Valmiskeitot laihaa lientä

Moni valmiskeitto on niin kevyttä, ettei se pidä nälkää. Vertailumme positiivinen yllättäjä on kasvissosekeitto. Se sisältää enemmän proteiinia kuin lihakeitot.

Alkuvuodesta tekee mieli syödä jotain kevyttä. Valmiskeitto lämpiää helposti vaikka työpaikkalounaaksi, mutta osa keitoista on kunnon ateriaksi liiankin heppoisia.

Esimerkiksi annoksesta Pirkka-jauhelihakeittoa tai Knorrin tomaatti-mascarpone-keittoa saa vain noin 100–150 kilokaloria – siis juustovoileivän verran.

Jos syö päivän pääaterialla näin kevyen keiton, on kohta taas nälkä. Näin sanoo Kuluttajaliiton elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi.

”Siitä seuraa napostelua, joka ei vie kunnolla nälkää. Illalla nälkä voi olla niin hirveä, että syö enemmän kuin on tarve.”

Valmiskeittojen valikoima on valtava. Pelkästään ruokakaupan kylmäkaapeissa on tarjolla kymmeniä eri vaihtoehtoja lämmitettäväksi mikrossa tai liedellä. Lisäksi keittoja myydään kuivattuna eli jauheena, metallitölkeissä ja pakastettuna.

Vertailimme kymmentä keittoa. Parhaaksi Marniemi valitsi Rainbow´n kasvissosekeiton ja huonoimmaksi Valion Viola -kantarellikeiton.

Kasvissosekeitossa on kunnolla energiaa, paljon kasviksia, maltillisesti suolaa ja runsaasti proteiinia.

”Kasvissosekeitto on vertailun proteiinipitoisimpia tuotteita, vaikka monella on mielikuva, ettei kasviskeitoista saa proteiinia”, Marniemi sanoo.

Pelkkä keitto ei riitä

Normaalipainoinen terve nainen kuluttaa päivässä noin 2 000 kilokaloria. Lounaalla olisi hyvä syödä annos, josta saa 500–600 kilokaloria. Kaikista vertailumme keitoista saa sitä vähemmän kaloreita, joten aterialla kannattaa syödä muutakin.

Kun valitsee lisukkeita, kannattaa muistella lautasmallia. Leivästä ja kasviöljypohjaisesta levitteestä saa kokonaisuuteen kuitua ja hyviä rasvoja. Miniporkkanat tai kirsikkatomaatit ovat helppo tapa lisätä kasvisten määrää.

Täydennystä voi vaikka hakea kaupan paistopisteeltä. Jos näin tekee, Marniemi suosisi ennemmin karjalanpiirakoita kuin lehtitaikinaan leivottuja pasteijoita. ”Karjalanpiirakan päälle sipaistu kasviöljypohjainen levite parantaa aterian rasvan laatua. Pasteijoiden rasvan laatu on kehno.”

Lisää avokadoa tai pähkinöitä

Suurimmassa osassa vertailun valmiskeittoja on kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa enemmän kuin ravintosuositukset kehottavat. Kovaa rasvaa tulisi olla kolmannes rasvan kokonaismäärästä. Näin on ainoastaan vertailun hernekeitoissa.

Kuitenkin valtaosa keitoista on niin vähärasvaisia, että jo pieni määrä kovaa rasvaa keikauttaa rasvan laadun suositusten ulkopuolelle. Siksi valmiskeittojen syöjän ei tarvitse kavahtaa kovan rasvan suurta osuutta.

Tärkeää olisi syödä kovaa rasvaa sisältävien keittojen kanssa esimerkiksi avokadoa, pähkinöitä tai kasviöljypohjaista levitettä, jotta pehmeää rasvaa tulisi päivässä syötyä tarpeeksi. Pehmeät rasvat parantavat muun muassa kolesteroliarvoja.

Vertailun rasvaisimmissa keitoissa, Viola kantarellikeitossa ja Kokkikartanon lohikeitossa, kovaa rasvaakin on paljon. Lohikeitossa on kuitenkin Marniemen mielestä niin paljon hyviä ominaisuuksia, ettei rasva tee siitä epäterveellistä. Lohta ja kasviksia on reilusti ja suolaa maltillisesti.

Monissa liikaa suolaa

Osa keitoista on aivan liian suolaisia. Se on valmisruokien yleinen synti. Valmisruuissa olisi hyvä olla korkeintaan 0,8 prosenttia suolaa, jotta päivän suolakiintiö pysyisi kurissa. Silloin 300 gramman keittoannoksesta saisi 2,4 grammaa suolaa.

