Miksei paketti tullut perille?

Lukijan tilaama postipaketti ei tullut perille, vaikka hän järjesteli varta vasten niin, että oli kotona ottamassa paketin vastaan.

LUKIJA KYSYY

Tilasin netistä tuotteen, jonka ainoa valittavissa oleva kuljetustapa oli posti. Kun lähetyksenseurannassa luki, että lähetys saapuu tänään, järjestin niin, että olin kotona vastaanottamassa pakettia. Yhtäkkiä arvioitu toimitusaika seurannassa muuttui. Lähetys oli ”estynyt”. Kukaan ei kuitenkaan käynyt kotonani. Kotini on maan tasalla oleva rakennus, ja posti­laatikko on muutaman kymmenen metrin päässä. Tulevat autot kyllä kuulee ja näkee. Nyt lähetyksenseurannassa luki, että paketista jätetään saapumisilmoitus. Kävin postilaatikolla, mutta siellä ei ollut mitään. Miten saan pakettini? Joudunko noutamaan sen postista?

VASTAUS

Tällaisessa tapauksessa paketti on noudettava Postista. Lähetyksestä olisi kuitenkin pitänyt tulla saapumisilmoitus postilaatikkoon, kertoo Postin tuotepäällikkö Johanna Häkkänen.

Posti käyttää pakettien kotiin toimituksiin kahta vaihtoehtoa, kuluttajatoimituksiin soveltuvaa Kotipakettia ja Express-pakettia, joka on tarkoitettu lähinnä yrityksille. Osa verkkokaupoista käyttää Express-pakettia kuluttajatoimituksiinkin.

Kysyjän tapauksessa kyse on toden­näköisesti ollut Express-paketista. Express-pakettiin sisältyy yksi jakeluyritys, ja jos vastaanottajaa ei tavoiteta, voi paketin noutaa noutopisteestä.

Kysyjälle parempi vaihtoehto olisi ollut Kotipaketti, jos se olisi ollut verkkokaupassa valittavissa. Kotipaketin toimitus sovitaan vastaanottajan kanssa. Jos vastaanottaja ei ole sovittuna ajankohtana kotona, hänelle jaetaan yhteydenottopyyntö, jonka kautta paketille voi tilata maksullisen uudelleen­toimituksen, tai paketti voidaan noutaa maksutta Postista tai noutopisteestä. Kotipaketin saapumisilmoitus tulee tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Ennen Kotipaketin toimittamista Posti pyrkii selvittämään, onko kulku toimituspaikkaan esteetön. Toimittamisen voi estää esimerkiksi lukittu alaovi. Lisäksi vastaanottajalle pyritään soittamaan ennen toimitusta.

Kommentit (10)

Eipä ollut kovin vakuuttava selitys, eikä vastattu pakettia odottaneen kysymykseen lainkaan. Vastaavanlaisia kokemuksia postin toiminnasta on Tampereellakin. Meille pikana toimitetut kirjeet eivät aikoinaan tulleet perille, kallis hinta kylläkin perittiin. Selitykset kertoivat vain paketin toimittajien välinpitämättömyydestä. Esim. Kemiin postittamamme pikalähetyksen toimittajat eivät löytäneet oikeaa rappua – talossa ei ollut kuin yksi rappu. Tai kolmikerroksisen talon rappuosoitteeseen ei ollut merkitty asunnon numeroa – rapussa ei asunut kuin yksi kirjeeseen merkityn niminen perhe. Tuojat eivät vaivautuneet edes nousemaan autosta – ajoivat kyllä rapun eteen, mutta jatkoivat sitten matkaa ja veivät pikakirjeen pääpostiin, josta se parin päivän viiveellä löysi tavallisessa jakelussa meille – edelleen ilman ovinumeroa, mutta pahasti myöhässä.

Ja saattaa olla sen kirjeen saannissa viivettä…niin että kun saat ja heti haet niin onkin jo paketti palautettu lähettäjälle. Minnehän ne tuhannet paketit sitte häviää..seurannan mukaan suomessa ja sitte
” kadonneet ”

”olisi pitänyt tulla saapumis-ilmoitus”, ”pakettiin sisältyy yksi ilmainen jakeluyritys”, ”parempi vaihtoehto olisi ollut kotipaketti”, ”Posti pyrkii selvittämään etukäteen, onko kulku esteetön,” ”lisäksi vastaanottajalle pyritään soittamaan ennen toimitusta”. Tämä tässä on yritysviestintää par excellence! En viitsi edes aloittaa siitä, siitä kuinka kujalla tuo organisaatio on. Toisaalta myös UPS on kohtalaisen kuuluisa ninjatoimituksistaan (kävivät paikalla, muttei kukaan kyennyt havaitsemaan sitä). Ylivoimaisesti luontevin ja paras toimituspalvelu, johon olen törmännyt, on FedEx. Harmi, ettei sen toimituksia käytä useampi taho.

Jos vastaanottaja oli paikalla, eikä pakettia yritetty jakaa, niin miten tämä kääntyi kuluttajan virheeksi?? : D

Mitäs jos kuluttaja-lehti kirjoittaisi vertailuartikkelin eri pakettitoimituspalveluista? Tämä voisi palvella hyvin sekä kuluttajia että tuotteita myyviä ja lähettäviä yrityksiä? Minusta tuntuu, että monessa tapauksessa asiakaskokemus kyykkää nimenomaisesti toimitusvaiheeseen.

Matkahuolto !
Kotiin kuljetuksissa aina soitettu, sekä paketit tulee kuten luvataan. Ei ongelmia.

Posti, pelkkiä ongelmia lähtökohtaisesti, varsinkin kotiinkuljetuksissa.
Väitetään, että on käyty vaikka talvella jäljistä näkee ettei koko tiellä ole ollut liikennettä.
Petoksen tunnusmerkit täyttävää toimintaa, kun kuitenkin isot rahat peritään ”kotiinkuljetuksesta”.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.