Ratkaisuja riitoihin

Uusimmat

  • Kalliita kilometrejä

    Hinausauto vei auton korjaamolle noin kolmen kilometrin päähän 530 eurolla. Autoilijan vakuutusyhtiö korvasi laskusta ensin 250 euroa ja myöhemmin 60 euroa lisää. Vakuutusyhtiön mielestä hinauksen hinta oli kohtuuton. Autoilija vaati hinausliikettä kohtuullistamaan hintaa tai vakuutusyhtiötä korvaamaan hinauksen kokonaan.

    Vakuutusyhtiön mukaan vastaavan hinauksen hinta on tavallisesti 250–300 euroa. Hinta oli siihen nähden noin kaksinkertainen. Myös lautakunta piti hintaa kohtuuttomana. Hinausliikkeellä oli oikeus veloittaa hinauksesta vain 310 euroa.

    / /
  • Myyjä saa oikaista virheensä

    Asiakas osti divaanisohvan 679 eurolla. Selkänojan kangas löystyi ja pehmusteet venyivät muutamassa kuukaudessa. Lisäksi pehmuste irtosi sivusaumasta. Myyjä tarjoutui vaihtamaan sohvan samanlaiseen, tai kalliimpaankin, jos ostaja maksaisi hinnaneron. Ostaja vaati kaupan purkamista sekä 103 euroa asiasta koituneista kuluista.

    Myyjällä on oikeus oikaista virhe, jos hän tarjoutuu tekemään sen viipymättä. Virheen voi oikaista myös vaihtamalla tavaran samanlaiseen, virheettömään. Myyjä oli tarjonnut heti uutta sohvaa tilalle. Ostaja oli kieltäytynyt vaihdosta ilman perustetta. Hänellä ei ollut oikeutta kaupan purkuun eikä kulukorvauksiin, vaihtoon kylläkin edelleen.

  • Ei uuniruokaa saunailtana

    Asiakkaan ostamassa asunnossa ei voinut käyttää yhtä aikaa uunia ja saunaa, koska sähkökuormitus kasvoi liian suureksi. Kiinteistönvälittäjä ei ollut kertonut asiasta. Sähkömies olisi ottanut korjauksesta 1 645 euroa, ja päälle tulisivat taloyhtiön vaatimat kulut. Myös arvio oli maksullinen. Asiakas vaati välitysliikkeeltä vahingonkorvauksena 2 500 euroa.

    Asunnon myyjä oli kertonut välitysliikkeelle, ettei uunia ja saunaa voi käyttää yhtä aikaa, mutta välittäjä ei ollut kertonut tätä ostajalle. Ostajalla oli oikeus luottaa siihen, että sähkölaitteita voi käyttää normaalisti, etenkin kun sauna ja liesi olivat vain pari vuotta vanhat. Välitysliikkeen piti maksaa ostajalle 2 300 euroa vahingonkorvausta.

  • Mitä tarkoittaa tyytyväisyystakuu?

    Asiakas oli tyytymätön näöntarkastukseen sekä silmä- ja aurinkolaseihin, jotka olivat maksaneet yhteensä 1 050 euroa. Laseja korjattiin moneen kertaan, mutta lopulta asiakas vaati kaupan purkua tyytyväisyystakuuseen vedoten. Optikkoliike pidätti tyytyväisyystakuuehtojen mukaisesti hinnasta 30 prosenttia eli 368 euroa.

    Näöntarkastuksessa ei todettu virhettä. Liike ei kuitenkaan ollut kertonut tyytyväisyystakuun sisältöä eli sitä, että kaupanpurkutilanteessa pidätettäisiin 30 prosenttia hinnasta. Asiakkaalla oli siis oikeus luottaa siihen, että kaupan purku oli mahdollista. Liikkeen piti palauttaa pidättämänsä summa.

  • Puhelimella väärä hinta

    Asiakas tilasi puhelimen, jonka hinta oli 330 euroa ja toimituskulut 2 euroa. Seuraavana päivänä myyjä peruutti tilauksen vedoten hinnoitteluvirheeseen ja siihen, että puhelimet olivat loppuneet. Myyjä olisi myynyt saman puhelimen 519 eurolla. Asiakas ei suostunut tähän hintaan.

    Myyjä voi kieltäytyä myymästä tuotetta sovitulla hinnalla, jos hintavirhe on niin ilmeinen, että asiakkaan pitäisi ymmärtää se virheeksi. Tässä tapauksessa virhe ei ollut näin ilmeinen, joten myyjän piti myydä puhelin 330 eurolla. Jos samaa puhelinta ei ollut enää jäljellä, piti asiakkaalle myydä vastaava sovitulla hinnalla.

    /