Kaurapuurot: Maustetusta puurosta viidennes sokeria

Vertailun huonoin. Annos (35g) Elovenan vadelmapikapuuroa sisältää: 26 g täysjyväkaurahiutaleita, 1,5 g kuivattua vadelmaa, 7 g sokeria eli melkein 3 sokeripalaa ja 0,5 g suolaa.

Kaurapuuro höystetään nyt marjoilla ja hedelmillä. Terveellisellä trendillä on kääntöpuolensa, sillä joidenkin puurojen kyytipoikana tulee tolkuttomasti suolaa ja sokeria.

Puurohyllyllä on tungosta! Arkisesta kaura­puurosta kaupataan nyt kymmeniä eri ta­voin maustettuja variaatioita. Puurojen höys­teeksi on lisätty siemeniä, marjoja, hedelmiä ja jopa kaakaota.

Maustetuissa pikapuuroissa on kuitenkin suuria eroja, muussakin kuin maussa. Valtaosa vertailemistamme kaurapuuroista on terveellisiä, mutta kauran seassa voi lymytä sokeripommi.

Esimerkiksi annoksessa Elovenan vadelmapikapuuroa on jopa 7,4 grammaa sokeria eli noin kolmen sokeripalan verran. Elovena­puuron sokeri on lähes kokonaan lisättyä sokeria.

Pirkka omena­kanelipuurossa on sokeria vielä enemmän, mutta siinä lisättyä sokeria on vähemmän, noin puolet. Puolet sokerista on kuivatun omenan sokeria.

Sokeria ei ole pakko mättää puuroon saadakseen siitä maistuvaa. Vertailun vähäsokerisimmassa Fazerin Alku­vadelmapuurossa on sokeria vain reilu gramma, ja sekin tulee luontaisesti kaurasta ja vadelmista.

Suuret sokerimäärät kannattaa huomioida etenkin, jos perheessä on lapsia. Aamupalapöytään on tosin usein katettu ylimakeita pikapuurojakin pahempia sokeriansoja: sokerisia jugurtteja ja makuviilejä.

Yhdessä makuviilissä voi olla sokeria peräti 10 sokeripalan verran. Niihin verrattuna epäterveellisinkin pikapuuro on parempi vaihtoehto.

Joissain liikaa suolaa

Kahdessa vertailun puurossa on turhan paljon suolaa. Yhdessä annoksessa Rainbow’n aprikoosipikapuuroa ja Elovenan vadelmapikapuuroa suolaa on 0,5 grammaa.

Suosituksen mukaan suolaa pitäisi syödä enintään 5 grammaa päivässä. Yhdestä annoksesta saa siis kymmenesosan päivän suolakiintiöstä.

Mitään virallista suositusta valmispuurojen suolapitoisuudelle ei ole, mutta Sydänliiton myöntämän Sydänmerkin kriteeri valmispuurojen suolamäärälle on korkeintaan 1 prosentti eli 0,4 grammaa annosta kohden. Useimmat vertailun puurot täyttävät suolan suhteen Sydänmerkin kriteerit tai peräti alittavat ne kirkkaasti.

Liiallinen suolankäyttö nostaa verenpainetta, mikä taas lisää sydän­ ja verisuonitautien riskiä. ”Monelle puuro ei maistu ilman suolaa, joten pienen määrän sitä voi hyvin laittaa”, sanoo Kuluttajaliiton ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi.

Elovenan vadelmapuuron Marniemi valitsee vertailun jumboksi, koska tuotteessa on liikaa sekä suolaa että sokeria.

”Tämä on todella erikoinen ratkaisu erityisesti Elovenalta, jonka brändi korostaa terveellisyyttä.”

Liian kevyttä aamiaiseksi

Kaurapuurosta tuli trendiruokaa muutama vuosi sitten. Ruokabloggaajat ja naistenlehdet jakavat innokkaasti eri tavoin höystettyjen puurojen reseptejä, ja pitkään hautuneet aamupuurot ovat jo monen kahvilan valtti.

Elovena avasi viime syksynä Tampereen rautatieasemalle puurobaarin, josta voi ostaa mukaansa herkkuhillolla, pähkinöillä tai vaikka tummalla suklaalla höystetyn kaurapuuroannoksen.

Valmiiksi höystetyt pikapuurot ovat elintarvikevalmistajien vastaus kaurapuuron uuteen tulemiseen.

