Käytettyjen autojen viat: etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarrujärjestelmien viat yleisimpiä

Vanhan auton omistaminen ja käytetyn auton ostaminen ovat molemmat taiteenlajeja, sillä parhaaseenkin autoon tulee vanhemmiten vikoja. Selvitimme, mitkä viat ovat yleisimpiä ja miten auton ostajan tai omistajan kannattaa niihin suhtautua.

Autojen vikoja tilastoidaan monin eri tavoin, ja tilastojen takana ovat monet organisaatiot eri maista. Suomessa on totuttu seuraamaan etenkin liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemia katsastustilastoja. Ne kertovat eri vuosimallien autojen saamista hylkäys- ja huomautuspäätöksistä katsastuksessa.

Katsastustilastoissa korostuvat piilevät viat, kuten jarrujen ja alustan ongelmat sekä rajat ylittävät pakokaasupäästöt. Myös helposti itsekin korjattavissa olevat, mutta huomaamatta jäävät ongelmat, kuten palaneet valojen polttimot sekä kuluneet renkaat tai lasinpyyhkimien sulat, korostuvat etenkin huomautuksella selvinneiden autojen joukossa.

Katsastustilastojen ohella usein siteerataan muun muassa Saksan autoliitto ADACin tiepalvelun keräämiä tilastoja. Ne näyttävät hyvin toisenlaisilta kuin katsastustilastot, koska tiepalvelun tehtävissä korostuvat ajoa vakavasti haittaavat tai kokonaan estävät, ”tielle jättäneet” viat.

Erityisen korostuneita näissä tilastoissa ovat akkuviat, jotka ovat tyypillisesti helppoja ja nopeita korjata. Monilla näistä vioista ei myöskään ole mitään tekemistä itse auton luotettavuuden kanssa: esimerkiksi tiepalvelua työllistävät polttoaineen loppuminen, rengasrikot ja akun varauksen loppuminen liian lyhyiden ajomatkojen ja liiallisen sähkölaitteiden käytön takia ovat pääasiassa tällaisia.

Pienet autot pärjäävät tilastoissa isoja malleja paremmin. Tämä johtuu pääosin siitä, että isoilla autoilla ajetaan keskimääräisesti paljon enemmän. Jossakin määrin selittävänä tekijänä on kuitenkin myös halpojen pienten autojen yksinkertaisempi ja siksi luotettavampi tekniikka.

Lue myös: Käytetty auto on aina yksilö (tilaajille).

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (3)

Ajoin Toyota Carina E 1.6 noin 300 tkm ennen kuin se vaihtoi omistajaa niin koko pakoputkisto oli alkuperäistä perälle asti.Eipä kestä nykyautot esim sitä.

2004 Ford focus katsastuksesta läpi, 15 minuutissa hankittu 1. Ford.
Seisontajarruun on saatava tehoa lisää seuraavaan katsastukseen. Ainut vika.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.