Käytetyn auton ostaminen: kuntotarkastus paljastaa auton todellisen kunnon – jos myyjä vain siihen suostuu

Käytettyä autoa ostaessa kannattaa sijoittaa kuntotarkistukseen, jos auton kunto arveluttaa.

Kirjoitimme Kuluttajan numerossa 1/2021 käytetyn auton ostamisesta 10 kysymystä käytetyn auton ostamisesta -artikkelissamme. Auto-ostoksia tehdessä kannattaa sijoittaa kuntotarkistukseen, jos auton kunto arveluttaa – ja jos myyjä suostuu kuntotarkistukseen. Jos myyjä ei kuntotarkastukseen suostu, siitä voi tehdä omat johtopäätöksensä.

Ostopäätöksen tueksi saa paljon tarpeellista tietoa, kun valitsee asiantuntevan korjaamon listalta katsastustarkastuksen ja vikakoodien luvun. Jotkut yritykset tarjoavat varsinaisia kuntotarkastuksia.

”Yksityishenkilöistä suurin osa suorittaa tarkistuksen ennen auton ostoa, ja jotkut oston jälkeen, kun ilmenee jotain. Silloin on jo myöhässä, jos tulee kinaa autoliikkeiden kanssa”, sanoo Jouni Nurminen Vantaan Tuupakan A-Katsastuksesta, jossa auton kuntotarkastus maksaa noin 100 euroa.

”Monelle asiakkaalle on tullut yllätyksenä, että auto on muuten kunnossa, mutta on 8 rengasta, jotka pitäisi uusia, alamittaiset jarrulevyt sekä tulossa iso jakopääremontti. Voi sanoa, että menoja on tulevaisuudessa 2–3 tonnia. Tämä on merkittävä tieto ostopäätöstä tehdessä ja hinnasta tingatessa.”

Kuntotarkastuksessa voidaan tehdä esimerkiksi pitkä koeajo pikkuteillä, minkä aikana tulevat ilmi vain kovemmassa nopeudessa havaittavat ylimääräiset äänet sekä mahdollinen puoltaminen.

Auton kori tarkastetaan perusteellisesti, ruostepaikat merkitään ja arvostellaan lommot sekä ulkoiset vauriot. Alle 10 vuoden ikäisistä bensiiniautoista luetaan OBD-vikakoodit, kuten myös vuosimallia 2016 uudemmista dieseleistä. Vanhemmista dieselautoista mitataan hiukkaspäästöt.

Paria yleistä asiaa kuten moottorin öljynkulutusta ja jakopäätä kuntotarkastuksessa ei pysty tarkistamaan.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.