Kesärenkaat

15.3.2006|

Ennen testiä renkailla ajettiin noin 400–500 kilometriä. Kapeammat renkaat (185/60 R14) testattiin VW Polo -autolla ja leveämmät (225/45 R17) Meredes- Benz C-luokan autolla.

Testattavien renkaiden lisäksi käytettiin vertailurenkaita, joihin testirenkaita verrattiin. Jarrutuskoe märällä tehtiin sekä asfaltilla että betonilla. Nopeutta hidastettiin 80 kilometrin nopeudesta 20 kilometriin tunnissa. Jarrutuksessa käytettiin lukkiutumattomia jarruja. Vesiliirtokoe tehtiin suoraan ajossa 7 mm vesipatjan päällä ja kaarreajossa 4 mm vesikerroksen päällä. Kaarreajossa ajettiin ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla määriteltyä rataa.

Kuivalla kelillä kokeiltiin ohjautuvuutta ajamalla mahdollisimman lujaa mutkaan. Kaistanvaihtoa kokeiltiin enimmäisnopeudella 150 km/h. Jarrutusta kokeiltiin kuivalla asfaltilla lukkiutumattomilla jarruilla niin, että nopeus pudotettiin nopeudesta 100 km/h nollaan.

Ympäristötekijöitä arvioitaessa arvioitiin melua sekä auton sisällä että ulkona. Lisäksi mitattiin vierintävastus ja renkaan kuluminen. Kokoluokan 14” renkaiden kulumista mitattiin ajamalla 8 000 kilometriä. 225-renkaiden kulutusta testattiin pyörittämällä yhtä rengasta testirummussa 5 000 kilometriä vastaava määrä. PAH-arvoa selvitettiin kemiallisilla analyyseilla laboratorio-olosuhteissa.