Yritykset eivät tiedota vaarallisista tuotteista riittävän hyvin – valvonta paljasti puutteita

Osa yrityksistä ei ilmoita vaarallisten tuotteiden takaisinvedoista riittävän laajasti. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto linjaa, että kuluttajille pitää ilmoittaa takaisinvedoista henkilökohtaisesti.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) vetää pois satoja tuotteita kauppojen hyllyiltä joka vuosi. Kuluttajan selvityksen mukaan vaarallisten tuotteiden takaisinvetoja tehtiin viime vuonna peräti 330.

Tukesin valvonta on nyt paljastanut, että kaikki yritykset eivät ilmoita takaisinvedoista tarpeeksi laajasti. Esimerkiksi pelkästään myymälässä tai verkkosivulla ilmoittaminen ei ole riittävää, linjaa Tukesin tuoteyksikön johtaja Tuiri Kerttula.

Tukes voi antaa yritykselle määräyksen tuotteen takaisinvedosta, jos tuotteessa havaitaan sellaisia vakavia turvallisuuspuutteita, jotka aiheuttavat haittaa terveydelle, omaisuudelle tai ympäristölle.

Yrityksen pitää ensisijaisesti tiedottaa asiakkailleen takaisinvedosta henkilökohtaisesti. Verkkokauppa ja kanta-asiakasjärjestelmät usein mahdollistavat ostajien tavoittamisen suoraan.

Nyt Tukes vaatii, että jos yritys ei tavoita kaikkia ostajia henkilökohtaisesti, yrityksen pitää laatia takaisinvedosta mediatiedote ja seurata sen läpimenoa. Jos tieto vaarallisesta tuotteesta ei nouse julkisuuteen, yrityksen pitää hankkia mediasta maksullista ilmoitustilaa takaisinvedosta tiedottamiseen.

Lisäksi yrityksen pitää kertoa palatusmenettelystä verkkosivuillaan, myynti- tai esittelytiloissaan ja sosiaalisen median kanavissaan, jos yrityksellä on sellaiset.

Valmistajat, maahantuojat ja jakelijat vastaavat siitä, että tuotteet täyttävät niitä koskevat vaatimukset. Tukes ei tarkasta tai hyväksy tuotteita ennakkoon, vaan valvoo tuotteiden turvallisuutta pistokokeilla sekä kuluttajien ilmoitusten perusteella.

Kommentit (3)

Kun olisi tieto takaisinvedosta edes myymälässä, tai ainakin näkyvissä. Motonet piti muutama vuosi sitten tiedotteita infotiskillä, mutta niinpäin että ne näkyivät vain myyjille. Ao firman takuupolitikkaan (joka nippeli lähetetään maahantuojalle, vaikka vika olisi täysin ilmeinen) kyllästyneenä olen vähentänyt liikkeessä käyntiä, joten en tiedä nykytilaa. Bilteman Espoon myymälässä tiedotteet ovat olleet hyvin näkyvissä.

Kun tavoittelee parasta hinta/laatusuhdetta, tulee mukaan sekundaa väistämättä, mutta henkeään ei viitsisi uhrata.

Hei.

Miten olisi jos laittaisitte kohtaan ”Artikkelit aiheittain” vielä yhden aihe-osaston ja se olisi ”TAKAISINVEDOT”. Siihen koottaisiin *kaikki* takasinvedot, ei ainoastaan uusimmat vaan myös aiemmin olleet. Tähän saataisin helposti ala-kansioita, mutta hakukin olisi tälle pääkansiolle (ja sen alle ulottuvalla haulla) tärkeä. Ei tarvitsisi ihmetellä ja etsiä. Joku yleisviittaus kuten ”ruokavirasto” tai ”Tukes” ei palvele läheskään samalla tavalla, ja esim. Google tai DuckDuckGo antaa tietoja aivan liian hajanaisesti. Kun kerran kuluttajan asialla olette, niin tämä olisi aivan ehdoton ja pakollinenkin lisäys tuohon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.