Kesärenkaat

17.3.2010|

Testi tehtiin kansainvälisenä yhteistyönä.

Ennen testiä renkailla ajettiin noin 400-500 kilometriä. Pienempien renkaiden luokassa testiautona oli Mercedes-Benz A, suurempien renkaiden luokassa Audi A3.

Jarrutuskokeet tehtiin sekä märällä että kuivalla ajoradalla. Testeissä käytettiin lukkiutumattomia jarruja. Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta 20 kilometriin tunnissa.

Vesiliirtokokeita oli kaksi. Suoraan ajettaessa vesikerroksen paksuus oli 7 mm, kaarteessa 4 mm. Kaarreajossa ajettiin ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta vielä hallittavissa olevalla ”rajanopeudella”.

Kuivan kelin ohjautuvuutta kokeiltiin ajamalla mahdollisimman lujaa mutkaan. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa testattiin enimmäisnopeudella 150 km/h. Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka, kun 100 km/h nopeus pudotettiin 1 km/h nopeuteen.

Ympäristötekijöihin sisältyvissä melutesteissä mitattiin ja arvioitiin melua sekä auton sisällä että ulkona.

Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeata kuvaa melun häitsevyydestä.

Lisäksi mitattiin renkaan kuluminen 8.000 km:n matkalla saattueajona. Testiosuuden jälkeen mitattiin renkaan kulutuspinnan syvyys renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaan kulutuspinnan kestävyys. Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin testin jälkeen mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien vikojen havaitsemiseksi.

Erityisellä mittauslaitteella mitattiin auton polttoaineen kulutus eri renkailla varustettuna vakioiduissa olosuhteissa, jotta voitiin määrittää renkaan vaikutus auton polttoaineen kulutukseen arvosanaa varten.

PAH-arvo tutkittiin laboratoriossa renkaan koepalasta.