Selvitimme pankkien asiakastyytyväisyydet: pikkupankkien asiakkaat tyytyväisimpiä

Minkä pankin asiakkaat ovat tyytyväisimpiä? Haimme tähän kysymykseen vastauksen pyytämällä tilastotiedot riita-asioista, jotka asiakkaat ovat vieneet ratkaistavaksi vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fineen sekä kuluttajariitalautakuntaan.

Testasimme Kuluttajan numerossa 3/2020 kotimaisten pankkien yksityisasiakkaille tarjoamat peruspalvelut. Monen pankin palvelutarjonta näyttää paperilla kattavalta ja hinnat hyviltä, mutta minkä pankin asiakkaat ovat tyytyväisimpiä? Haimme tähän kysymykseen vastauksen pyytämällä tilastotiedot riita-asioista, jotka asiakkaat ovat vieneet ratkaistavaksi vakuutus- ja rahoitusneuvonta Fineen sekä kuluttajariitalautakuntaan.

Laskimme, kuinka usein riitatapaukset ovat päätyneet asiakkaan hyväksi, eli kuinka usein pankin toiminta on ollut lakien tai suositusten vastaista. Lisäksi otimme arvostelussa huomioon ruotsalaisomisteisen, riippumattoman Epsi Ratingin pankki- ja rahoitusalan asiakastyytyväisyyttä mittaavien tutkimusten tulokset.

Asiakastyytyväisyys arvioitiin pisteyttämällä Epsi Ratingin pankki- ja rahoitusalan asiakastyytyväisyyttä mittaavan tutkimuksen tulokset vuosilta 2017–2019 sekä vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen tapaukset vuosilta 2017–2018 ja kuluttajariitalautakunnan tapaukset vuosilta 2017–2019. Tapausten määrä suhteutettiin pankkien markkinaosuuteen

Testimme perusteella tyytyväisimpiä ovat Oma Säästöpankin ja Ålandsbankenin asiakkaat. Näiden kahden pikkupankin tulos ei kuitenkaan ole täysin vertailukelpoinen muiden kanssa, koska niiden osalta Epsi Rating ei julkaise kyselytutkimuksensa tuloksia. Pikkupankkien jälkeen tyytyväisimpiä ovat testivoittaja Säästöpankin, OP:n ja Aktian asiakkaat.

S-pankin asiakkaat ovat vieneet selvästi eniten riitoja selvitettäväksi Fineen ja kuluttajariitalautakuntaan pankin kokoon nähden. Finessä riita on usein ratkaistu asiakkaan hyväksi. Kuluttajariitalautakunnassa sentään pankki on ollut vahvoilla, mikä tarkoittaa, että lautakunnan mukaan asiakkaiden vaatimukset eivät ole olleet perusteltuja.

Myös Danske Bankin asiakkaat ovat vieneet paljon riitoja selvitettäväksi sekä Fineen että kuluttajariitalautakuntaan. Lisäksi Danske Bankin asiakkaat ovat olleet pankkiinsa keskivertoa tyytymättömämpiä Epsi Ratingin tekemissä kyselytutkimuksissa. Nordean asiakkaiden tyytyväisyys on puolestaan vähentynyt kyselytutkimuksissa vuosi vuodelta.

Koko testi on tilaajien luettavissa tämän linkin kautta.

Kommentit (1)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.