Kesärenkaat

14.3.2007|

Ennen testiä renkailla ajettiin noin 400-500 kilometriä. Kapeampien renkaiden luokassa testiautona oli VW Lupo, leveämpien renkaiden luokassa Opel Astra.

Jarrutuskokeet tehtiin sekä märällä että kuivalla ajoradalla. Testeissä käytettiin lukkiutumattomia jarruja. Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta 20 kilometriin tunnissa.

Vesiliirtokokeita oli kaksi. Suoraan ajettaessa vesikerroksen paksuus oli 7 mm, kaarteessa 4 mm. Kaarreajossa ajettiin ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla määriteltyä rataa. Kuivan kelin ohjautuvuutta kokeiltiin ajamalla mahdollisimman lujaa mutkaan. Kaistanvaihtoa kokeiltiin enimmäisnopeudella 150 km/h.

Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka, kun 100 km/h nopeus pudotettiin nollaan.

Ympäristötekijöihin sisältyvissä melutesteissä mitattiin ja arvioitiin melua sekä auton sisällä että ulkona. Lisäksi mitattiin renkaan kuluminen sekä vierintävastus, joka vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. PAH-arvo tutkittiin laboratoriossa renkaan koepalasta.

Rajoittavat tekijät 
Rengastestissä arvosanoja rajoittaa kolme testitulosta: märän ajoradan tulos, kuivan kelin jarrutus ja PAH-arvo. Kokonaisarvosana voi olla vain puoli pistettä korkeampi kuin märän ajoradan arvosana. Jos kuivan kelin jarrutusarvosana on enintään 2,5 pistettä, kuivan ajoradan kokonaisarvosana voi olla vain yhden pisteen jarrutustulosta korkeampi. PAH-arvo rajoittaa ympäristötekijöiden arvosanaa: jos PAH-arvon tulos on 1, voi ympäristötekijät-arvosana olla enintään 2.