Linja-auto myöhässä? Voit saada rahasi takaisin

Harva taitaa tietää, että bussimatkan peruuntuessa tai myöhästyessä matkustajalla on oikeus saada korvauksia.

Tiesitkö, että linja-automatkan peruuntuessa tai myöhästyessä matkustajalla on tarkkaan määriteltyjä oikeuksia, jotka perustuvat muun muassa myöhästymisen pituuteen? Kirjoitimme aiheesta Kuluttajan numerossa 4/2020

Matkustaja voi vaatia palvelun virhettä vastaavaa alennusta lipun hinnasta, jos vuoro viivästyy olennaisesti. Yli 2 tunnin myöhästymisessä tai lähdön peruuntuessa linja–autoyhtiön on tarjottava asiakkaalle uusi matkareitti haluttuun päämäärään mahdollisimman nopeasti tai matkan peruminen ja lipun hinnan palautus.

Jos liikennöitsijä ei tarjoa näitä vaihtoehtoja, matkustaja voi myöhemmin vaatia lipun hinnan palautusta sekä vahingonkorvausta, joka vastaa 50 prosenttia matkalipun hinnasta.

Asiakas voi olla oikeutettu vahingonkorvauksiin, jos linja–autovuoron myöhästyminen on aiheuttanut taloudellisia menetyksiä, esimerkiksi myöhästymisen jatkoyhteydestä.

Linja–autoyhtiön on tarjottava asiakkaille ilmaiseksi aterioita, virvokkeita ja mahdollisesti myös majoitusta, jos yli 3 tuntia kestävän ja yli 250 kilometrin mittaisen linja– autovuoron lähtö viivästyy vähintään 90 minuuttia.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.