Sekin on jo lähes puolet nykyisestä, vuosi sitten tiukentuneesta suolan saantisuosituksesta.

Päivässä tulisi syödä suolaa enintään 5 grammaa, eli niukka teelusikallinen. Vertailun suolaisimmissa keitoissa on suolaa 1 prosentti. Esimerkiksi Saarioisten siskonmakkarakeittoannoksesta saa kaksi kolmasosaa päivän suolasta.

Tyypillinen annos 300 grammaa

Ravintosisältöjen vertailua vaikeuttaa se, että keitot myydään erikokoisissa pakkauksissa ja valmistajat määrittelevät annokset erikokoisiksi. Syötkö kerralla koko purkillisen hernekeittoa vai riittääkö siitä kahdelle?

Mikrossa lämmitettävien, kertakäyttö-astioissa myytävien keittojen annoskoko on selvä, sillä keitto on valmiiksi lautasella. Keittoa on yleensä 300 grammaa.

Saarioiselta annetaan annoskoolle yksinkertainen selitys: 300 grammaa on todettu hyväksi, lounaalle sopivaksi kooksi.

Sen sijaan hernekeittopurkeista ja Knorrin tomaatti-mascarpone-keitosta riittää valmistajien mukaan kahteen annokseen. Kahvimukillisen kokoinen keittoannos ei kuitenkaan monen nälkää taltuta.

Valmistajat vähättelevät annoskokoja

Valmistajille pieni annoskoko sopii: se antaa käsityksen, ettei tuote sisällä annosta kohden liikaa rasvaa tai suolaa.

”Esimerkiksi perunalastuissa teollisuuden määrittelemä annoskoko on usein 25 grammaa, siis murto-osa pakkauksen koosta”, Annikka Marniemi sanoo.

Jos pakkauksessa on paljon ruokaa, sitä myös syödään enemmän. Moni lusikoi kerralla koko satsin.

Viola kanttarellikeiton pakkauksessa ei mainita annosten määrää. Epäselvä annoskoko on yksi syy siihen, miksi Marniemi arvioi kanttarellikeiton vertailun heikoimmaksi.

Moni saattaa näet syödä kerralla koko puolen litran purkillisen. Lisäksi keitossa on vain vähän proteiinia ja pääraaka-ainetta eli sieniä, mutta runsaasti kovaa rasvaa.

Nämä 10 keittoa arvioitiin

Koskikylän kanakeitto

Hinta: 1,60 €
Pakkauskoko: 300 g
Pääraaka-aineen määrä: 9 % broilerinlihaa
Tyydyttynyttä rasvaa: 56 % kokonaisrasvasta

Kaloreita per 100 g / annos: 73 kcal 219 kcal
Rasvaa: 3,9 g / 12 g
Proteiinia: 3,7 g / 11 g
Suolaa: 0,9 g / 2,8 g

koskikylan_kana

Parempi nimi keitolle olisi porkkana-broileri-keitto, sillä porkkanaa on sopassa enemmän kuin broileria. Muutoin kasviksia on käytetty niukasti.

Broilerin määrä keitossa on tosin makuasia. Jotkut haluavat, että sitä on vain vähän, mutta joillekin broilerimäärä voi olla pettymys.

”Tällaisissa tuotteissa on harvoin kalliita raaka-aineita”, sanoo Kuluttajaliiton Annikka Marniemi.

Proteiinia keitossa on kohtalaisesti. Tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa on selvästi yli suosituksen, yli puolet rasvan määrästä.

Suositus olisi kolmannes kaikesta rasvasta. Syy löytyy ainesosaluettelosta: kovaa rasvaa tulee reippaasti kuohukermasta ja sulatejuustosta.

Suolaa annoksesta saa hurjasti: yli puolet koko päivän suosituksesta.

 

 

Pirkka jauhelihakeitto

Hinta: 2 €
Pakkauskoko: 300 g
Pääraaka-aineen määrä: 7,5 % naudanlihaa
Tyydyttynyttä rasvaa: 50 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos: 50 kcal / 150 kcal
Rasvaa: 2,2 g / 6,6 g
Proteiinia: 2 g / 6 g
Suolaa: 0,8 g / 2,4 g

pirkka_jauheliha

Pirkan jauhelihakeitto on liian kevyt. Kalorimäärältään annos vastaa välipalaa.

