Tuhansia tapauksia vuodessa – kuluttajariitalautakunta on ruuhkaantunut

Kuluttajariitalautakuntaan saapuu tuhansia tapauksia vuodessa, ratkaisupyyntöjen käsittely kestää keskimäärin yli vuoden.

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton riidanratkaisuelin, joka ratkaisee kuluttajien ja yritysten välisiä riitoja sekä yksityishenkilöiden välisiä asuntokiistoja. Toisin kuin oikeudenkäynti, lautakunnan käsittely on kuluttajalle maksutonta. Sen kustantaa valtio.

Jos olet lähettänyt kuluttajariitalautakuntaan ratkaisupyynnön, et ole ainoa. Viime vuonna lautakuntaan saapui noin 5 700 ratkaisupyyntöä. Lisäksi käsittelylistalla odotti peräti noin 7 600 tapausta, joita ei ehditty ratkaista toissa vuonna. Lautakunnan ruuhkautuminen on ollut ongelma vuosikausia.

Keskimäärin joka kolmas lautakunnassa käsitelty tapaus on hoidettu yksinkertaisena menettelynä, autokorjaamoita ja matkailua koskevista tapauksista jopa joka toinen. Hankalammat tapaukset siirretään jaostojen käsiteltäväksi. Jaostoja on yhteensä 15 ja kukin käsittelee tietyn alan riitoja. Viime vuosina keskimäärin joka neljäs päätös on tehty jaostossa. Periaatteelliset kysymykset siirtyvät kuluttajariitalautakunnan täysistunnon käsiteltäviksi. Tällaisia tapauksia on ollut viime vuosina noin 60 tapausta vuodessa.

Lain mukaan kuluttajariitalautakunnan pitäisi antaa yksinkertaisessa menettelyssä ratkaisusuositus perusteluineen kirjallisesti 3 kuukaudessa siitä, kun lautakunta on saanut kaiken asian ratkaisuun tarvittavan aineiston. Näin se ei tee. Ratkaisupyyntöjen käsittely kesti viime vuonna keskimäärin runsaan vuoden eli yli 13 kuukautta. Tilastossa ei ole eritelty eri ratkaisutapoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.