Ravitsemusasiantuntija Marniemi on kaurapuurobuumista mielissään. ”Kaura on perinteisesti ollut edullinen raaka­aine ja siksi päätynyt monen lautaselle. Nyt kauran käyttö on saanut tukea terveysperusteista, ja gluteenittomana viljana kaura sopii hyvin gluteenittoman ruuan buumiin.”

Kaura on kotimaisista viljoista rasva­ ja proteiinipitoisin, joten kaurapuuro pitää nälkää paremmin kuin muut puurot. Silti annospussista valmistettu pikapuuro tai pelkällä voisilmällä höystetty tavallinen kaurapuuro pitävät huonosti nälkää, sillä puuro on kevyttä syötävää.

Yhdessä annoksessa vertailun puuroa tai veteen keitettyä peruskaurapuuroa on noin 130 kaloria. Se on riittävästi välipalalle, mutta liian vähän useimpien aikuisten aamiaiselle.

Puuron kanssa pitäisi aamupalalla syödä myös muuta, esimerkiksi hedelmä, kananmuna tai kasviksilla päällystetty voileipä. Puuroa voi myös höystää itse pähkinöillä ja siemenillä.

Kaura voi alentaa kolesterolia

Kaikki valmiiksi höystetyt pikapuurot ratsastavat terveellisyydellä, myös ne, jotka eivät ole puuroista terveellisimpiä. Jokaisessa pakkauksessa mainitaan vähintään, että tuote on runsaskuituinen.

Se on totta. Vertailun puuroissa on kuitua 8,6–11 prosenttia, kun runsaskuituisuuden raja on 6 prosenttia.

Eniten kuitua on Fazerin Alku­vadelmapuurossa, Myllärin luomukaakao­ kaurapuurossa ja Rainbow’n luomu­ mansikka­vadelma­pikapuurossa.

Korkea kuitupitoisuus johtuu siitä, että kaurahiutaleet ovat täysjyväviljaa, vaikkei täysjyvästä olisikaan mainintaa ainesosaluettelossa. Hiutale on kuorittu ja litistetty kauranjyvä, jossa on tallella kuitupitoinen lese.

Kauran kuitu sisältää vesiliukoista beetaglukaania, joka parantaa veren kolesteroliarvoja ja sokeriaineenvaihduntaa.

Jos veressä on paljon huonoa kolesterolia, se kasvattaa sepelvaltimotaudin riskiä. Kauran syöminen on yksi tapa parantaa veriarvoja.

Terveyshyötyjen saamiseksi beetaglukaania pitäisi syödä vähintään 3 grammaa päivässä. Elintarvikevalmistajat saavat markkinoida tuotteitaan beetaglukaanin terveellisyydellä, jos sitä on annoksessa yli 1 prosentti. Vertailun puuroista vain Elovenan vadelma­puuron pakkauksessa mainitaan beetaglukaanin määrä, 1,2 grammaa per annos.

Kaurapuuroa kannattaa syödä, vaikkei tuotetta markkinoitaisikaan beetaglukaanin hyödyillä. Kaurapuurossa on väistämättä beetaglukaania jonkin verran, ja pienemmilläkin määrillä on Annikka Marniemen mukaan todennäköisesti suotuisia vaikutuksia.

Lisäksi kauran sisältämä tyydyttymätön rasvakin on hyväksi veriarvoille: se vähentää huonon ja kasvattaa hyvän kolesterolin määrää.

Helppo tehdä itse

Kaurapuuro on nopeaa syötävää. Pikahiutaleista puuro valmistuu parissa minuutissa, perinteisistä hiutaleista keittämällä hiukan hitaammin.

Itse valmistetun puuron terveellisyyteen vaikuttaa tietenkin se, miten sen maustaa. Jos puurosta haluaa yhtä vähä­ suolaista kuin Sydänmerkin saaneista puuroista, suolaa pitää laittaa annokseen alle kymmenesosa teelusikallisesta. Niin pientä määrää on vaikea mitata, ja suolaa hujahtaa helposti enemmän.

