DNA:n kannanotto Kuluttaja 7/2020:n puhelinliittymätestiin

Teleoperaattori DNA:n kannanotto Kuluttajan numerossa 7/2020 julkaistuun puhelinliittymäartikkeliin.

Kuluttaja-lehti (7/2020) on vertaillut puhelinliittymiä, hyödyntäen operaattoreilta kootun tiedon lisäksi myös journalistista tiedonhankintaa. Vertailun kaikki painotukset eivät kerro aidosti liittymien toiminnasta ja asiakastyytyväisyydestä, mutta niillä on haettu eroja operaattoreiden välille. Itse liittymiä ei ole testattu.

Vertailuun oli otettu myös harvoin tilattavia lisäpalveluita, jotka eivät kerro, millaisen vastineen kuukausimaksulle liittymä antaa todellisuudessa. DNA:n perushinnoittelu on erittäin kilpailukykyinen ja DNA:n sekä sen verkossa toimivan Moin liittymien nopeus 4G-verkossa oli vertailussa paras (lähde: VTT:n Mobiilimittari).

Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa oleellista on tarkastella niitä osa-alueita, joilla on miljoonien kuluttajien arjessa suurin merkitys. DNA:n monikanavainen ja kerralla kuntoon -periaatetta noudattava asiakaspalvelu saa paljon kiitosta asiakkailtamme. Asiakastyytyväisyyttä mittaavassa EPSI-tutkimuksessa operaattoreiden kesken ei ole merkittäviä eroja – vertailun kolmen vuoden tarkastelujaksolla DNA:lla on yksi ykkössija, mutta tulokset mahtuvat virhemarginaalin sisään kaikkina näinä vuosina.

Cedric Kamtsan
Johtaja, DNA:n matkaviestinliiketoiminta