Yritysnumero vai valtakunnallinen palvelunumero? Yrityksen vastuulla on ilmoittaa puhelun hintatiedot oikein, mutta kaikki eivät näin ainakaan vielä tee.
Kuluttajien rahastamisen yritysnumeroihin eli valtakunnallisiin tilaajanumeroihin soittamisella piti loppua viime vuodenvaihteessa. Tuolloin astuivat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutokset, joiden myötä luovuttiin yritysnumeroiden erillishinnoittelusta.
Yritysnumeroihin soittaminen ei yleensä sisälly liittymäpaketteihin, minkä vuoksi puhelut ovat voineet tulla kalliiksi. Yritysnumeroita käyttävät yritykset ja esimerkiksi monet valtion virastot.
Selvitimme, miten hyviä teleoperaattorien ”henkilökohtaiset” liittymätarjoukset oikeasti ovat.
Teleoperaattorit ovat ottaneet käyttöön uuden konstin kohdennetussa markkinoinnissa: personoidun liittymätarjouksen. Sen saa syöttämällä oman puhelinnumeronsa operaattorin verkkopalveluun.
Operaattorien kilpailu asiakkaista on armotonta, joten ne seuraavat tarkoin toistensa hinnoittelua ja palveluvalikoimaa. Niinpä Telialla on ”salainen huippudiili”, Elisalla ”salainen liittymätarjous” ja DNA:lla ”juuri sinulle tehty liittymädiili”.
Selvitimme, mistä näissä salaperäisissä diileissä on kyse ja mitä operaattorit tietävät kuluttajasta pelkän puhelinnumeron perusteella.
Rekisteristä voi tarkistaa omat luottonsa. Lisäksi rekisteriin pääsevät luotonantajat.
Huhtikuun alusta alkaen kuluttajat ovat voineet seurata omien velkojensa ajantasaista tilannetta Verohallinnon positiivisesta luottotietorekisteristä. Palvelussa voi myös asettaa itselleen vapaaehtoisen luottokiellon maksuttomasti.
Palvelun tarkoituksena on torjua kotitalouksien ylivelkaantumista. Pankit ja muut luotonantajat ilmoittavat rekisteriin tiedot myöntämistään luotoista, ja ne voivat tarkastella rekisterin tietoja arvioidessaan luotonhakijan luottokelpoisuutta.
Yrityksille myytävien luottotietosertifikaattien käytöllä ei ole riippumatonta valvontaa. Selvitimme, millä perusteella merkkejä myönnetään.
Vahva, uskottava, luotettava – laatusanoja, joita mikä tahansa yritys toivoo yhdistettävän itseensä.
Yritykset voivat viestiä ulospäin erilaisilla merkeillä tai sertifikaateilla, joiden myöntämisessä arvioidaan yrityksen luottokelpoisuutta tai taloudellisten velvoitteiden suorittamista. Kuluttajille ne näyttäytyvät logoina, joiden avulla yritykset voivat erottua kilpailijoistaan.
Suomessa tunnettuja, luotettavuudesta kieliviä merkkejä ovat Suomen vahvimmat, AAA-luottoluokitus, Menestyjä sekä Luotettava kumppani.
Mitä merkit tarkalleen ottaen kertovat kuluttajalle? Ovatko ne jonkinlainen laadun tae vaikkapa kylppäriremontin kilpailuttajalle?
Kiinteähintainen vai pörssisähkösopimus? Hintavertailussa on syytä huomioida, että pörssisähkön keskihinta ei kerro koko totuutta.
Sähköyhtiöt tarjoavat kesän kynnyksellä lyhyitä määräaikaisia sähkösopimuksia kampanjahintaan. Kesäkaudella pörssisähkö on kuitenkin yleensä halvempaa, joten kannattaako tarjouksiin tarttua?
Esimerkiksi Energiaviraston Sähkönhinta.fi-sivuston mukaan 3–6 kuukauden määräaikaisen sopimuksen saa nyt halvimmillaan noin 6,5 sentillä kilowattitunti. Hintaan lisätään kuukausimaksu.
Se on alle pörssisähkön tämänhetkisen hinnan. Pörssisähkön keskihinta on ollut maaliskuussa runsaat 7 senttiä.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.