Miksei paketti tullut perille?

Lukijan tilaama postipaketti ei tullut perille, vaikka hän järjesteli varta vasten niin, että oli kotona ottamassa paketin vastaan.

LUKIJA KYSYY

Tilasin netistä tuotteen, jonka ainoa valittavissa oleva kuljetustapa oli posti. Kun lähetyksenseurannassa luki, että lähetys saapuu tänään, järjestin niin, että olin kotona vastaanottamassa pakettia. Yhtäkkiä arvioitu toimitusaika seurannassa muuttui. Lähetys oli ”estynyt”. Kukaan ei kuitenkaan käynyt kotonani. Kotini on maan tasalla oleva rakennus, ja posti­laatikko on muutaman kymmenen metrin päässä. Tulevat autot kyllä kuulee ja näkee. Nyt lähetyksenseurannassa luki, että paketista jätetään saapumisilmoitus. Kävin postilaatikolla, mutta siellä ei ollut mitään. Miten saan pakettini? Joudunko noutamaan sen postista?

VASTAUS

Tällaisessa tapauksessa paketti on noudettava Postista. Lähetyksestä olisi kuitenkin pitänyt tulla saapumisilmoitus postilaatikkoon, kertoo Postin tuotepäällikkö Johanna Häkkänen.

Posti käyttää pakettien kotiin toimituksiin kahta vaihtoehtoa, kuluttajatoimituksiin soveltuvaa Kotipakettia ja Express-pakettia, joka on tarkoitettu lähinnä yrityksille. Osa verkkokaupoista käyttää Express-pakettia kuluttajatoimituksiinkin.

Kysyjän tapauksessa kyse on toden­näköisesti ollut Express-paketista. Express-pakettiin sisältyy yksi jakeluyritys, ja jos vastaanottajaa ei tavoiteta, voi paketin noutaa noutopisteestä.

Kysyjälle parempi vaihtoehto olisi ollut Kotipaketti, jos se olisi ollut verkkokaupassa valittavissa. Kotipaketin toimitus sovitaan vastaanottajan kanssa. Jos vastaanottaja ei ole sovittuna ajankohtana kotona, hänelle jaetaan yhteydenottopyyntö, jonka kautta paketille voi tilata maksullisen uudelleen­toimituksen, tai paketti voidaan noutaa maksutta Postista tai noutopisteestä. Kotipaketin saapumisilmoitus tulee tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Ennen Kotipaketin toimittamista Posti pyrkii selvittämään, onko kulku toimituspaikkaan esteetön. Toimittamisen voi estää esimerkiksi lukittu alaovi. Lisäksi vastaanottajalle pyritään soittamaan ennen toimitusta.

Kommentit (20)

Eipä ollut kovin vakuuttava selitys, eikä vastattu pakettia odottaneen kysymykseen lainkaan. Vastaavanlaisia kokemuksia postin toiminnasta on Tampereellakin. Meille pikana toimitetut kirjeet eivät aikoinaan tulleet perille, kallis hinta kylläkin perittiin. Selitykset kertoivat vain paketin toimittajien välinpitämättömyydestä. Esim. Kemiin postittamamme pikalähetyksen toimittajat eivät löytäneet oikeaa rappua – talossa ei ollut kuin yksi rappu. Tai kolmikerroksisen talon rappuosoitteeseen ei ollut merkitty asunnon numeroa – rapussa ei asunut kuin yksi kirjeeseen merkityn niminen perhe. Tuojat eivät vaivautuneet edes nousemaan autosta – ajoivat kyllä rapun eteen, mutta jatkoivat sitten matkaa ja veivät pikakirjeen pääpostiin, josta se parin päivän viiveellä löysi tavallisessa jakelussa meille – edelleen ilman ovinumeroa, mutta pahasti myöhässä.

Ja saattaa olla sen kirjeen saannissa viivettä…niin että kun saat ja heti haet niin onkin jo paketti palautettu lähettäjälle. Minnehän ne tuhannet paketit sitte häviää..seurannan mukaan suomessa ja sitte
” kadonneet ”

”olisi pitänyt tulla saapumis-ilmoitus”, ”pakettiin sisältyy yksi ilmainen jakeluyritys”, ”parempi vaihtoehto olisi ollut kotipaketti”, ”Posti pyrkii selvittämään etukäteen, onko kulku esteetön,” ”lisäksi vastaanottajalle pyritään soittamaan ennen toimitusta”. Tämä tässä on yritysviestintää par excellence! En viitsi edes aloittaa siitä, siitä kuinka kujalla tuo organisaatio on. Toisaalta myös UPS on kohtalaisen kuuluisa ninjatoimituksistaan (kävivät paikalla, muttei kukaan kyennyt havaitsemaan sitä). Ylivoimaisesti luontevin ja paras toimituspalvelu, johon olen törmännyt, on FedEx. Harmi, ettei sen toimituksia käytä useampi taho.

Jos vastaanottaja oli paikalla, eikä pakettia yritetty jakaa, niin miten tämä kääntyi kuluttajan virheeksi?? : D

Mitäs jos kuluttaja-lehti kirjoittaisi vertailuartikkelin eri pakettitoimituspalveluista? Tämä voisi palvella hyvin sekä kuluttajia että tuotteita myyviä ja lähettäviä yrityksiä? Minusta tuntuu, että monessa tapauksessa asiakaskokemus kyykkää nimenomaisesti toimitusvaiheeseen.

