Ryppyvoiteiden mainonta rehottaa apteekeissakin

Moni luottaa apteekkikosmetiikkaan. Käytännössä sille ei ole olemassa tiukempia laatuvaatimuksia kuin markettikosmetiikalle. Myös mainonta lupaa liikoja yhtä lailla apteekeissa kuin marketeissa – jos ihovoiteen sanotaan korjaavan ryppyjä, väite pitää todistaa.

Apteekin mainoslehti sai Kuluttajan lukijan tuohtumaan. Lehti latasi lukijan mukaan katteettomia lupauksia kalliista ihovoiteesta. Hän oli todennut tuotteen toimimattomaksi ja oli pettynyt, ettei edes apteekkeihin voi enää luottaa.

Eivätkö viranomaiset puutu apteekkien toimintaan?

Apteekkien toiminnan lainmukaisuutta valvovasta Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeasta kerrotaan, ettei apteekkien myymää kosmetiikkaa tai sen markkinointia koske tiukempi sääntely kuin muita kosmetiikkamyymälöitä.

Toisin sanoen mielikuva apteekkikosmetiikan luotettavuudesta ei perustu todellisuudessa esimerkiksi markettikosmetiikkaa korkeampiin laatuvaatimuksiin.

Apteekkikosmetiikan mainosväittämien tulisi noudattaa yleisiä kuluttajaviranomaisten ohjeita. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että jos tuotteesta esitetään mitattavissa oleva väite kuten ”poistaa ryppyjä”, se on pystyttävä todistamaan oikeaksi kertomalla mainoksessa lisätietoja tutkimuksesta, johon väite perustuu. Tällaista mainoslausetta kutsutaan tosiasiaväitteeksi.

Niin sanottu kauppiaallinen kehuminen on sen sijaan sallittua ilman todisteita. Voidaan vaikkapa sanoa, että voiteella on ihoa hellivä koostumus.

Isoimpien apteekkien verkkosivuilta löytyy helposti liuta kasvovoiteita, joiden luvataan korjaavan, vähentävän, silminnähden häivyttävän tai näkyvästi silottavan ryppyjä. Ovatko nämä tosiasiaväitteitä vai kauppiaallista kehumista?

”Nämä kaikki ovat tosiasiaväitteitä”, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.

Apteekkien pitäisi siis kertoa sivuillaan, miten vaikutus on tutkittu ja millaisella testiryhmällä. Näin ne eivät kuitenkaan tee.

Mainosväittämien valvonta kuuluu kuluttaja-asiamiehelle. Käytännössä kosmetiikan markkinointi saa rehottaa melko rauhassa. Kuluttaja-asiamies valitsee tehostetun valvonnan kohteet sen mukaan, onko ongelmalla merkitystä isolle joukolle.

”Jos kosmetiikan mainonnassa huomaa epäkohtia, niistä kannattaa ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle. Näin ongelmiin osataan tarttua”, Vainio sanoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.