Helsinki päätti uusista rajoituksista sähköpotkulaudoille – valokuvauspakko käyttöön myös Espoossa ja Tampereella

Kysyimme suurimmista kaupungeista, seuraavatko ne Helsingin esimerkkiä sähköpotkulautojen käytön rajoittamisessa.

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat tuttu näky Suomen suurimmissa kaupungeissa. Ne tuovat joustavuutta kaupungissa liikkumiseen, mutta ilmiön kääntöpuolena ovat muun muassa loukkaantumiset ja huolimaton parkkeeraus.

Helsinki päätti tiukentaa tulevalla kaudella sähköpotkulautojen käyttöä. Jatkossa jokaisen käyttäjän on otettava pysäköidystä sähköpotkulaudasta valokuva, ja huolimattomasta pysäköinnistä voi saada pienen muistutusmaksun. Ydinkeskustaan merkitään sähköpotkulautojen pysäköintialueita, joiden käyttämisestä palkitaan ilmaisella ajoajalla.

Kysyimme Helsingin jälkeen neljästä seuraavaksi suurimmasta kaupungista, onko niissä suunnitteilla vastaavia uusia rajoituksia. Nämä kaupungit ovat Espoo, Tampere, Vantaa ja Oulu.

Myös Espooseen ja Tampereelle uusia rajoituksia

Espoossa otetaan Helsingin tavoin uutena rajoituskeinona käyttöön valokuvauspakko ajon päätyttyä.

”Käyttäjän on otettava sovelluksella pysäköidystä sähköpotkulaudasta valokuva, jotta operaattori voi arvioida, onko lauta pysäköity asianmukaisesti. Väärinpysäköinnistä voidaan sakottaa”, projektipäällikkö Suvi Kajamaa kertoo.

Muilta osin Espoossa ovat käytössä jo viime syksynä sovitut pelisäännöt. Viikonloppuöisin on voimassa ajokielto, ja arkiöisin sähköpotkulautojen nopeus rajoitetaan 15 kilometriin tunnissa. Metroasemien läheisyydessä operaattorit ovat sitoutuneet tehostettuun ylläpitoon, mikä tarkoittaa muun muassa pysäköintitelineiden testaamista ja sitä, että käyttäjiä ohjataan pysäköimään hyvin mobiilisovellusten avulla.

”Helsingin puolelle on tulossa tälle kaudelle enemmän rajoituksia kuin Espooseen, koska siellä lautoja on huomattavasti enemmän. Yhteiset isot linjat ovat Espoossa ja Helsingissä kuitenkin yhteneväiset”, Kajamaa sanoo.

Myös Tampereella otetaan käyttöön potkulaudan pakollinen valokuvaaminen pysäköidessä, eli matkaa ei pysty päättämään ennen kuin laudasta on ottanut kuvan.

Tampereella on valmisteltu kevään ajan uusia rajoituksia sähköpotkulaudoille. Osasta niistä on jo päätetty ja osa on vielä suunnitteilla, kertoo liikenneinsinööri Pekka Stenman.

Jo päätettyihin rajoituksiin kuuluu valokuvauspakon ohella potkulautasovelluksen pakollinen aloittelijatila: ensimmäisen ajon aikana ajonopeus rajoitetaan 15 kilometriin tunnissa. Muita uusia rajoituksia ovat yöllinen nopeusrajoitus 15 kilometriin tunnissa, uudet nopeusrajoitusalueet (10 km/h) muun muassa kävelykaduilla ja toreilla sekä suurtapahtumien aikaiset käyttörajoitukset.

”Tiettyjä totaalikatkoja tulee lautojen käyttöön isojen tapahtumien aikana. On vielä tarkentamatta, mitä tapahtumia tämä koskee ja mihin kellonaikoihin. Lähtökohtaisesti kyse on ilta- ja yöajasta”, Stenman kertoo.

Stenmanin mukaan kaupunki kampanjoi lähiaikoina ahkerasti sähköpotkulautojen pelisäännöistä.

”Osa toimenpiteistä otetaan nyt nopeasti käyttöön, osa menee kesälle.”

Vantaa ja Oulu jatkavat entisillä säännöillä

Vantaalla ei ole uusia suunnitelmia sähköpotkulautojen käytön rajoittamiseksi.  Käytössä ovat kesäkuussa 2021 julkaistut ohjeet. Esimerkiksi valokuvan ottamista ei edellytetä.

”Seuraamme kuitenkin tarkasti tilannetta ja palautetta sekä Helsingin kokemuksia. Joka tapauksessa tavoitteenamme on saada ohjattua pysäköintiä sopiviin paikkoihin keskeisimmillä alueilla. Tätä varten varaamme pysäköinnille tarvittavia tiloja”, liikenteen kehittämispäällikkö Emmi Pasanen kertoo.

Myös Oulussa jatketaan viime vuonna laadituilla ohjeilla. Kesäkuussa 2021 päivättyjen ohjeiden mukaan Oulun kaupunki asettaa nopeusrajoituksia ”kävelyintensiivisille alueille” ja rajoittaa pysäköintiä alueilla, joilla potkulaudoista voi aiheutua ”kunnossapidollista ongelmaa” tai haittaa esteettömälle liikkumiselle.

Käytössä on alueita, joilla potkulautojen nopeus on rajoitettava kymmenen kilometriin tunnissa. Ohjeiden mukaan potkulautaa ei tule voida palauttaa pysäköintirajoitetuille alueille. Oulussakaan ei toistaiseksi vaadita parkkeeratun laudan valokuvaamista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.