Talous

Millainen sähkösopimus kannattaa valita? Miten arjen kuluja voi karsia? Kuluttaja tarjoaa hyötytietoa taloudesta.

Kaikki artikkelit

Henkilöllä on kädessään älypuhelin.

Kellopuhelinmainos lupasi antaa supervoimat – Elisa vaihtoi tekstin ja kuvan yhteydenoton jälkeen

30.7.2025Talous

Kellopuhelimia markkinoidaan erityisesti lapsien ensilaitteina. Kuluttaja kysyi viranomaiselta ja Elisalta näkemyksiä, onko tällainen mielikuvamarkkinointi soveliasta.

Koulujen alku lähestyy ja monelle koululaiselle hankitaan ensimmäinen älylaite tai -puhelin.

Heinäkuun lopulla verkossa saattoikin törmätä Elisan kellopuhelinmainokseen, jossa laitteen luvataan antavan supervoimat. Mainoksessa oli supersankarityylisesti pukeutunut iloinen lapsi, ja sitä on esitetty sosiaalisessa mediassa ja muilla verkon alustoilla. Kellopuhelimen kuvan alla luki Laite joka antaa supervoimat! (sic) ja Luo yhteys sankareihin kellopuhelimella.

Mainostettu kellopuhelin oli Xplora XGO3 2nd Gen.

Kellopuhelimia markkinoidaan niin sanottuina ensipuhelimina lapsille. Niitä pidetään älypuhelimia turvallisempana vaihtoehtona, sillä kellopuhelimien ominaisuuksia ja verkkokäyttöä voidaan rajoittaa.

Onko Elisan mainoksen tapainen mielikuvamarkkinointi kuitenkaan soveliasta lapsille suunnattuna? Erityisesti kun kyseessä on laite, tai sen esiaste, joka voi olla haitaksi lasten ja nuorten kehitykselle.

Lapsille kohdistettua markkinointia arvioidaan tiukasti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Saija Kivimäki ei ota kantaa kyseiseen mainokseen, mutta kommentoi yleisellä tasolla lapsille kohdistuvaa markkinointia.

”Aivan ensimmäisenä on arvioitava sitä, onko kyse lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista eli ovatko lapset markkinoinnin tosiasiallinen kohderyhmä.”

Merkitystä on tällöin esimerkiksi sillä, missä kanavassa mainosta on esitetty.

”On otettava myös huomioon, että mainonta saattaa tavoittaa lapsen, vaikka mainosta ei olisi kohdistettu suoraan lapseen. Muita kriteereitä voivat olla esimerkiksi se sisältääkö mainos elementtejä, jotka puhuttelevat lasta erityisesti tai esiintyykö mainoksessa lapsi.”

Jos mainosta arvioi Kivimäen kommenttien pohjalta, voidaan todeta, että Elisan mainoksessa esiintyy lapsi ja supersankarit on mielletty lasten kulttuuri-ilmiöksi, vaikka niistä tuotettua sisältöä kuluttavat myös aikuiset. Markkinointi voi olla suunnattu lapsille ja heidän vanhemmilleen, mutta mainoksessa kuitenkin luodaan mielikuvaa lapsesta, jolle kellopuhelin antaa supervoimat.

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.