Kaksi puhelinta.

Kuluttaja on Suomen suurin testaaja

Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain, jotta sinä voisit tehdä hyviä ostopäätöksiä.

Kaksi puhelinta.

Vain fiksuja valintoja

Kuluttaja on lehti sinulle, joka haluat perustaa ostopäätöksesi tutkittuun tietoon ja faktoihin. Kuvittele, että olet ostamassa pesukonetta, mutta et uskalla luottaa vain myyjän suosituksiin tai netistä löytyviin arvioihin. Äkkiä muistat, että insinööriystäväsi osti tovi sitten pesukoneen. Tiedät, että hän on perinpohjainen tyyppi, joten päätät pirauttaa hänelle. Kysyttyään sinulta budjettisi ja toiveesi hän kertoo rehellisesti sopivien mallien plussat ja miinukset. Keskustelun seurauksena tiedät täsmälleen mihin kauppaan marssia. Kuluttaja on kuin tuo insinööriystäväsi.

Testiemme luotettavuus on Suomen huippua

Olemme lyömättömiä kolmessa asiassa: testaamiemme tuotekategorioiden laajuudessa, tuotteiden määrässä ja testien luotettavuudessa. Testaamme tuotteita ja palveluita yli sadassa eri tuoteryhmässä kodinkoneista vakuutuksiin, ja julkaisemme joka vuosi yli tuhannen tuotteen testitulokset.

Olemme ylpeästi puolueeton toimija. Tilaajana maksat vain laadukkaasta sisällöstä. Kuluttajan testit tehdään aina tarkoin valituissa laboratorioissa, täysin riippumatta valmistajista ja myyjistä. Emme myöskään ota testattavia tuotteita vastaan yrityksiltä, vaan ostamme ne kaupasta samaan tapaan kuin sinäkin ostaisit.

Puhelimen testausta laboratoriossa.

Testiemme läpinäkyvyys auttaa tekemään lukijoistamme valveutuneita kuluttajia. Samalla se pakottaa valmistajat kehittämään tuotteitaan paremmaksi.

Kun seuraat testejämme, ymmärrät paremmin mikä tekee hyvästä hyvän ja huonosta huonon. Opit kiertämään kaukaa tuotteet, joissa on laatuvirheitä ja turvallisuuspuutteita. Löydät nopeasti ne helmet, jotka antavat rahallesi parhaan vastineen. Kuluttajan avulla vältät hutihankinnat ja teet tietoisia valintoja.

lue lisää testauksesta

Meistä on sinulle rahallista hyötyä

Selvitämme puolestasi kunkin tuotekategorian varteenotettavimmat tuotteet, paljastamme brändit joiden mielikuva ei vastaa laatua ja kaivamme tiukkojen testien avulla esiin kirkkaimmat helmet. Kuluttajan avulla löydät kestävimmät ja helppokäyttöisimmät tuotteet sekä hinta-laatusuhteeltaan fiksuimmat hankinnat. Kuluttaja.fissä voit myös vertailla tuotteiden hintoja.

Voit lukea sisältöjämme diginä ja printtinä. Painettu lehti ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa tuhtina 60-sivun lukupakettina, ja sen tilaus sisältää myös verkkopalvelun lukuoikeuden. Myymme verkkopalvelussamme lukuoikeutta myös yksittäisiin testeihin ja artikkeleihin.

Tehtävämme on entistä ajankohtaisempi

Kuluttaja syntyi vuonna 1967 ratkaisemaan isoa ongelmaa, joka on edelleen ajankohtainen. Tuolloin kuluttajille myytävien tuotteiden määrä kasvoi rajusti. Kodinkoneinnovaatioista – kuten jääkaappi, sähköliesi ja astianpesukone – oli tulossa kotien vakiovaruste. Tuotteiden ja tuoteominaisuuksien kirjo oli kuitenkin valtava, eikä vertailevaa tietoa ostopäätösten tueksi ei ollut saatavilla mistään. Ihmiset eivät myöskään kauppoja tehdessään tienneet omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Tarvittiin media, joka antaisi kuluttajille sen, mitä he olivat vailla: luotettavaa ja kattavaa tietoa ymmärrettävästi esitettynä.

