Robotti-imuri.

Näin testaamme

Kuluttajalla on Suomen laajimmat testit. Puolueettomat tuotetestimme tehdään ammattitaidolla parhaissa laboratorioissa.

Robotti-imuri.

Miten Kuluttajan testit tehdään?

Kuluttajan testit tehdään aina täysin puolueettomasti, tarkoin valituissa laboratorioissa. Laadimme testit itsenäisesti kuluttajanäkökulmasta ja teetämme tutkimukset ammattitaitoisissa laboratorioissa, täysin riippumatta valmistajista ja myyjistä. Ostamme testattavat tuotteet kaupoista tavallisten kuluttajien tavoin, emmekä ota niitä testattavaksi yrityksiltä.

Suurin osa testeistämme tehdään kansainvälisenä yhteistyönä International Consumer Research and Testing -organisaation (ICRT) osakkaiden kanssa. Kaikki ICRT:n mukana olevat osakkaat ovat kuluttajien etuja ajavia, puolueettomia järjestöjä tai muita organisaatioita, esimerkiksi muiden maiden kuluttajalehtiä. Jäsenet eivät saa olla riippuvaisia tuotteita valmistavista ja myyvistä yrityksistä tai poliittisista puolueista. Testauksessa on mukana omia testauksen asiantuntijoitamme, jotka varmistavat, että testitulokset pätevät myös Suomessa myytäviin malleihin.

Kuluttajan testit ovat erittäin laajoja. Esimerkiksi televisio- ja kameratestit kattavat lähes koko markkinat. Testaamme laajasti myös eri ominaisuuksia. Suorituskyvyn ja käyttömukavuuden lisäksi testaamme esimerkiksi melua, kestävyyttä, turvallisuutta ja akkujen kestoa. Tarkastelemme myös laitteiden ympäristöystävällisyyttä, kuten sähkön- ja vedenkulutusta.

Testimme ovat myös erittäin tiukkoja, usein tiukempia kuin viralliset standardit. Esimerkiksi porakoneiden kestävyyttä testataan useiden vuosien normaalia kotitalouskäyttöä vastaavan ajan.

 

Porakoneiden testausta laboratoriossa.

Porakoneiden kestävyystesteissä koneet käyvät läpi testisykliä, jonka aikana porataan yhteensä kymmeniä tunteja

Testaamme jatkuvasti uusia tuotteita

Monet testimme ovat käynnissä jatkuvasti, mikä tarkoittaa sitä, että testilaboratorioon lähetetään jopa joka kuukausi uusi testierä tuotteita. Testausmenetelmät ja arvosteluperusteet pidetään samoina testierästä toiseen, jotta eri testierissä testattujen tuotteiden tuloksia voisi vertailla keskenään. Julkaisemme tällaisten testien ajankohtaiset tulokset tyypillisesti noin vuoden välein.

Tällaisissa jatkuvissa testeissä kerromme jokaisen tuotteen testausajankohdan. Samassa testijulkaisussa voi siis olla mukana esimerkiksi kuluvana vuonna ja edellisenä vuonna testattuja tuotteita. Tarkistamme saatavuuden myös aiemmin testattujen tuotteiden osalta testin julkaisuhetkellä. Testitulokset kertovat kunkin tuotteen suorituksesta testausajankohtana. Osassa tuoteryhmiä valmistajat saattavat päivittää tuotteitaan ohjelmistopäivityksillä myös testimme jälkeen. Mahdollisuuksien mukaan kerromme testin yhteydessä testatun ohjelmistoversion.

Verkkopalvelussamme julkaistujen testien tuotteista osassa on saatavilla ajantasainen hintavertailutieto. Hintavertailutiedon tarjoaa yhteistyökumppanimme Hintaopas.fi. Tarkistamme aina testin julkaisuajankohtana hintaluokan ja saatavuuden kaikille testissä mukana oleville tuotteille. Näin voit vertailla suuntaa antavia hintoja myös niiden tuotteiden osalta, joille ajantasaista hintavertailutietoa ei ole saatavilla.

Edellisenä vuonna testattu tuote saattaa poistua markkinoilta aiemmin kuin myöhemmin testatut. Jos meillä on tiedossa testiä julkaistaessa, että jokin tuote on poistumassa markkinoilta, kerromme asiasta taulukon alaviitteessä.

Lisätietoja testauksesta

Testauspäällikkö Teemu Sysioja (etunimi.sukunimi@kuluttaja.fi)

Kuluttajan merkistä tunnistat hyvän tuotteen tai palvelun

Kuluttaja myöntää puolueettomissa testeissään menestyneille tuotteille ja palveluille kunniamainintoja. Maininta myönnetään Testivoittaja- ja Hyvä ostos -merkkeinä, joiden avulla asiakkaat tunnistavat laadukkaan ostoksen.

Testivoittaja- ja Hyvä ostos -merkit.

Testivoittaja on Kuluttajan tiukassa laboratoriotestissä parhaiten menestynyt tuote tai palvelu.

Hyvä ostos on hinta-laatusuhteeltaan testin paras tuote tai palvelu.

Näin yritys saa merkin

Testeissä menestyneiden tuotteiden valmistajat, myyjät ja markkinoijat voivat käyttää Kuluttajan testimerkkejä markkinoinnissaan.

Yritykset voivat lunastaa merkin käyttöönsä 12 kuukaudeksi kerrallaan. Tämän jälkeen tarkistamme, onko markkinatilanne pysynyt ennallaan vai onko tilanne muuttunut jonkin muun tuotteen eduksi. Jos merkkiä voi edelleen käyttää, yritys voi lunastaa jatkokauden.

Käytämme lisenssimyynnistä saamamme tulot uusien testien tekemiseen, sisältöjen tuottamiseen ja testattavien tuotteiden ostamiseen – suomalaisten kuluttajien hyväksi. Emme tavoittele myynnillä voittoa.

Suurin osa testauksesta rahoitetaan Kuluttajan ja muiden testausyhteistyössä mukana olevien lehtien tilausmaksuilla. Kaikki yhteistyössä mukana olevat lehdet ovat mainostajista riippumattomia, kuluttajien etuja ajavia lehtiä.

Lisätietoja testimerkeistä ja testimerkkien tiedustelut

Toimitusjohtaja Mika Kesseli (etunimi.sukunimi@kuluttaja.fi)

Kuluttaja

Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.