”Keiton syömisen jälkeen on nopeasti taas nälkä, joten ateriaa pitäisi täydentää reilusti. Keitossa on kyllä kermaa, mutta sitä on varmaan vain väriksi”, Marniemi sanoo.

Lihassa on paljon proteiinia, joten lihakeiton luulisi olevan proteiinipitoista. Pirkan keitossa proteiinia on kuitenkin todella vähän, yllättäen lähes puolet vähemmän kuin Rainbow’n kasvissosekeitossa.

Niukka proteiinipitoisuus johtuu siitä, että keiton pääraaka-aineet ovat peruna ja porkkana, joita molempia on keitossa enemmän kuin lihaa.

Suolaa keitossa on 0,8 prosenttia painosta, mikä on vielä nipin napin kohtuuden rajoissa. Tyydyttynyttä rasvaakaan ei ole liikoja – ei tosin hyvääkään rasvaa.

 

Rainbow kasvissosekeitto

Hinta: 1,75 €
Pakkauskoko: 300 g
Pääraaka-aineen määrä: 58 % kasviksia
Tyydyttynyttä rasvaa: 57 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos: 95 kcal / 285 kcal
Rasvaa: 3,5 g / 11 g
Proteiinia: 3,8 g / 11 g
Suolaa: 0,8 g / 2,4 g

rainbow_kasvisose

Rainbow’n kasvissosekeittoa Marniemi kiittää monesta seikasta. Linsseistä tulee paljon proteiinia, ja kasviksia on reilusti ja monipuolisesti.

Valmiskeitosta saa kolmanneksen päivän suositellusta kasvismäärästä. Suolankin määrä on juuri ja juuri kohtuullinen.

Kalorimäärältään lähes 300 kalorin annos vastaa sitä, mitä kuuluukin. Jos syö keiton kanssa leivän ja jälkiruuaksi vähäsokerista rahkaa ja marjoja, saa ateriasta lähes 500 kaloria. Se on jo
kunnon ateria.

Rasvasta suurin osa on kermasta ja juustosta tulevaa, tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa. Kaikkiaan keitossa on kuitenkin rasvaa niin maltillisesti, ettei kova rasva tee sopasta epäterveellistä.

Tärkeää olisi kuitenkin täydentää ateriaa hyvällä rasvalla, jota saa esimerkiksi pähkinöistä tai avokadosta.

 

Saarioinen siskonmakkarakeitto

Hinta: 2,35 €
Pakkauskoko: 300 g
Pääraaka-aineen määrä: 15 % ruokamakkaraa
Tyydyttynyttä rasvaa: 40 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos: 80 kcal / 240 kcal
Rasvaa: 4,5 g / 14 g
Proteiinia: 3,2 g / 9,6 g
Suolaa: 1 g / 3 g

Saarioisen siskonmakkarakeitossa oli vertailun eniten suolaa.

Lautasellisessa siskonmakkarakeittoa on vertailun keitoista eniten suolaa. Yhdestä annoksesta saa yli puolet päivän suositellusta suolamäärästä.

Keitossa on melko paljon kasviksia ja makkaraa, mutta makkaran lihapitoisuutta ei mainita ainesosaluettelossa. Proteiinia on vähemmän kuin kasvissosekeitossa.

Annoksen kalorimäärä on melko pieni, joten tämäkin keitto kaipaa kaverikseen täydennystä. Muuten nälkä yllättää jo parin tunnin kuluttua.

 

Kokkikartano täyteläinen lohikeitto

Hinta: 2,35 €
Pakkauskoko: 300 g
Pääraaka-aineen määrä: 17 % lohta
Tyydyttynyttä rasvaa: 42 % kokonaisrasvasta
Kaloreita 100 g / annos: 105 kcal / 315 kcal
Rasvaa: 7,7 g / 23 g
Proteiinia: 3,9 g / 12 g
Suolaa: 0,7 g / 2,1 g

Kokkikartalon keitossa on paljon lohta.

Nyt on tuhtia keittoa! Lohta on reilusti, ja rasvaisen kalan vuoksi annoksessa on vertailun keitoista eniten kaloreita. Tällä keitolla pysyy nälkä loitolla.

Hyvälaatuisen kalanrasvan lisäksi rasvaa tulee myös huonommista rasvan lähteistä, eli kermasta ja voista.

”Rasvan laatu ei ole optimaalinen, mutta siihen voi vaikuttaa täydentämällä ateriaa hyvän rasvan lähteillä”, Marniemi sanoo.

