Turvallisuus
Turvallisuus testattiin mittaamalla lapsen kehoon törmäystilanteessa kohdistuvia kiihtyvyyksiä ja kuormia testinukkeja apuna käyttäen. Istuimien turvallisuus testattiin etutörmäys- ja sivutörmäystilanteissa. Testikelkkana eli autokehikkona törmäystesteissä toimii Volkswagen Polo.
Testi tehtiin soveltuvin osin standardin R129 mukaisesti. Kuitenkin testi on osittain viranomaismääräyksiä vaativampi. Esimerkiksi sivutörmäystestissä testinukkeen kohdistuu suurempia kiihtyvyyksiä.
Testit tehtiin istuimen eri kiinnitys- ja käyttötavoilla, ja siinä käytettiin istuimelle hyväksyttyjen, eri painoluokkien mukaan määräytyviä erikokoisia testinukkeja.
Lisäksi turvallisuuden arvioon vaikuttivat istuimen vakaus autossa ja lapsen kiinnittämiseen käytettävän vyön reititys, eli vöiden käytön selkeys ja turvallisuus.
Turvaistuimet asennettiin erilaisiin autoihin.
Käyttömukavuus
Käyttömukavuus testattiin kolmella erikokoisella ja -tyyppisellä autolla. Testissä arvioitiin väärinasentamisen mahdollisuutta, lapsen kiinnittämisen helppoutta, istuimen vaatimaa tilaa ja asentamista autoon sekä poistamista autosta, koon muokkausta sekä käyttöohjeita.
Käyttömukavuuden testiautoina toimivat Ford Fiesta (3d), Volkswagen T-Cross ja Citroen Berlingo.
Asiantuntijat arvioivat myös istuimen puhdistettavuuden ja työn laadun, eli viimeistelyn tason. Huomiota kiinnitettiin muun muassa päällyskankaan saumoihin ja irrotettavuuteen sekä mahdollisiin tuuletusaukkoihin istuinosassa ja selkänojassa.
Ergonomia
Laboratorion asiantuntijat tarkastelivat myös maallikkokäyttäjien ja lasten avulla tilaa ja käyttömukavuutta erityisesti lapsen kannalta. Testissä käytettiin lisäksi käytettävyystesteihin kehitettyjä testinukkeja.
Käyttömukavuustesteissä oli mukana lapsia.
Haitalliset aineet
Haitalliset aineet testattiin kemikaalien testaamiseen erikoistuneessa laboratoriossa. Testissä selvitettiin, löytyykö istuimista ihmiselle tai ympäristölle haitallisia aineita: PAH-yhdisteitä (polysykliset aromaattiset hiilivedyt), ftalaatteja, palonestoon käytettäviä aineita, formaldehydia tai raskasmetalleja. Näytteitä otettiin istuinpehmusteista, kankaista ja istuinvöistä.
Törmäysturvallisuus testattiin myös sivusta tulevaa törmäystä simuloivalla testillä.
Testitulokset
Artikkeli