Myös hedelmiä ja marjoja tulee todennäköisesti lastanneeksi puuron päälle selvästi enemmän kuin valmispuuroissa on sattumia. Esimerkiksi Rainbow’n aprikoosipikapuurossa on aprikoosia alle 3 prosenttia. Elovenan Muumi hedelmä ­kaurapuurossa hedelmiä on peräti 14 prosenttia, mutta hedelmät ovat rusinoita ja luumua. Niitä Annikka Marniemi kutsuu täyteaineiksi.

”Myslien kohdalla tuntuu, että rusinoilla saadaan vain tuotteisiin painoa. Myslejä myydään suurella hedelmäpitoisuudella, mutta suurin osa hedelmistä onkin rusinoita.”

Aamupuuron tuunaamistrendi voi viedä ojasta allikkoon. Karamellisoidut pähkinät tai suklaanapit ovat turhan sokerisia,vaikka niitä söisikin terveellisen puuron päällä.

Marniemen oma aamupuuroresepti on kehitetty kiireen ehdoilla. Hän panee ensin pikakaurahiutaleita ja vettä mikroon pariksi minuutiksi. Sitten hän lisää sekaan jäisiä marjoja, jolloin annos jäähtyy nopeasti. Päälle hän ripottelee vielä pähkinöitä tai siemeniä tuomaan proteiineja ja hyviä rasvoja, jotka pitävät nälkää.

”Suolaa en laita ollenkaan, sillä lisukkeet tuovat makua.”

Fakta

Sisältää paljon hyvää tyydyttymätöntä rasvaa, joka parantaa kolesteroliarvoja ja sokeriaineenvaihduntaa.

Sisältää reilusti vatsaa hellivää kuitua.

Sisältää terveyskuitu beetaglukaania, joka vähentää huonon ja lisää hyvän kolesterolin määrää.

Ei sisällä gluteenia, joten sopii hyvin myös niille, joille muut viljat aiheuttavat vatsavaivoja. Keliaakikoille suositellaan erityistä puhdasta kauraa, joka ei ole missään tuotannon vaiheessa ollut tekemisissä vehnän, ohran tai rukiin kanssa.

Ympäristöystävällinen kaura sitoo maaperästä typpeä, jolloin rehevöittävää typpeä huuhtoutuu vähemmän vesistöön.

Perinteinen kaurahiutale on kauranjyvä, joka on litistämisen jälkeen leikattu muutamaan osaan.

Suuri kaurahiutale on kokonainen, litistetty kauranjyvä, joka antaa mielikuvan luonnollisesta kaurahiutaleesta. Suurista hiutaleista valmistettu puuro on rakenteeltaan perushiutaleita kuohkeampaa, mutta kypsyy hitaammin kuin perushiutaleista valmistettu puuro.

Pikakaurahiutale on kypsennetty valmiiksi ja kuivattu. Pikakaurahiutaleet turpoavat puuroksi kuumaa vettä lisäämällä.

Minuuttikaurahiutale on litistetty kauranjyvä, joka on ensin leikattu muutamaan osaan ja sitten esikeitetty, jotta se kypsyy nopeasti.

Luumupuuro kahdelle
hinta 0,29 €/annos

5 dl vettä
6 luumua (kuivattuja)
1 iso ruokalusikallinen luumusosetta (tai maun mukaan)
1 kunnon teelusikallinen hunajaa
n. 2 dl kaurahiutaleita suolaa
Pilko luumut saksilla kolmeen tai neljään osaan ja laita ne kiehumaan veteen. Keitä luumuja kannen alla, kunnes ne ovat hajonneet hieman ja värjänneet veden ruskeaksi. Lisää kaurahiutaleet, hunaja ja luumusose. Pienennä lämpöä ja hauduta puuro kypsäksi.
Mausta puuro maun mukaan hippusella suolaa. Vajaa puoli teelusikallista riittänee, koska luumussa on paljon aromia. Maista ja lisää suolaa, jos haluat. Voit halutessasi lisätä vielä luumusosetta.

Lähde: Siskot kokkaa -blogi, siskotkokkaa.blogspot.fi

Kommentit (1)

Aiemmin söinkin Eloveena-pikapuuroa, mutta kun rupesin katsomaan ravintoarvoja, vaihdoin Fazerin Alku-puuroihin. Nykyään Eloveenat maistuvatkin melko makealta, kun on tottunut luonnonmukaisempaan. Erityisen tärkeitä terveydelle ovat juuri nämä jokapäiväiset rutiinit, jotka toistuvat päivästä ja viikosta toiseen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.