Kasviksia on reilusti, proteiinia kohtalaisesti ja suolaa maltillisesti.

Keitossa on Norjan lohta, eli viljeltyä kalaa. WWF:n kalaoppaassa Norjan lohta kehotetaan syömään harkiten, sillä kalankasvatus kuormittaa ympäristöä.

Kestävästi tuotettuun, MSC-sertifioituun kalaan WWF:n kala-asiantuntija Matti Ovaska ei ole valmiskeitoissa törmännyt.

 

Jalostaja perinteinen hernekeitto

Hinta: 1,25 €
Pakkauskoko: 435 g
Pääraaka-aineen määrä: Herneitä 30 %, lihaa 5 %
Tyydyttynyttä rasvaa: 32 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos (1/2 prk:a laimennettua keittoa): 115 kcal / 200 kcal
Rasvaa: 4,1 g / 7,2 g
Proteiinia: 5,9 g / 10 g
Suolaa: 1 g / 1,75 g

Hernekeitosta saa proteiinia, mutta myös paljon suolaa.

Työpaikkalounaaksi hernekeitto ei ole aivan yhtä nopea kuin mikroateria: soppa pitää laimentaa ja mahdollisesti höystää sinapilla.

Ravitsemuksellisesti se on kuitenkin hyvä vaihtoehto. Proteiinia tulee runsaasti herneistä, vaikka lihaa keitossa on hernesopalle tyypilliseen tapaan melko vähän.

Kovan eli tyydyttyneen rasvan määrä jää hieman alle kolmannekseen, niin kuin suositus onkin.

Suolaa hernekeitosta saa maltillisesti, jos annokseksi riittää valmistajan määrittelemä puolikas purkillinen.

”Se tuntuu kyllä aika pieneltä annokselta”, Marniemi sanoo.

Jos syö kerralla koko purkillisen, suolaa saa yli puolet päivittäisestä suosituksesta.

 

Kymppi kasvishernekeitto

Hinta: 1,25 €
Pakkauskoko: 435 g
Pääraaka-aineen määrä: 27 % hernettä
Tyydyttynyttä rasvaa: 33 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos (1/2 prk:a laimennettua keittoa): 94 kcal / 160 kcal
Rasvaa: 0,3 g / 0,5 g
Proteiinia: 7 g / 12 g
Suolaa: 1 g / 1,75 g

Kasvishernarissakin on liikaa suolaa.

Kasvishernekeitolla on hyvä maine, eikä suotta: yksinkertaisilla perusraaka-aineilla ja yrteillä on saatu aikaan proteiinipitoinen keitto.

”Valmisruokia moititaan liioista lisäaineista, mutta molemmat hernekeitot ovat hyvä osoitus siitä, ettei niin aina ole. Näissä ei ole turhia aineksia!” Annikka Marniemi sanoo.

Kasvishernekeitto saa kuitenkin moitteita suolaisuudesta. Jos ateriaksi riittää valmistajan suosittelema puolikas purkillinen, suolan kokonaismäärä jää vielä kohtuulliseksi.

Kahvimukillisen kokoinen annos pitää kuitenkin huonosti nälkää, vaikka proteiinia keitosta löytyykin. Energiaa pikkuannoksessa on vain 160 kaloria.

Jos taas syö koko purkillisen, tulee samalla syöneeksi 80 prosenttia koko päivän suolasuosituksesta.

Valio Viola kantarellikeitto

Hinta: 3,90 €
Pakkauskoko: 500 ml
Pääraaka-aineen määrä: 5 % kantarelleja
Tyydyttynyttä rasvaa: 54 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos (laskettu 2,5 dl:lle): 90 kcal / 225 kcal
Rasvaa: 8,1 g / 20 g
Proteiinia: 1,3 g / 3,3 g
Suolaa: 0,7 g / 1,8 g

viola_kantarelli

Valion kantarellikeitto on todella rasvainen. Rasva tulee pääasiassa kermasta ja sulatejuustosta, joten se on laadultaan huonoa.

Miinusta tulee siitäkin, että proteiinia ja keiton pääraaka-ainetta kantarelleja on niukasti.

”Kermakeitto kantarellihippusilla”, Marniemi pohtii osuvampaa nimeä.

”Toisaalta jotkut keitot ovat tyypillisesti tietynlaisia. On turha vaatia, että sienikeitossa ei saisi olla kermaa. Ravitsemuksellisesti tuote ei silti ole parhaimmasta päästä.”

