Sähköauton akut voivat pakkasella näyttää täyttä latausta, vaikka ne eivät olisi täynnä – akkujen lämmitys ratkaisee ongelman

Sähköautojen akut eivät välttämättä lataudu täysin paukkupakkasilla, selviää Lappeenrannan teknisen yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.

Lappeenrannan teknisen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautot, joiden akkuja lämmitetään aktiivisesti, saavat kovillakin pakkasilla käyttöön akun täyden kapasiteetin. Sen sijaan niissä autoissa, joissa akkuja ei lämmitetä, kylmäkäynnistyksessä on tarjolla pahimmillaan vain murto-osa akkujen suurimmasta kapasiteetista.

Tutkimuksessa mitattiin sähköautojen akkujen käytössä olevaa kapasiteettia erilaisissa olosuhteissa: +20 asteessa, nolla-asteisessa ympäristössä sekä -10 ja -20 asteen pakkasessa. Tutkimuksessa mitattiin myös, miten käy pahimmassa mahdollisessa tapauksessa eli kun täysin tyhjää akkua ladataan -20 asteen pakkasessa.

Kun tyhjiä akkuja ladataan kovassa pakkasessa, autojen akut voivat näyttää täyttä latausta, vaikka ne eivät latautuisi täyteen. Tällöin voi käydä niin, että aamulla ”täyttä akkua” näyttävä sähköauto hyytyykin tien päälle kesken matkan.

Tutkimuksen mukaan sähköautojen sähköverkkoon aiheuttama kuormitus riippuu vahvasti ulkolämpötilasta. Lisäksi sähköauton akkujen lämmitys ja auton esilämmitys vaikuttavat sähköauton lataukseen kuluvaan ottotehoon. Sähköautojen latauspisteitä harkitsevan taloyhtiön kannattaa huomioida tämä. Toisaalta 20 asteen pakkasella älykkäästi ohjatun latausjärjestelmän huipputeho voi olla pienimmillään parin kolmen kilowattitunnin verran per ladattava sähköauto.

Kesäkuussa 2021 Suomessa oli käytössä 14 682 täyssähköautoa ja 62 789 lataushybridiä. Tilastokeskuksen mukaan joka toinen Suomessa ensirekisteröity auto on perinteinen bensiinimoottorilla varustettu auto. Ladattavat hybridit eli sekä bensiini- että sähkömoottorin sisältävät mallit ovat toiseksi myydyimpiä. Uusia bensiiniautoja myydään noin kolminkertainen määrä ladattaviin hybrideihin verrattuna. Diesel- sekä täyssähköautoja ensirekisteröidään selvästi vähemmän, kumpienkin markkinaosuus jää alle kymmeneen prosenttiin.

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (3)

Bensiinikäyttöisen auton tankki sen sijaan täyttyy yön aikana aina täyteen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.