Sähköauton latauksesta maksaminen on sekavaa – ennakointi auttaa pitkää matkaa ajavaa

Lataustauot on muutenkin hyvä suunnitella ennen matkaanlähtöä.

Kuluttaja selvitti, miten auton lataaminen sujuu tien päällä. Pitkän matkan sähköautoilun suurin murheenkryyni on latauksesta maksaminen, joka on monesti mutkikasta. Se, että laturilla voisi maksaa bensapumpun tapaan pankkikorttia vilauttaen, on äärimmäisen harvinainen poikkeus.

Jokainen latausoperaattori haluaa lukita asiakkaat omaan järjestelmäänsä, minkä takia maksamiseen tarvitaan joko operaattorin oma rfid-tunnistekortti tai puhelimeen ladattava mobiilisovellus, johon rekisteröidään maksukortti. Suuriakin latausoperaattoreita on Suomessa reilut puoli tusinaa, mikä tarkoittaa joko suurta tukkua lataustunnisteita hansikaslokerossa tai sovelluspaljoutta puhelimessa. Sovelluksella maksaminen edellyttää, että sekä laturin että maksajan puhelimen nettiyhteydet toimivat yhtä aikaa.

Ainoa suhteellisen hyvä tapa välttää harmit latauspisteillä asioidessa on ennakkovalmistautuminen eli rekisteröityminen sovelluksiin hyvissä ajoin.

Myös lataustaukojen ajoittaminen vaatii enemmän ennakkosuunnittelua kuin perinteisten tankkausten. Verkosta löytyy palveluita, jotka auttavat merkittävästi suunnittelussa. Verkkosivulle voi esimerkiksi syöttää oman automallin ja ajettavan reitin, minkä jälkeen palvelu näyttää tarvittavat latauspysähdykset siten, että matkaan kuluva kokonaisaika pitenee mahdollisimman vähän.

Omasta sähköautosta on hyvä selvittää sen suurin latausteho, joka ilmaistaan kilowatteina. Auton suurinta lataustehoa tehokkaamman laturin käytöstä ei nimittäin ole hyötyä – joskaan ei haittaakaan, muutoin kuin mahdollisesti korkeamman hinnan muodossa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.