Ensimmäinen Kuluttaja-lehti, joka ilmestyi vuonna 1967.

Tänään, puoli vuosisataa myöhemmin, maailma on yhä monimutkaisempi ja uusia tuoteinnovaatioita tulee markkinoille enemmän kuin ennen. Siksi Kuluttajan painoarvo ei ole vähentynyt. Päinvastoin. Nyt jos koskaan tarvitaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa, jotta sinä ja kaltaisesi kriittiset ihmiset voivat tehdä valistuneita ostopäätöksiä – eivätkä eksy tuoteviidakkoon.

Kuluttajan taustalla on kaupallisesti riippumaton yhdistys

Kuluttajaa julkaisee Kuluttajamedia ry, jonka tehtävänä on edistää kuluttajatietoisuutta ja parantaa kuluttajien toimintaedellytyksiä yhteiskunnassa. Kuluttajamedia ry on kaupallisesti ja poliittisesti riippumaton yhdistys, eikä tavoittele voittoa. Merkittävin osa sen rahoituksesta tulee lukijoiden tilaajamaksuista ja yksittäisten sisältöjen tuotoista.

Luottamuksesi arvoinen

Some ja internet ovat täynnä tarkistamatonta tietoa ja huhupuheita. Kuluttajan sisällöt perustuvat tarkistettuihin faktoihin ja tutkittuun tietoon. Olemme Aikakausmedia ry:n jäsen. Kuluttaja on Julkisen sanan neuvostoon sitoutunut media, joka noudattaa JSN:n journalistin ohjeita.

Vastuullista journalismia -merkki.

Mikäli jutussa havaitaan virhe, korjaamme sen reilusti ja läpinäkyvästi. Olemme sitoutuneet ansaitsemaan luottamuksesi yhä uudelleen.

Hyvät ostopäätökset kuuluvat kaikille

Haluamme että hyvät ostopäätökset ovat myös heidän ulottuvilla, jotka eivät heikentyneen näkökyvyn takia voi lukea Kuluttajaa suoraan painetusta lehdestämme tai verkkopalvelustamme.

Tarjoamme Kuluttajan ääniversion näkövammaisille maksutta, kun näkökyky on heikentynyt vähintään 50 prosentilla. Näkövamman voi osoittaa näkövammaiskortilla tai lääkärintodistuksella. Toteutus on tehty yhteistyössä Näkövammaisten liiton kanssa, joka antaa lisätietoja palvelun käyttöönotosta ja vastaa palvelun käyttöä koskeviin tiedusteluihin.

LISÄTIETOJA

Monta tapaa lukea Kuluttajaa

Kuluttaja tarjoaa lukijoilleen uusia näkökulmia ja luotettavaa tietoa tuotteista ja palveluista. Tilaajana pääset käsiksi kaikkiin asiantunteviin testeihin, vertailuihin ja artikkeleihin, joiden avulla teet fiksuja valintoja.

  • Teet parempia ostopäätöksiä.
  • Löydät helposti laadukkaat tuotteet.
  • Säästät rahaa vertailemalla tuotteiden hintoja.
  • Tiedät oikeutesi ja velvollisuutesi.

Tilaajana hyödyt enemmän

Kuluttaja LEHTI + DIGI.

Kuluttaja LEHTI + DIGI, kestotilaus

59€/12 kk
59
/ 12 kk
Painettu lehti kotiin kannettuna
Näköislehtien lukuoikeus
Testien lukuoikeus
Artikkelien lukuoikeus
Musta lista
Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
Ostajan oppaat
Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse
Kuluttaja DIGI.

