Millainen sähkösopimus kannattaa valita? Miten arjen kuluja voi karsia? Kuluttaja tarjoaa hyötytietoa taloudesta.
Aurinkosähköjärjestelmä ei sovi kaikkiin kotitalouksiin, arvioi Motivan asiantuntija. Kannattavuus riippuu muun muassa korkotasosta ja omasta käytöstä.
Kuluttaja sai yhteydenoton lukijalta, joka suhtautui kriittisesti aurinkopaneeleihin ja epäili niiden kannattavuutta. Hän esitti laskelman, jonka mukaan esimerkiksi 6 000 euron aurinkosähköjärjestelmän takaisinmaksuaika olisi hänen taloudessaan nykyisellä korkotasolla yli 30 vuotta.
Tämä perustuu siihen, että talous voisi käyttää vain pienen osan itse tuottamastaan sähköstä, ja myytävästä sähköstä saatava hinta on laskenut. Lukijan taloudessa sähkön kulutus painottuu aikoihin, jolloin aurinkopaneelit eivät tuottaisi sähköä.
”Aurinkopaneelien myyjien mukaan paneeleilla pyritään tuottamaan säästöä kolmasosaan kotitalouksien vuosikulutuksista. Mielestäni todellisempi arvio on kuudesosa”, lukija pohti.
Lukijan koko laskelma löytyy tämän jutun lopusta.
Suomalaiskuluttajat pihistelevät energian käytössä mutta laittavat entistä enemmän rahaa kodin kunnostukseen ja mukavuuksiin. Ulkomaanmatkan sijaan suomalainen suuntaa yhä useammin luontoon.
Tuoreet tilastotiedot paljastavat kiinnostavia muutoksia suomalaisten kulutustottumuksissa. Koronapandemian vaikutukset näkyvät kulutuksessa, mutta tilasto kielii myös siitä, että uhkaava ilmasto- ja ympäristökatastrofi ja Ukrainan sota vaikuttavat suomalaisten kulutusvalintoihin. Samalla kulutusta on siirtynyt kodin ulkopuolelta kotiin ja lähiympäristöön.
Tilastokeskus julkisti päivitetyn tilaston kotitalouksien kulutuksesta huhtikuussa. Tilasto koskee vuotta 2022. Tilastossa kuvataan yksityiskohtaisesti kotitalouksien kulutusmenoissa tapahtuneita muutoksia eli sitä, mihin rahat menevät.
Kyseessä on ostotutkimus, joka uusitaan epäsäännöllisesti. Edellinen tilasto on vuodelta 2016.
Perehdyimme tietoihin Tilastokeskuksen ja kulutustutkimuksen asiantuntijoiden kanssa. Tässä artikkelissa kulutusmenoja tarkastellaan kulutusyksiköittäin ja kiinteillä hinnoilla. Kotitalouden koko on siis vakioitu ja hinnat muutettu vastaamaan vuoden 2022 hintoja, jolloin inflaatio ja kotitalouden keskikoon ja -rakenteen muutokset eivät vääristä tilastoja. Näin saadaan vertailukelpoista tietoa kotitalouksien kulutusvalinnoista eri vuosina.
Väestön ikääntyminen ja lääkevalikoiman uudistuminen selittävät sitä, että kotitalouksien lääkemenot nousevat.
Suomalaisilla menee entistä enemmän rahaa lääkkeisiin. Kotitalouksien lääkkeisiin ja terveystuotteisiin vuosittain käyttämä rahamäärä kasvoi vuosikymmenessä noin 25 prosenttia eli neljänneksen. Tieto käy ilmi Tilastokeskuksen teettämästä kulutustutkimuksesta, jossa on verrattu kulutusmenoja vuosina 2012, 2016 ja 2022.
Kun vuonna 2012 lääkkeisiin ja terveystuotteisiin käytettiin keskimäärin 604 euroa, vuonna 2022 summa oli 753 euroa. Tästä lääkkeiden osuus oli vuonna 2012 keskimäärin 442 euroa ja vuosikymmentä myöhemmin 512 euroa.
Yritysnumero vai valtakunnallinen palvelunumero? Yrityksen vastuulla on ilmoittaa puhelun hintatiedot oikein, mutta kaikki eivät näin ainakaan vielä tee.
Kuluttajien rahastamisen yritysnumeroihin eli valtakunnallisiin tilaajanumeroihin soittamisella piti loppua viime vuodenvaihteessa. Tuolloin astuivat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutokset, joiden myötä luovuttiin yritysnumeroiden erillishinnoittelusta.
Yritysnumeroihin soittaminen ei yleensä sisälly liittymäpaketteihin, minkä vuoksi puhelut ovat voineet tulla kalliiksi. Yritysnumeroita käyttävät yritykset ja esimerkiksi monet valtion virastot.
Selvitimme, miten hyviä teleoperaattorien ”henkilökohtaiset” liittymätarjoukset oikeasti ovat.
Teleoperaattorit ovat ottaneet käyttöön uuden konstin kohdennetussa markkinoinnissa: personoidun liittymätarjouksen. Sen saa syöttämällä oman puhelinnumeronsa operaattorin verkkopalveluun.
Operaattorien kilpailu asiakkaista on armotonta, joten ne seuraavat tarkoin toistensa hinnoittelua ja palveluvalikoimaa. Niinpä Telialla on ”salainen huippudiili”, Elisalla ”salainen liittymätarjous” ja DNA:lla ”juuri sinulle tehty liittymädiili”.
Selvitimme, mistä näissä salaperäisissä diileissä on kyse ja mitä operaattorit tietävät kuluttajasta pelkän puhelinnumeron perusteella.
Rekisteristä voi tarkistaa omat luottonsa. Lisäksi rekisteriin pääsevät luotonantajat.
Huhtikuun alusta alkaen kuluttajat ovat voineet seurata omien velkojensa ajantasaista tilannetta Verohallinnon positiivisesta luottotietorekisteristä. Palvelussa voi myös asettaa itselleen vapaaehtoisen luottokiellon maksuttomasti.
Palvelun tarkoituksena on torjua kotitalouksien ylivelkaantumista. Pankit ja muut luotonantajat ilmoittavat rekisteriin tiedot myöntämistään luotoista, ja ne voivat tarkastella rekisterin tietoja arvioidessaan luotonhakijan luottokelpoisuutta.
Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.