Kuluttajan testi

4.95 €

Puhelinliittymät

28.10.2020|

Testissä arvioitiin kaikkien uusmyynnissä olevien kuukaisimaksullisten puhelinliittymien hinnat ja käyttöominaisuudet sekä operaattoreiden asiakastyytyväisyys. Tiedot kerättiin syyskuussa 2020.

Hinta arvioitiin liittymän peruskäytön, lisäpalveluiden sekä ulkomaan käytön osalta.

Peruskäytössä otettiin huomioon liittymän tarjouskuukausihinta ensimmäisten 12 kuukauden ajalta, tämän jälkeen voimaan astuva hinta sekä kuukausihinta keskivertosuomalaisen käytöllä, johon sisältyy 125 minuuttia puheluita ja 13 tekstiviestiä. Arvioimme myös avausmaksun suuruuden ja puheluiden sekä teksti- ja multimediaviestien hinnan. 

Lisäpalveluista arvioitiin muun muassa vastaajan, mobiilivarmenteen, uuden sim-kortin tilaamisen, liittymänumeron vaihdon sekä suljetun liittymän avaamisen hinta. 

Ulkomaan käytöstä pisteytettiin, paljonko maksaa lisädata EU-maissa ja puhelut sekä viestit EU-maihin sekä EU:n ulkopuolelle. Laskimme keskiarvon 5:lle EU:n ulkopuolella sijaitsevalle maalle, joihin oli eniten maastamuuttoa Suomesta vuonna 2019. 

Käyttö arvioitiin palvelun, netin ja ulkomaiden näkökulmasta.

Palvelussa otettiin huomioon, kuinka monta tuntia viikossa asiakaspalvelua saa puhelimessa, chatissa ja sosiaalisessa mediassa. Emme huomioineet arvostelussa operaattoreiden puhelinsovelluksia. Lisäksi tutkittiin, voiko liittymän irtisanoa ja laskulle hakea lisää maksuaikaa itse verkosta.

Netti pisteytettiin vertaamalla, kuinka monta gigatavua kuukausihintaan sisältyy, onko kyseessä 4G- vai 5G-liittymä, mikä on netin luvattu maksiminopeus, mikä on netin toteutunut keskinopeus operaattorikohtaisesti 85 kunnan keskustassa Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ylläpitämän Mobiilimittari- palvelun mukaan ja mikä on 5G-verkon peitto operaattorin oman ilmoituksen mukaan.

Ulkomailla käyttö arvioitiin pisteyttämällä datapaketin suuruus EU-maissa matkustettaessa, wifi-puheluiden sisältyminen kuukausihintaan sekä Baltian ja Pohjoismaiden sisältyminen liittymän netti-, puhelu- ja viestikiintiöön.

Asiakastyytyväisyys arvioitiin suhteuttamalla kuluttajariitalautakunnan vuosina 2017–2019 käsittelemät riita-asiat operaattoreiden matkaviestinverkon liittymien markkinaosuuksiin. Testissä ei huomioitu, kumman hyväksi lautakunta on tapaukset ratkaissut. Tieto markkinaosuuksista on peräisin Liikenne- ja viestintävirastolta, eikä se koske ainoastaan kuluttajaliittymiä. Lisäksi otettiin huomioon Epsi Ratingin matkapuhelinoperaattoreiden asiakastyytyväisyyttä mittaavien kyselytutkimusten tulokset vuosilta 2017–2019 sekä operaattoreiden asiakaspalveluiden vastausajat 12 kuukauden ajalta Liikenne- ja viestintäviraston tietoihin perustuen.

 

Tekstiä tarkennettu 30.10.2020 klo 11.05: Lisätty tieto siitä, että netin toteutunut nopeus on operaattorikohtainen, ei liittymäkohtainen.

Tekstiä tarkennettu 20.11.2020 klo 12.00: Lisätty tieto siitä, että Kuluttajariitalautakunnan tapauksissa on huomioitu ainoastaan tapausmäärät, eikä sitä, miten lautakunta on tapaukset ratkaissut. Lisätty myös tarkennus, että markkinaosuudet, joihin lautakunnan tapaukset on suhteutettu, ovat peräisin Liikenne- ja viestintävirastolta, eivätkä ne koske ainoastaan kuluttajaliittymiä.

Tarkennettu, että myös tieto puhelinpalveluiden vastausajoista on peräisin Liikenne- ja viestintävirastolta.

Lisätty maininta siitä, että tieto 5G-verkon peitosta perustuu operaattorien omaan ilmoitukseen sekä siitä, että asiakaspalvelun arvostelussa ei otettu huomioon operaattoreiden puhelinsovelluksia.
 
 

Tämä on Kuluttajan maksullista sisältöä. Kirjaudu sisään tai osta testi.