Vegaaninen vaihtoehto ei ole aina terveellisempi kuin maidosta tehty

Kasvispohjainen, ilman maitoa valmistettu tuorejuusto voi olla terveellinen, jos se sisältää pehmeitä rasvoja ja vähän suolaa. Kaikki eivät sisällä.

Tuorejuustoa ilman maitoa? Kyllä vain, ja montaa sorttia. Kasvissyöjiä ja vegaaneja on viime aikoina hemmoteltu lukuisilla uusilla ruuilla, jotka muistuttavat lihaa ja maitoa sisältäviä tuotteita, mutta jotka on valmistettu vain kasvisperäisistä raaka-aineista, yleensä soijasta, kaurasta tai kookosrasvasta.

Tuorejuustoja muistuttavia kasvisversioita löytyy jo pientenkin lähikauppojen valikoimista. Mutta ovatko ne terveellisiä verrattuna tavallisiin, maitoa sisältäviin?

Vertailimme neljää tuorejuuston kaltaista valmistetta: Sheesen kermaista originaalia, Oatlyn PåMackania, Valsoian maustamatonta ja Yosan naturalia. Ne kaikki ovat maustamattomia levitteitä, mutta myynnissä on myös maustettuja versioita.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija, ravitsemustieteilijä Heli Kuusipalo ei ole maistanut vertailun levitteitä, mutta hän on maistanut kahta maustettua: Yosaa ja Oatlyä. Niistä hän piti.

”Maku oli itse asiassa hyvin lähellä maitoa sisältäviä tuorejuustoja”, hän sanoo.

Kuusipalon mielestä kasvispohjaiset tuorejuustot ovat hyviä vaihtoehtoja maitopohjaisten tilalle varsinkin, jos niissä on käytetty myös pehmeitä rasvoja. Silloin ne ovat jopa terveellisempiä kuin tavallinen, maidosta valmistettu tuorejuusto.

Rasvaa vertailun tuotteissa on paljon, 20–28 prosenttia jokaisessa. Määrät ovat kutakuinkin samat kuin maidollisissa versioissa, riippuen siitä, vertaako niitä tavalliseen tuorejuustoon vai esimerkiksi smetanaan. Kasvistuorejuustoja voidaan käyttää niiden kummankin asemesta.

Rasvan laatu vaihtelee sen mukaan, mikä tuotteen pääraaka-aine on. Kaikki neljä vertailtua levitettä sisältävät kookosrasvaa, joka on epäterveellistä, kovaa rasvaa. Osa sisältää lisäksi rypsi- tai rapsiöljyä tai molempia, jotka ovat terveellisiä. Vertailun tuotteista tällaisia ovat Yosan ja Oatlyn tuotteet. Valsoian tuorejuusto sisältää kookosrasvan lisäksi auringonkukkaöljyä, joka on terveellisempää kuin kookosrasva, mutta ei niin terveellistä kuin rypsi- tai rapsiöljy.

Kasvispohjaisia tuorejuustoja voi levittää leivän päälle, mutta niitä voi käyttää myös ruuanlaitossa. Ne sopivat esimerkiksi uuniperunan täytteen pohjaksi, merileväkaviaarin kaveriksi blineille, sellaisenaan nokareeksi keiton päälle tai leivontaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.