Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Kilpikonnien mahti

    Asiakkaat olivat ostaneet viikon matkan Kreikkaan täysihoidolla. Paluulennon piti lähteä kello 21, mutta se lähti jo kello 14.45. Kentälle lähdettiin kello 12. Asiakkaat menettivät mielestään yhden lomapäivän aterioineen. He vaativat matkanjärjestäjältä yhden päivän osuutta matkan hinnasta eli 426:ta euroa.

    Matka lyheni 6 tuntia 15 minuuttia. Viikon valmismatkassa ei ole virhettä, jos se lyhenee alle 8 tuntia eikä syy ole matkanjärjestäjän. Lennon aikaistuminen johtui viranomaismääräyksestä, jonka mukaan uhanalaisia kilpikonnia pitää suojella illalla lentomelulta. Täysihoito loppui kello 12. Matkustajat eivät saaneet alennusta.

  • Talokauppa jäi tekemättä

    Ostajat maksoivat kiinteistöstä 10 000 euron käsirahan. He tekivät myyjän kanssa esisopimuksen, jonka mukaan kauppa peruttaisiin ja käsiraha palautettaisiin, jos kuntotarkastuksessa ilmenisi merkittäviä vikoja. Ostajat vetäytyivät kuntotarkastuksen jälkeen kaupasta. Myyjä ei palauttanut käsirahaa.

    Kuntotarkastuksessa ilmenneet puutteet johtuivat rakennuksen ikääntymisestä ja valmistumisajankohdan rakentamistavoista. Homekoirat olivat reagoineet joihinkin kohtiin, mutta jatkotutkimuksissa ei havaittu merkittäviä vikoja, sisäilmaongelmia tai hometta. Myyjä sai pitää käsirahan.

    /
  • 1 300 euron puhelut

    Asiakas oli soittanut Virossa sikäläisiin aikuisviihdenumeroihin 1 302 eurolla. Asiakas vaati operaattoriltaan laskun mitätöimistä. Lain mukaan operaattori vastaa palvelun virheestä yhdessä myyjän kanssa. Operaattorin mukaan sen oli mahdotonta selvittää, onko ulkomailla toimineessa palvelussa ollut virhe.

    Puheluerittelystä ei ilmennyt mitään, minkä perusteella laskutusta olisi voinut pitää virheellisenä. Sillä, että puhelujen hintaa ei ollut ilmoitettu, ei ollut merkitystä. Asiakkaan piti ymmärtää, että aikuisviihdepalvelunumerot ovat lisämaksullisia. Lasku piti maksaa.

    /
  • Hinta-arvio poskellaan

    Asukkaat asennuttivat lämminvesivaraajan. He ymmärsivät saaneensa tarvikkeista noin 3 500 euron suullisen hinta-arvion. Työn kestoksi sanottiin noin puolitoista päivää. Lasku oli yli 10 000 euroa. Asennus viivästyi, minkä vuoksi asukkaat olivat noin kuukauden ilman lämmintä vettä. Asukkaat maksoivat laskusta yhteensä 5 500 euroa.

    Koska kyse oli kotimyynnistä, hintatiedot olisi lain mukaan pitänyt antaa kirjallisena. Urakoitsija ei ollut kertonut, että varaajan ja paisunta-astian lisäksi asennukseen kuului tuhansien eurojen edestä muita osia. Viivästyksestä aiheutui tilaajille olennaista haittaa. Heidän ei tarvinnut maksaa laskusta enempää kuin olivat jo maksaneet.

    Tapausta täsmennetty 12.1.2018 lisäämällä tieto siitä, että kyse oli kotimyynnistä.

    /
  • Matka peruuntui

    Matkustajaa ei päästetty Turkin-lennolle, koska passi ei ollut voimassa viittä kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Matkustaja ja matkakumppani vaativat matkanjärjestäjää palauttamaan matkojen hinnan, 874 euroa. Matkanjärjestäjä kieltäytyi, koska oli tiedottanut asiasta matka-asiakirjoissa ja nettisivuilla.

    Matkustaja on vastuussa passin riittävästä voimassaolosta. Matkanjärjestäjän pitää kuitenkin antaa siitä oikeat tiedot. Matka oli tilattu puhelimitse. Matkustajien saamissa papereissa suositeltiin viiden kuukauden ylimääräistä voimassaoloa, mutta pelkkä suositus ei riittänyt. Matkustajat saivat matkojen hinnan takaisin.