Lasten aurinkovoiteet

4.95 €

Lasten aurinkovoiteet

15.6.2016| / /
Testasimme 8 lapsille suunnattua aurinkovoidetta, joiden aurinkokerroin on 50+ tai 50. Mukana oli myös sprayn muodossa annosteltavia aurinkovoiteita.  Useimpia testissä mukana olevista aurinkovoiteita myydään apteekeissa, osaa vähittäiskaupassa ja yhtä nettikaupassa. Testissä mitattiin aurinkosuojaa, testattiin käytettävyyttä sekä arvioitiin pakkausmerkinnät.

Testit tehtiin kaksoissokkotesteinä. Tuotteet olivat alkuperäisissä pakkauksissaan, ja ne päällystettiin kokonaan läpinäkymättömillä tarroilla, jotteivat käyttäjätestiin osallistuneet, testin analysoijat eivätkä tekninen henkilökunta tienneet, mitä tuotetta kulloinkin testattiin.

 

Aurinkosuoja

UVB-suojan paikkansapitävyys

UVB-suoja eli SPF mitattiin In vivo –määrityksellä kansainvälisen standardin ISO 24444:2010(E) mukaan. Mittauksissa käytettiin testihenkilöitä, jotka valittiin erilaisten ihotyyppien mukaan erittäin vaaleasta hyvin tummaan ihoon. Testattavia henkilöitä oli vähintään 10. Lukumäärä määräytyi sen mukaan, että tulokset olivat tilastollisesti luotettavia.

Kaikki testattavat alueet olivat 36 cm2:n kokoisia ja ne merkittiin koehenkilön selkään. Testi- ja vertailutuotteen sijainti koehenkilöiden selässä valittiin satunnaisesti.

Testialueille levitettiin voidetta 2.00 ± 0.05 mg/cm². 15 minuuttia levittämisen jälkeen ihoa säteilytettiin 6 erilaisella säteilymäärällä. Aurinkosuojakertoimen määritys tehtiin 16 – 24 tunnin kuluttua säteilytyksestä.

Jokaiselle testihenkilölle määritettiin omat aurinkosuojakertoimet kustakin tuotteesta vertaamalla voitelemattoman ihon punoitusta suojatun ihon punoitukseen. Yhden testituotteen aurinkosuojakerroin saatiin laskemalla keskiarvo kaikille testihenkilöille lasketuista arvoista.
Testissä vertasimme mitattua aurinkosuojakerrointa ilmoitettuun. Tuote läpäisi kansainvälisen testimenetelmän vaatimukset, kun mitattu arvo oli korkeintaan 17 % ilmoitettua alempi.

UVA-suoja

UVA-suoja mitattiin In vitro –määrityksellä standardin ISO 24443:2012(E) mukaan. Mittaukset tehtiin laboratoriossa.
UVA-suojan tulee olla vähintään kolmasosa aurinkosuojakertoimen arvosta. UVA-suhdeluku laskettiin ilmoitetun suojakertoimen (SPF) suhteena mitattuun UVA-suojaan. Laskettu suhdeluku saa olla korkeintaan 3, jotta se täyttää Euroopan Komission suositukset (2006).

 

Käyttäjätestit

Käyttäjätesteissä oli 30 vapaaehtoista ja 3 varahenkilöä, jotka muodostivat edustavan otoksen eri-ikäisistä, aurinkovoiteita käyttäneistä naisista. Kaikki testasivat kaikkia voiteita ja ne testattiin kyynärvarressa.

Testit tehtiin yleisten standardin mukaisissa laboratorio-olosuhteissa (ISO8589 Sensory analysis – General guidance for the design of testrooms). Tuotteita testattiin ilman häiriötekijöitä valvotuissa olosuhteissa, joissa minimoitiin psykologisten tekijöiden ja fyysisten olosuhteiden vaikutukset annettaviin arvioihin.

Tuotteista peitettiin niiden nimet ja testihenkilöt arvioivat tuotteita asetettujen kysymysten mukaan. Käyttäjät arvioivat tuotteiden kosmeettisia ominaisuuksia: voiteen levittämistä, tahmeutta ja rasvaisuutta, ihon väriä voiteen levittämisen jälkeen, annostelun helppoutta, voiteen imeytymistä, koostumusta ja tuoksua.

 

Pakkausmerkinnät

Selvitimme pakkauksista, onko niissä seuraavat merkinnät: Valmistajan, maahantuojan tai jakelijan nimi ja osoite, tuotteen sisällön määrä, tuotteen säilyvyys, käytössä huomioitavat varoitukset, eränumero, tuotteen vaikutus, ainesosat INCI-nimikkeistön mukaan alenevassa järjestyksessä sekä kaikki tiedot suomen ja ruotsin kielellä. Tiedot pitää olla tuotteessa näkyvästi, helposti luettavissa ja niin, etteivät ne kulu pois. Katsoimme myös, löytyykö tuotteista maahantuojan osoite ja puhelinnumero Suomessa.

Arvioimme, onko INCI-lista kirjoitettu riittävän selvästi. Joissain tuotteissa INCI-lista on kirjoitettu tosi pienellä präntillä tai kirjaimien kontrasti on huono taustaa vasten ja siksi teksti on vaikeasti luettavaa. Kuitenkin jollekin aineelle herkistyneen tai allergisen pitäisi pystyä tekemään ostopäätös INCI-listan perusteella. Se edellyttää tosin tuotenimikkeiden ja niiden vaikutusten tuntemista.

Annoimme pisteitä myös siitä, oliko tuote suojattu sinetillä tai muulla suojuksella, niin että ostaja voi varmistua, ettei tuotetta ole jo kertaalleen avattu. Jos tuote on avattu, se säilyy lyhyemmän aikaa käyttökelpoisena kuin avaamaton pakkaus eikä sen hygieenisyydestä ole enää takuita.

Lisäksi kartoitimme yleisesti käytettyjä väittämiä, jotka katsotaan turhiksi, kuten hypoallergeeninen, parabeeniton, ei-komedogeeninen tai dermatologisesti testattu. Näillä väittämillä yritetään luoda vaikutelma tuotteen korkeasta laadusta, mutta ne eivät sisällä mitään tärkeää tietoa kuluttajalle. Tuotetta rangaistiin, kun tällainen turha väite mainittiin.

Turhat väitteet ovat asioita, joilla usein yritetään luoda tietynlaista mielikuvaa tuotteesta ilman kunnollista sisältöä. Kertomalla jonkin ainesosan puuttumisesta voidaan yrittää luoda tuotteesta turvallista mielikuvaa kertomatta kuitenkaan tuotteessa olevista mahdollisista vielä haitallisemmista aineista. Lisäksi joitain väittämiä ei pystytä yhteismitallisesti määrittelemään, mitä ne tarkoittavat. Siksi niitä pidetään turhina tai jopa harhaanjohtavina.

Pakkauksista tarkistettiin myös seuraavat merkinnät: Ohjeet auringolta suojautumiselta, ohjeet voiteen käytöstä ja muut ohjeet, UVB, UVA ja aurinkokerroinluokka. Väitettä aurinkosuojavoiteen antamasta 100 %:sesta suojasta aurinkovoiteissa tuotteissa ei saa olla.


Tämä on Kuluttajan maksullista sisältöä. Kirjaudu sisään tai osta testi.