Miksi vähiten ilmastoa lämmittäviä ruokia myös mainostetaan vähiten?

Tutkimuksessa eniten tv-mainosaikaa osti maitotuotteita valmistava Valio.

Kun näet televisiossa ruokamainoksen, se mainostaa sinulle todennäköisimmin jogurttia. Jogurtti on tuote, jonka ­valmistamisen kasvihuonepäästöt ­kuuluvat elintarvikkeiden keskikastiin.

Sen sijaan ilmastokuormitukseltaan vähäisimpiä tuotteita, kuten hedelmiä, vihanneksia ja juureksia, mainostetaan vähiten. Tämä selviää Markus Vinnarin ja Milla Annalan tutkimusartikkelista, joka julkaistiin vuonna 2019 kansainvälisessä Ecological Economics ­-tiedejulkaisussa. Tutkimuksessa luokiteltiin MTV3:n ja Nelosen vuosina 2012 ja 2013 näyttämiä ruokamainoksia muun muassa niiden ympäristövaikutusten mukaan. ”Arkihavaintojen valossa tilanne ei ole radikaalisti muuttunut, mutta lisätutkimusta tarvitaan”, Vinnari sanoo.

Ruoka-alan yrityksistä eniten ruutu­aikaa osti maitotuotteita valmistava Valio. Vaikka suomalaisten lihankulutus ei ole EU-tasolla poikkeuksellisen korkeaa, eläinperäisten proteiinien kulutus on kaiken kaikkiaan suurta.

”Se johtuu siitä, että suomalaiset on opetettu juomaan maitoa ja käyttämään maitotaloustuotteita.”

Kasviksia ei mainosteta yhtä paljon, koska niitä ei brändätä maitotuotteiden lailla. Vinnari ehdottaakin, että isot kauppaketjut kiinnittäisivät ruokamainoksissaan huomiota vähäpäästöisten ruokien osuuteen. Pitkällä aikavälillä ilmastolle haitallisimpien tuotteiden ­mainoksia voitaisiin rajoittaa tai jopa kieltää.

Kommentit (4)

Suomalaiset syövät perunaa. Brändätään tämä mainio arjen ja juhlan ruokailuun aina sopiva juures. Kaupataan onnellisen viljelijän perunaa ja aivan tietyn tilan tietyllä pelolla kasvanutta mukulaa. Maistellaan kuin viinejä eri perunalajikkeita. Osalla niistä on jo valmiiksi ihmisen nimi. Millainen kaveri on peruna nimeltään Timo?

Mulle on sama mitä mainostetaan tai mitkä sen päästöt on. Ratkaisevinta minulle on kaupassa se, mitä minun koneistoni eli suolistoni tuumaa. Väärä valinta aiheuttaa päästöt ympäristöön, se ei taas ole ympärillä oleville kivaa. Hyvä että kotimainen Valio ostaa mainos aikaa, juuri söin rahkan ja banaanin (ei taida olla oikein ympäristöystävällinen kun tuodaan kaukaa, mutta hyvä oli).

Voi jessus, että tuollaiset jutut pistää välittömästi karvat pystyyn silkasta inhosta, kun tosissaan ehdotetaan, että pitäisi kieltää sellainen mainonta, josta kirjoittaja ei tykkään.

Ei kyse ole mainonnasta, josta kirjoittaja ei tykkää. Kyse on ilmastolle haitallisimmista päästä olevien elintarvikkeiden mainonnasta. Rajoitetaanhan nykyään terveydellekin haitallisten (kuten alkoholi) tuotteiden mainontaa, niin miksi ei voitaisi rajoittaa myös ympäristölle haitallisten tuotteiden mainontaa?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.