Seppälälle satelee kuluttajien vanhoja vaatteita – malliston valmistus viivästyi

Vastuullisuus ja kierrätys korostuvat nykyään yhä useamman vaateliikkeen toiminnassa. Monet vaateketjut ovat lahjoittaneet myymättä jääneitä vaatteita hyväntekeväisyyteen. Muun muassa Hennes & Mauritz sekä Seppälä ovat ryhtyneet myös keräämään asiakkaiden vanhoja vaatteita valmistaakseen niistä uusia vaatteita.

H & M on kerännyt vaatteita vuodesta 2013 lähtien. Seppälä aloitti vaatekeräyksen runsas vuosi sitten pääkaupunkiseudun myymälöissä. Seppälän vaatemalliston piti tulla myyntiin loppuvuodesta 2016, mutta hanke on viivästynyt alkuperäisestä aikataulustaan.

Seppälän toimitusjohtaja Eveliina Melentjeff ei ole viivästyksestä huolissaan. ”Onhan kyseessä pilotti ja täysin uusi tekniikka, jota VTT kehittää.”

Melentjeff ei osaa vielä arvioida, milloin vaatteet tulevat myyntiin ja mikä niiden hinta tulee olemaan. Tuotteiden suunnittelu etenee, kun vanhoista vaatteista tehtyä kierrätyspuuvillaa saadaan testaukseen. Tavoitteena on, että mallisto ilmestyisi kuluvan vuoden aikana.

Syksyllä 2016 Seppälä aloitti jo toisen vaatekeräyksen, joka on yhä käynnissä. Vaatteita kerätään ympäri Suomen, ja niitä on kertynyt jo 16 000 kilon edestä.

”Kuluttajien tietoisuus sekä julkinen keskustelu vastuullisuudesta on kasvanut viime vuosina oleellisesti”, Melentjeff sanoo. Toimivan ketjun luomiseksi tarvittaisiin Melentjeffin mukaan vielä enemmän vaatteiden keräyspisteitä, yhteistyötä eri alojen yritysten välillä sekä valistusta vaatehuoltoon ja kierrätykseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.