Matkahuolto !
Kotiin kuljetuksissa aina soitettu, sekä paketit tulee kuten luvataan. Ei ongelmia.

Posti, pelkkiä ongelmia lähtökohtaisesti, varsinkin kotiinkuljetuksissa.
Väitetään, että on käyty vaikka talvella jäljistä näkee ettei koko tiellä ole ollut liikennettä.
Petoksen tunnusmerkit täyttävää toimintaa, kun kuitenkin isot rahat peritään ”kotiinkuljetuksesta”.

Ikävää lukea kollegoiden töppäilevän näin. Itse pyrin kotipaketeissa ottamaan AINA yhteyttä, ja 14 eli express paketeissa soitan jos olen epävarma. Ja minulla on aina tyhjiä saapumisilmoituksia mukana joten jos se on netissä näkyvillä että saapumisilmoitus jätetty niin sata varmasti sellaisen minun jäljiltä löytää postilaatikosta ja kun menee lappuun ilmoitettuna aikana postiin, paketti on siellä.

Kun postilta tulee tekstari että haluatko kotiinkuljetuksen vai noudon toimipisteestä, en enää koskaan valitse kotiinkuljetusta vaikka lähettäjä olisi siitä maksanut.

Minkä takia?
No siksi, koska se paketti ei kuitenkaan kotiin asti tule, vaan sanotaan ties millä verukkeella että ei ”pystytty” jakamaan, jonka jälkeen se pyörii taas turhan panttina 1-2 päivää ties missä kunnes menee sinne lähimpään toimipisteeseen.

Helpompaa ja nopeampaa vain purra hammasta ja valita se toimitus noutopisteeseen, koska sinne se paketti joka tapauksessa päätyy. Kotiinkuljetuksesta on maksettu mutta 9 tapauksessa 10:stä kuski ei suostu sitä pakettia ovelle asti tuomaan. Petos se kyllä on mutten jaksa tapella. Ehkä joku pippurisempi jaksaa.

Sama homma tänään minulla. Ovikelloa kuulema soitettu mutta ovea ei avattu. Olin kotona, kukaan ei soittanut ovikelloa. Toimitustapa postin express. Paketti toimitettu postiin. Ei taatusti ole yritetty edes toimittaa.

Ei kaikilla ole taitoa vastata tekstiviesteihin! Esim. vanhusväestöllä. Ovat kotosalla koko ajan ja odottavat, varsinkin näinä aikoina. Eipä kannata käyttää tätäkään palvelua enään.

Maxikirje ei toimitettu postilaattikkoon, vaikka olisi mahtunut.
Saapumisilmoitus, nouto asiamiespostista 1.4 kl 9.00,mutta pakettia ei oltu koskaan viety sinne. vielä tänään 7.4 2020 paketti on hävinnyt.

Posti otti kotitoimituspaketin vastaan 4.4. Postin antama arvio saapumiselle oli 6.4. Tänään 15.4 paketti odottaa edelleen jakelukeskuksessa sitä, että ottavat yhteyttä minuun jakeluajankohdan sopimiseksi. Posti tiedottaa kotisivuillaan, että jakelussa on ”pientä” viivettä. Postin asiakaspalvelu ei osannut sanoa milloin paketti toimitetaan, eikä sitä kuinka pitkä jono on (toimitus tapahtuu kuulemma kuitenkin saapumisjärjestyksessä). Todella erikoista näin nykyaikana, kun posti voisi saada tämän tiedon suoraan tietojärjestelmästään vertailemalla näitä k.o päivämääriä. Oleellista olisi, että saa oikean tiedon siitä milloin lähetys saapuu vaikka se veisi sitten kaksi viikkoa palvelulupauksessa kerrotun päivän sijaan. Tämä on kuluttajan harhaanjohtamista ja siihen tulisi jo viranomaistenkin puuttua.

Keskiviikko aamuna laittoi yritys paketin menemään kotikuljetukseen, ei ollu tänään vieläkään saapunut postille koko paketti. 9€ palvelu, pakettiposti ois ollut ilmainen.

Pakettini on lojunut lajittelukeskuskuksessa 10 päivää.
Liitin Omapostin kautta puhelinnumeroni lähetykselle, että voivat ottaa yhteyttä, jos jotain on vialla. Ei ole kuulunut mitään.
Palvelunumeroon joutuu jonottamaan pitkän ajan ja loppujen lopuksi asia ei etene millään lailla, kun asiakaspalvelijalla ei ole valtuuksia tehdä mitään asialle.
Kevennykseksi: Miten hävittää helpoiten ruumis? Laittamalla se Postin kuljetettavaksi.

Jälleen kerran syytetty lukittua ovea, vaikka ovikello on siinä vieressä!!! Uskomatonta perseilyä tuo postin toiminta.

Samoja kokemuksia.

Posti toimittaa silloin tällöin kotiin asti, useimmiten ei, vaan vetoaa esteeseen, vaikka kotona ollaan.
UPS ei myöskään toimita kotiin asti, vaan vetoaa esteeseen.
DHL tuntuu näitä luotettavammalta, toimituksia tosin harvemmin, mutta ne on tulleet kotiin asti.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.