Testissä 30 lataushybridiä: ladattava hybridi voi säästää polttoainetta – jos omat ajotavat ovat autotyypin kanssa yhteensopivat

Testivoittajan saa noin 56 300 eurolla, mutta hyviä vaihtoehtoja saa 10 000 euroa halvemmallakin.

Lataushybridi pyrkii yhdistämään sähkö- ja polttomoottoriautojen parhaat puolet eli sähköauton taloudellisuuden ja polttoainekäyttöisen auton pitkän toimintasäteen sekä nopean tankkauksen. Kaikkeen käyttöön hybridiauto ei kuitenkaan ole paras valinta. Mitä pidempiä ovat päivittäiset ajomatkat ja mitä useammin pitkiä matkoja ajetaan, sitä vähemmän hyötyä lyhyehköstä sähköajomahdollisuudesta on.

Lataushybridi on omimmillaan käytössä, jossa suuri osa ajosta koostuu päivittäisestä työmatka- ja asiointiajosta. Jos akkua on mahdollista ladata yön yli kotipihalla, onnistuu päivittäisautoilu pääosin tai jopa täysin sähköllä. Vielä parempi tilanne on, jos latausmahdollisuus on myös työpaikalla tai muussa määränpäässä.

Kuluttajan lataushybriditestin autojen hintahaitari on leveä: noin 34 000 yli 108 000 euroon. Useista testin automalleista on olemassa myös halvempia versioita.

Testivoittajan saa noin 56 300 eurolla. Sen suorituskyky ja laatuvaikutelma ovat korkeaa tasoa. Ajettavuus on hyvällä tolalla, ja sähköisesti toteutettu neliveto auttaa liukkaalla kelillä.

Mikäli ylelliset materiaalit tai räjähtävä suorituskyky eivät ole hankinnan pääkriteerit, löytyy testistä 10 000 euroa halvemmalla vaihtoehto, joka tarjoaa vielä paremmat tilat, selvästi pidemmän sähköisen toimintamatkan ja pienemmän polttoaineen kulutuksen. Runsaan 40 000 euron hintaluokassa on useita muitakin vaihtoehtoja, joilla on hyvä hinta–laatusuhde.

Kommentit (2)

Mihin tällä jutulla pyritään? Missä ne testitulokset ovat ja arvostelut?
Kohta kai Aku Ankassakin on sähköauto testi!
KYLLÄ SYLETTÄÄ!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.