tietoja todellisista vuosikoroista, kun ostoksia rahoitetaan luotolla.
Kävi ilmi, että maksutavan valinnalla on todella väliä. Ostoksen hinnasta riippuen myyjäliikkeen tarjoama luotto voi olla jopa kaikkein kallein maksutapa.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.