Rahoituspäätös onkin vain alustava tarjous – johtaako OP:n autorahoitus harhaan?

OP:n verkossa haettava rahoituspäätös ei käy sellaisenaan autokaupassa. Yritys aikoo korjata markkinointiaan.

OP tarjoaa verkkosivuillaan autorahoitusta, jota voi hakea täyttämällä hakemuksen. Kun hakemus on jätetty, OP lähettää suojatun yhteyden kautta päätöksen, jossa todetaan näin: ”Kiitos hakemuksesta, sinulle on myönnetty autorahoitus”. Rahoituksen ottajaa kehotetaan marssimaan päätöksen kanssa autokauppaan ja sopimaan autokaupoista.

Kuluttajan lukija joutui toteamaan, ettei rahoituksen hankkiminen olekaan näin yksinkertaista. Lukija soitti OP:n puhelinpalveluun, ja puhelimessa kerrottiin, että kyseessä on vain selvitys siitä, olisiko asiakkaalla edes mahdollisuutta saada rahoitusta.

Lukijamme äimistyi: Voiko kuluttajaa johtaa tällä tavalla harhaan?

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei voi ottaa kantaa yksittäiseen tapaukseen, mutta ryhmäpäällikkö Paula Hannula muistuttaa, että yrityksen markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa. Rahoituksen hakijan pitää saada kaikki olennaiset tiedot, eli esimerkiksi onko kyseessä ehdollinen lainatarjous vai lopullinen päätös. Harhaanjohtavia tietoja ei saa antaa missään vaiheessa markkinointia.

Johtaja Jari Jaulimo OP yrityspankista vahvistaa Kuluttajalle, ettei verkkosivuilla annettu rahoituspäätös käy sellaisenaan autokaupassa. Jaulimon mukaan OP kertoo verkkopalvelun hakemusvaiheessa, että kyseessä on vain alustava rahoituspäätös.

Jaulimo kuitenkin myöntää, että OP tunnistaa ongelman. Yritys aikoo korjata verkkosivujensa tekstejä siten, että kuluttajat tietävät, ettei palvelussa saa lopullinen rahoituspäätöstä, vaan alustavan tarjouksen.

”Tulemme hyvin todennäköisesti muuttamaan palvelun viestintää niin, että tämä käy selvemmin ilmi kaikista yhteyksistä”, Jaulimo kertoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.