Kantarellikeitto myydään puolen litran pahvitölkissä. Valmistaja ei ilmoita pakkauksessa, kuinka monta annosta tölkissä on.

Vertailun yhtenäisyyden vuoksi laskimme, että purkillisesta söisi kaksi, vaikka silloin annos on hyvin pieni.

Jos syö yksin koko tölkin, sekä energiaa että suolaa tulee syöneeksi reilusti ilman, että varsinaisia ravintoaineita eli proteiinia, kuitua ja vitamiineja saa paljoakaan.

 

Apetit kotimainen pinaattikeitto

Hinta: 2,30 €
Pakkauskoko: 400 g
Pääraaka-aineen määrä: 11 % pinaattia
Tyydyttynyttä rasvaa: 66 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos (400 g): 60 kcal / 240 kcal
Rasvaa: 3,2 g / 13 g
Proteiinia: 2,6 g / 10 g
Suolaa: 0,6 g / 2,4 g

apetit_pinaatti

Pinaattikeitto on vertailun vähäsuolaisin. 400 gramman annoksesta saa suolaa 2 grammaa. Sekin on toki iso siivu tiukasta, 5 gramman päiväsuosituksesta.

Pinaattikeitto on kevyttä ruokaa, mutta pakastekeiton annos on isompi kuin muissa vertailun keitoissa, joten siitä saa ihan mukavan määrän energiaa.

Lähdimme siitä, että paketista riittää yhdelle. Nälkää pitävää proteiinia pinaattikeitossa on vähän, sillä siitä uupuu varsinainen proteiininlähde.

Proteiinipitoinen keitetty kananmuna täydentää hyvin kokonaisuutta.

Pinaattia keitossa on 11 prosenttia. ”Pinaatti on hyvä raudan lähde, mutta sitä pitäisi syödä todella paljon, jotta sillä olisi merkitystä”, Marniemi sanoo.

Knorr tomaattikeitto mascarpone-juustolla

Hinta: 2,75 €
Pakkauskoko: 500 ml

Pääraaka-aineen määrä: 42 % tomaattia, 2 % mascarponea
Tyydyttynyttä rasvaa: 47 % kokonaisrasvasta
Kaloreita per 100 g / annos (laskettu 2,5 dl:lle): 42 kcal / 105 kcal
Rasvaa: 1,9 g / 4,8 g
Proteiinia: 0,7 g / 1,8 g
Suolaa: 0,8 g / 2 g

knorr_tomaatti

Tomaatti-mascarpone-keitto on kalorimäärältään onnettoman pieni. Isosta omenastakin saa enemmän energiaa.

Kalorien vähyys selittyy osin sillä, että valmistajan mukaan puolen litran pahvitetrasta riittää kahteen annokseen.

Koko purkillisestakaan ei vielä saa vatsaansa täyteen pitkäksi aikaa, mutta päivän suolakiintiöstä tulee syöneeksi yli 80 prosenttia. Proteiinia on todella vähän.

”Ehkä tämä olisi ennemmin alkukeitto”, Marniemi sanoo.

Pakkaustekstin mukaan keittoon käytetyt tomaatit on viljelty kestävästi. Tuotantoperiaatteet perustuvat Unileverin omaan vastuullisuusohjelmaan, eivätkä ne ole ulkopuolisen tahon sertifioimia.

Kansalaisjärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala suhtautuu varauksella yritysten vastuullisuusohjelmiin.

”On ongelmallista, jos yritys on itse se taho, joka vastuullisuuden toteaa.”

Keittojen hinnat ovat tamperelaisista ja helsinkiläisistä ruokakaupoista joulukuussa 2014.

Kommentit (2)

kiitos kattavista tiedoista. Minunkin mielestäni keitoissa/laatikoissa on vain ”hippunen” sitä tuotetta
millä sitä myydään (lihaa/kalaa), tuskin maistaa mitä syö.Joskus liikaa suolaa, tai niin kuin sanoitte,
”laihaa”.Täytyypä sanoa: moni kakku päältä kaunis!Kokkikartanoa olen oikein maistellut, ei paha.
Maristaan vähän enemmän, niin eiköhän se siitä!Väyrysen mukista varmaan soppakin maistuu
joltakin? Kevättä sinnekin! aatoksin Liisa Parkanosta

Saarioisten jauhelihakeitto oli ennen suht hyvä
Nyt jauhelihaa saa etsiä suurennuslasilla ja kasvikset usein raakoja

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.