Kesärenkaat

3.95 €

Kesärenkaat

7.3.2012|
Testi tehtiin kansainvälisenä yhteistyönä. Pienemmän kokoluokan (14”) testiautona oli VW Polo, suurempien renkaiden (16”) Skoda Octavia.

Renkaiden testaus perustuu ajoneuvon käsittelykokeisiin ja mittauksiin erilaisilla ajoratapinnoitteilla. Tulosten oikeellisuus varmistetaan myös vertaamalla tuloksia vuosien mittaan kertyneeseen tulosaineistoon. Olosuhteiden vaikutus yksittäisiin tuotearvosteluihin eliminoidaan mm. käyttämällä referenssirengasta yksittäisten testausten välillä.

Jarrutuskokeet tehtiin sekä märällä että kuivalla ajoradalla. Testeissä käytettiin lukkiutumattomia jarruja.  Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta 20 kilometriin tunnissa. Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka 100 km/h nopeudesta 1 km/h nopeuteen. Vesiliirtokokeita oli kaksi, vesiliirtoon meneminen suoraan ajettaessa ja vesiliirto kaarreajossa. Suoraan ajettaessa auton vasemmat renkaat ajettiin ns. kriittisellä nopeudella vesikerroksen peittämälle ajoradan osalle ja mitattiin nopeus, jolla auto joutuu nopeutta nostettaessa vesiliirtoon. Vesiliirtoon kaarteessa menoa testattiin ajamalla veden peittämällä ajoradalla ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Testi tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 65-95 km/t nostamalla nopeutta 5 km/h portain. Nopeus, jolla auto meni vesiliirtoon, määritettiin. Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta ja ympyrärataa vielä hallittavissa olevalla ”rajanopeudella”.

Kuivan kelin ohjautuvuutta ja käsiteltävyyttä testattiin ajamalla testiradalla mahdollisimman lujaa vauhtia mutkaan ja tekemällä nopeita ohjausliikkeitä. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa, ohjaustuntumaa ja ohjautumistarkkuutta testattiin enimmäisnopeudella 150 km/h.

Ympäristötekijöihin sisältyvissä melutesteissä mitattiin ja arvioitiin melua sekä auton sisällä että ulkona ”rullaamalla” moottori sammutettuna kuivalla asfaltilla. Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä 80 -30 km/t nopeudella, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeata kuvaa melun häiritsevyydestä. Ulkomelua mitattiin ISO 362 ja ISO10644  standardien mukaan moottori sammutettuna ohiajona 80 km/t nopeudella.

Lisäksi mitattiin renkaan kuluminen. Testi tehtiin suuremman kokoluokan renkailla 15 000 km:n matkalla saattueajona. Pienemmän kokoluokan renkaat testattiin testausrummulla (5 000 km). Renkaan kulutuspinnan syvyys mitattiin renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaan kuluminen 1,6 mm kuviosyvyyteen asti.. Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin testin jälkeen mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien vikojen havaitsemiseksi.

Renkaan vaikutus polttoaineenkulutukseen määritettiin mittaamalla vakioiduissa olosuhteissa auton polttoaineen kulutus nopeudella 100km/t erityisellä mittauslaitteella. Tulos ilmoitetaan vierintävastus-arvosanana.


Tämä on Kuluttajan maksullista sisältöä. Kirjaudu sisään tai osta testi.