Kuluttaja DIGI, kestotilaus

46€/12 kk
46
/ 12 kk
Painettu lehti kotiin kannettuna
Näköislehtien lukuoikeus
Testien lukuoikeus
Artikkelien lukuoikeus
Musta lista
Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
Ostajan oppaat
Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse

Rekisteröitynyt käyttäjä

Ilmainen
Painettu lehti kotiin kannettuna
Näköislehtien lukuoikeus
Testien lukuoikeus
Artikkelien lukuoikeus
Musta lista
Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
Ostajan oppaat
Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse
Mahdollisuus ostaa lukuoikeus yksittäiseen lehteen, testiin tai artikkeliin

Tutustu myös

Ulkoilutakki.

Tænk: Halpa takki voi sisältää haitallista ”ikuisuuskemikaalia”

2.8.2025Pukeutuminen

Tanskalainen kuluttajajulkaisu vertaili ulkomaalaisista verkkokaupoista ostettujen takkien PFAS-pitoisuuksia marketista ostettuihin.

Softshell-, kuori- ja tuulitakit saattavat sisältää PFAS-yhdisteitä, mikä tekee niistä likaa ja vettä hylkiviä. Samat aineet ovat kuitenkin haitallisia ympäristölle ja terveydelle.

Tanskalainen kuluttajajulkaisu Tænk on testannut 26 halpaa vedenkestävää takkia selvittääkseen, onko niissä PFAS-yhdisteitä.

PFAS-yhdisteet, eli perfluoratut alkyyliyhdisteet, kuuluvat niin sanottuihin ikuisuuskemikaaleihin, jotka säilyvät luonnossa ja voivat kertyä ihmisiin ja eläimiin. Yhdisteitä käytetään niiden ominaisuuksien takia monissa kuluttajatuotteissa, kuten teknisissä vaatteissa ja paistinpannuissa. Niiden terveysvaikutuksia ei täysin tunneta, mutta altistuminen voi esimerkiksi lapsilla heikentää immuunivastetta. Ihmisen kannalta merkittävin PFAS-yhdisteiden lähde on ravinto, mutta niille voi altistua myös kulutustuotteiden kautta.

Ruohonleikkureita kaupassa.

Ruohonleikkurin ostajan opas: akkukäyttöinen, robottiruohonleikkuri, käsikäyttöinen vai bensakone?

1.8.2025Koti ja piha

Tässä oppaassa kerromme, millaisia asioita kannattaa pohtia ruohonleikkurikauppoja tehdessä.

Tarkemmin ruohonleikkureiden testaamisesta voit lukea testin Näin testasimme -osiosta. Tarkemmin robottiruohonleikkureiden testaamisesta voit lukea testin Näin testasimme -osiosta.

Sisällys

Erilaiset ruohonleikkurityypit

Käsikäyttöiset ruohonleikkurit

Akkukäyttöiset ruohonleikkurit

Sähkökäyttöiset ruohonleikkurit

Bensiinikäyttöiset ruohonleikkurit

Robottiruohonleikkurit

Ruohonleikkureita kaupassa.

Erilaiset ruohonleikkurityypit

Ruohonleikkureita on monenlaisia: esimerkiksi perinteisiä käsikäyttöisiä, bensiinikäyttöisiä, akkukäyttöisiä ja sähkökäyttöisiä ruohonleikkureita sekä moderneja robottiruohonleikkureita. Myös muunlaisia ruohonleikkureita kuten päältä ajettavia malleja on olemassa, mutta niitä emme ole testanneet, joten olemme rajanneet ne tämän oppaan ulkopuolelle.

Käsikäyttöiset, mekaaniset ruohonleikkurit ovat hankintahinnaltaan todella halpoja, ja niiden käyttö on ilmaista – jos omalle ajankäytölle ei laske arvoa. Lihasvoimalla leikkuu käy vähintään kuntoilusta, jos ei suorastaan työstä.

