• Vältä näitä yrityksiä
  • Tietoa yritykselle
  • Musta lista
  • Alaspäin osoittava peukku.

    Musta lista

    Kuluttajan Mustalle listalle joutuneet yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle.

     

    Mustan listan lisäksi käsittelemme kattavissa artikkeleissamme lukuisia kuluttajien oikeuksiin liittyviä aiheita. Lukemalla Kuluttajaa saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja osaat toimia oikein ongelmatilanteissa. Tilaamalla Kuluttajan saat lukuoikeuden kaikkiin julkaisemiimme artikkeleihin ja testeihin!

    Alaspäin osoittava peukku.

    Mikä on Musta lista?

    Kuluttajan Mustalla listalla mainitut yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle. Kyse ei kuitenkaan ole oikeuden päätöksistä.

    Mustalla listalla on jo yli 300 yritystä. Julkaisemme Mustalla listalla tapauksia vuodesta 2014 eteenpäin. Tapaukset voivat olla sitä vanhempia, sillä riitojen käsittely kuluttajariitalautakunnassa kestää useita kuukausia. Päätöksen jälkeen yrityksille annetaan vielä kuukausia aikaa noudattaa suositusta.

    Kuluttaja toimittaa Mustan listan itsenäisesti kuluttajariitalautakunnan julkisista asiakirjoista. Listan luvaton kopiointi ja julkaisu muualla on kiellettyä. Jos haluat jakaa tietoa muualla, voit julkaista linkin tälle sivulle.

    Musta lista on luettavissa maksutta Kuluttaja.fi-tunnuksella. Tilaamalla Kuluttajan tuet toimintaamme ja mahdollistat listan julkaisun jatkuvuuden.

    Katso Mustalla listalla olevat yritykset täältä.

    Tutustu myös

    Lidlin sähköinen kanta-asiakaskortti puhelimen näytöllä, K-plussakortti sekä S-etukortti.

    Oletko ”potentiaalinen asiakas” vai ”tärkeä”? Bonuskorttien keräämien tietojen tarkoitus on saada sinut ostamaan lisää

    S-ryhmä, Kesko ja Lidl keräävät tarkkoja tietoja miljoonien suomalaisten ostoksista. Selvitimme, miten tietoja käytetään.

    Kun vilauttaa kaupan kassalla kanta-asiakaskorttia, voi saada ostoksistaan alennusta tai rahanarvoisia bonuksia. Vastineeksi tulee antaneeksi itsestään tietoja, joista kertyy vuosien saatossa hämmästyttävän laaja aineisto.

    S-etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, Plussa-kortti 3,4 miljoonalta. Lidl Plus -etuohjelman jäsenmäärä on noin 2 miljoonaa. Se tarkoittaa, että kolme kaupparyhmää pitää hallussaan varsin yksityiskohtaisia tietoja siitä, missä valtaosa suomalaisista liikkuu ja asioi.

    EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan jokaisella on oikeus tietää, mitä tietoja hänestä tallennetaan ja miksi.

    Omasta lompakostani löytyvät sekä S- että K-ryhmien etukortit, ja olen molempien pitkäaikainen käyttäjä. Tätä kirjoitusta varten pyysin kahdelta kaupparyhmältä raportit minua koskevista henkilötiedoista.

    Lidlin kanta-asiakkuutta minulla ei ole, mutta lähetin kaikille kolmelle kaupparyhmälle kysymyksiä niiden tallentamista henkilötiedoista yleisellä tasolla.

    Lidlin kanta-asiakassovellus.

    Satojen sivujen aineisto

    Tietojen saaminen on tehty onneksi helpoksi ja onnistuu kirjautumalla kaupparyhmien verkkopalveluihin. Lähetän Keskolle toimenpidepyynnön ja saan alle tunnissa vastauksen, että raportti on ladattavissa.

    Jo sivumäärä kertoo, että Kesko tietää minusta paljon. PDF-tiedostossa on 317 sivua. Siitä suurin osa, lähes 200 sivua, on listausta tekemistäni ostoksista.

    Piirretty kuva henkilöstä tarkastelemassa kylpyhuonetta.

    Ratkaisuja riitoihin

    Käsittelemme Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja kuluttajan ja yritysten välisissä ongelmatilanteissa myös Ratkaisuja riitoihin -sivullamme. Tapaukset ovat luettavissa verkkosivujemme lisäksi 8 kertaa vuodessa ilmestyvässä Kuluttajan painetussa lehdessä.

    Siirry Ratkaisuja riitoihin -sivulle

    Monta tapaa lukea Kuluttajaa

    Kuluttaja tarjoaa lukijoilleen uusia näkökulmia ja luotettavaa tietoa tuotteista ja palveluista. Tilaajana pääset käsiksi kaikkiin asiantunteviin testeihin, vertailuihin ja artikkeleihin, joiden avulla teet fiksuja valintoja.

    • Teet parempia ostopäätöksiä.
    • Löydät helposti laadukkaat tuotteet.
    • Säästät rahaa vertailemalla tuotteiden hintoja.
    • Tiedät oikeutesi ja velvollisuutesi.

    Tilaajana hyödyt enemmän

    Kuluttaja LEHTI + DIGI -tilaus.

    Kuluttaja LEHTI + DIGI, kestotilaus

    59€/12 kk
    59
    / 12 kk
    Painettu lehti kotiin kannettuna
    Näköislehtien lukuoikeus
    Testien lukuoikeus
    Artikkelien lukuoikeus
    Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
    Ostajan oppaat
    Musta lista
    Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
    Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse
    Kuluttaja DIGI -tilaus.

    Kuluttaja DIGI, kestotilaus

    46€/12 kk
    46
    / 12 kk
    Painettu lehti kotiin kannettuna
    Näköislehtien lukuoikeus
    Testien lukuoikeus
    Artikkelien lukuoikeus
    Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
    Ostajan oppaat
    Musta lista
    Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
    Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse

    Rekisteröitynyt käyttäjä

    Ilmainen
    Painettu lehti kotiin kannettuna
    Näköislehtien lukuoikeus
    Testien lukuoikeus
    Artikkelien lukuoikeus
    Pääsy valmistajan ilmoittamaan tietoon testeissä
    Ostajan oppaat
    Musta lista
    Vaihtuva maksuton sisältö rekisteröityneille
    Tieto uusista sisällöistä sähköpostitse
    Mahdollisuus ostaa lukuoikeus yksittäiseen lehteen, testiin tai artikkeliin

    Kuluttaja

    Kuluttajan avulla teet onnistuneita ostopäätöksiä. Testaamme puolestasi yli tuhat tuotetta vuosittain.