Suomalainen verkkokauppa myy loitsuja ja lentorasvaa – Fimea varoittaa tuotteista, aikoo puuttua toimintaan

Loitsut voidaan rinnastaa meedio- ja ennustuspalveluihin, jotka luokitellaan viihteeksi.

Suomalainen verkkokauppa mainostaa olevansa Suomen ensimmäinen noituuteen, pakanuuteen ja uuspakanalliseen wiccalaisuuteen erikoistuva kauppa. Valikoimassa on teeman mukaisia tarvikkeita, kosmetiikkaa ja rohtoja.

Verkkokaupan valikoimissa on tuotteita, joiden sisällöistä ei kerrota asiakkaalle käytännössä mitään. Kauppa myy esimerkiksi ”lentorasvaeliksiiriä”, jonka avulla ostaja saattaa verkkosivuston kuvauksen mukaan kokea hallitsematonta lentämistä, useamman päivän kestävää nirvanaa – ja kamalan krapulan.

Tuotetiedoista ei käy ilmi, mitä lentorasva todellisuudessa sisältää. Alan kirjallisuuden mukaan noituuden harjoittajien käyttämä lentorasva sisältää perinteisesti myrkkyjä ja hallusinogeenejä.

Ne ovat peräisin rohdos- ja lääkekasveista kuten belladonnasta (Atropa belladonna). Se on erittäin myrkyllinen koisokasvi, joka voi aiheuttaa aistiharhoja ja jopa hengenvaarallisia myrkytysoireita.

Kuluttaja otti yhteyttä verkkokaupan pitäjään, mutta tämä ei halunnut antaa lisätietoja myymiensä tuotteiden koostumuksista. Kauppias vetosi ”ammattisalaisuuteen”.

Lääkevalmisteiden koostumuksesta kerrottava kuluttajalle

Kosmeettisten aineiden valvonta kuuluu Suomessa Tukesille. Tukesin asiantuntijan Terhi Tauriala-Rajalan mukaan EU:n kosmetiikka-asetus kieltää Atropa belladonnan ja siitä tehtyjen valmisteiden käytön kosmetiikkavalmisteissa. Esimerkiksi iholle siveltävän, belladonnaa sisältävän valmisteen myynti on siis kielletty.

Homeopaattisissa lääkevalmisteissa belladonnan käyttö on puolestaan sallittua mutta luvanvaraista. Lääkevalmisteiden rekisteröintiä ja turvallisuutta valvoo Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.

Fimean yliproviisorin Kristiina Pellaksen mukaan verkkokaupan yrittäjä ei verkkosivujensa perusteella vaikuta luotettavalta tai lainkuuliaiselta yritykseltä.

”Yritys ei edes yritä noudattaa lainsäädännön normeja, vaan tuotteet ovat lainvastaisia muun muassa pakkauksen tuotetietojen, käytettyjen väittämien ja ehkä myös koostumuksen osalta.”

Lääkevalmisteiden markkinoinnissa ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja tuotteiden koostumuksesta, ja vaikuttava aine pitää kertoa.

Esimerkiksi lentorasvana myytävästä tuotteesta puuttuvat pakkausmerkinnät.

”Lainkuuliainen yritys osaa varmistaa Suomessa etukäteen, että tuote vastaa kosmeettisten valmisteiden, ravintolisien tai lääkkeen vaatimuksia ja normeja.”

Ravintolisiä valvoo Suomessa Ruokavirasto yhteistyössä kuntien kanssa. Pellas sanoo, että usean viranomaisen toimialaan kuuluvien tuotteiden valvonnassa viranomaiset tekevät yhteistyötä.

Pellaksen mukaan Fimea aloittaa Kuluttajan yhteydenoton jälkeen valvontatoimet verkkokauppaa pyörittävää yritystä kohtaan.

Loitsujen ja ennustusten osto omalla vastuulla

Aineellisten tuotteiden ohella verkkokauppa markkinoi palveluita. Tarjolla on erilaisia loitsuja, joita myydään varsin lennokkain lupauksin. Esimerkiksi ajatusten lukutaito -loitsu maksaa 200 euroa, pahaenteisen kuuloinen kostoloitsu 1 000 euroa.

Sadan euron hintaisen Irti riippuvuuksista -loitsun luvataan auttavan erilaisiin riippuvuuksiin, huumeista ihmissuhteisiin.

Suomessa on uskonvapaus, johon sisältyy vapaus uskoa esimerkiksi noituuteen tai ennustuksiin. Humpuukin kaupittelussa pitäisi kuitenkin muistaa kuluttajansuoja. Selvännäkijäkään ei saa antaa asiakkaalleen katteettomia lupauksia.

Myös loitsujen myynti on palvelua, johon sovelletaan kuluttajansuojalainsäädäntöä, sanoo erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Hän ei ota kantaa yksittäistapaukseen, sillä verkkokauppa ei ole KKV:n tutkinnassa.

”Lähtökohta on, että harhaanjohtava markkinointi ja totuudenvastaisten väitteiden esittäminen on kielletty”, Kivimäki sanoo.

Tilannetta kuitenkin mutkistaa se, että kuluttajariitalautakunnan tulkinnan mukaan erilaiset meedio- ja ennustuspalvelut luokitellaan viihteeksi riippumatta siitä, mitä palvelujen markkinoinnissa luvataan.

Kivimäen mielestä loitsut voitaneen rinnastaa meedio- ja ennustuspalveluihin, eli niidenkin voidaan tulkita olevan viihdettä.

”Se tarkoittaa, että keskivertokuluttajan pitäisi ymmärtää, että tämän tyyppisillä palveluilla ei voi olla sellaisia vaikutuksia, joita luvataan.”

Jos siis kuluttaja ostaa ajatustenlukuloitsun ja pettyy, hänen on todennäköisesti turha haikailla rahojaan takaisin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.