Bensiini-, akku- ja sähkökäyttöiset ruohonleikkurit ovat hankintahinnaltaan kalliimpia kuin käsikäyttöiset, mutta niiden käyttö ei edellytä lihasvoimaa. Käyttökustannuksia kuitenkin muodostuu bensiinin tai sähkön hinnan verran. Suurin osa testaamistamme ruohonleikkureista on hyviä ja päteviä laitteita, joten aivan hutiostosta ei tarvitse pelätä tekevänsä. Testin parhaat ruohonleikkurit erottuvat kuitenkin edukseen eri osa-alueilla.

Käyttäjän kannalta helpoimmalla – pidemmällä tähtäimellä – pääsee, jos koko ruohonleikkuun ulkoistaa robotille. Joidenkin robottiruohonleikkureiden tapauksessa käyttöönotto vaatii kuitenkin jonkin verran aikaa ja vaivaa, sillä leikkuualue on rajattava etukäteen maanpinnan alle asennettavan rajalangan avulla. Markkinoilla on nykyään myös malleja, jotka toimivat ilman rajalankaa. Alan yrittäjän mielestä mallit ovat nostaneet robottileikkurit seuraavalle tasolle.

Henkilöllä on kädessään älypuhelin.

Kellopuhelinmainos lupasi antaa supervoimat – Elisa vaihtoi tekstin ja kuvan yhteydenoton jälkeen

30.7.2025Talous

Kellopuhelimia markkinoidaan erityisesti lapsien ensilaitteina. Kuluttaja kysyi viranomaiselta ja Elisalta näkemyksiä, onko tällainen mielikuvamarkkinointi soveliasta.

Koulujen alku lähestyy ja monelle koululaiselle hankitaan ensimmäinen älylaite tai -puhelin.

Heinäkuun lopulla verkossa saattoikin törmätä Elisan kellopuhelinmainokseen, jossa laitteen luvataan antavan supervoimat. Mainoksessa oli supersankarityylisesti pukeutunut iloinen lapsi, ja sitä on esitetty sosiaalisessa mediassa ja muilla verkon alustoilla. Kellopuhelimen kuvan alla luki Laite joka antaa supervoimat! (sic) ja Luo yhteys sankareihin kellopuhelimella.

Mainostettu kellopuhelin oli Xplora XGO3 2nd Gen.

Kellopuhelimia markkinoidaan niin sanottuina ensipuhelimina lapsille. Niitä pidetään älypuhelimia turvallisempana vaihtoehtona, sillä kellopuhelimien ominaisuuksia ja verkkokäyttöä voidaan rajoittaa.

Onko Elisan mainoksen tapainen mielikuvamarkkinointi kuitenkaan soveliasta lapsille suunnattuna? Erityisesti kun kyseessä on laite, tai sen esiaste, joka voi olla haitaksi lasten ja nuorten kehitykselle.

Lapsille kohdistettua markkinointia arvioidaan tiukasti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Saija Kivimäki ei ota kantaa kyseiseen mainokseen, mutta kommentoi yleisellä tasolla lapsille kohdistuvaa markkinointia.

”Aivan ensimmäisenä on arvioitava sitä, onko kyse lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista eli ovatko lapset markkinoinnin tosiasiallinen kohderyhmä.”

Merkitystä on tällöin esimerkiksi sillä, missä kanavassa mainosta on esitetty.

”On otettava myös huomioon, että mainonta saattaa tavoittaa lapsen, vaikka mainosta ei olisi kohdistettu suoraan lapseen. Muita kriteereitä voivat olla esimerkiksi se sisältääkö mainos elementtejä, jotka puhuttelevat lasta erityisesti tai esiintyykö mainoksessa lapsi.”

Jos mainosta arvioi Kivimäen kommenttien pohjalta, voidaan todeta, että Elisan mainoksessa esiintyy lapsi ja supersankarit on mielletty lasten kulttuuri-ilmiöksi, vaikka niistä tuotettua sisältöä kuluttavat myös aikuiset. Markkinointi voi olla suunnattu lapsille ja heidän vanhemmilleen, mutta mainoksessa kuitenkin luodaan mielikuvaa lapsesta, jolle kellopuhelin antaa supervoimat.

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.