Polkupyörän takavalo nyt pakollinen – laboratoriotestissä monen ajovalon näkyvyys heikko

Kesäkuussa voimaan astunut liikennelain muutos teki takavalon pakolliseksi pyöräilijöille. Tanskalaislehti löysi tiukassa testissään puutteita joka toisesta ajovalosta.

Polkupyöräilijöille astui kesäkuussa voimaan takavalopakko. Valkoisen ­etuvalon lisäksi pyörässä täytyy ­pimenevissä illoissa palaa punainen takavalo. Valotta ajava voi saada 40 euron liikennevirhemaksun.

Tanskalaislehti Tænk testasi viime vuonna 36 polkupyörän ajovaloa. ­Testissä selvisi, ettei mikä tahansa valo takaa näkyvyyttä pimeässä. Peräti 19 tuotetta reputti tiukan testin. Reputtaneet tuotteet olivat pääosin heppoisia halpatuotteita, joista moni oli tilattu Wish-verkkokaupasta.

Parhaat valot toimivat AA- tai AAA-paristoilla. Nappiparistolliset valot eivät olleet yhtä luotettavia. Joidenkin tuotteiden luvataan ilmoittavan pariston tyhjenemisestä. Testin perusteella lupaus ei usein pidä paikkaansa tai varoitus annetaan vain 5 minuuttia ennen valon sammumista.

Pääset alkuperäiseen testiin tästä.

 

Oikaisu 18.8.2020 klo 11.31: Valotta ajava voi saada liikennevirhemaksun, ei sakon, kuten jutussa alun perin kerrottiin.

Kommentit (4)

Mun pyörässä on ainakin teoriassa myös takavalo. Aikoinaan käytin kaksinapaista Dynamo jotta molemmat paloivat hyvin…
Nykyään pyöräily jäänyt minimiin on siinä enään normaali perus dynamo ja se ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa, että molemmat palasivat kunnolla

Pystyykö tuota tanskalaista vertailua jotenkin lukemaan ilmaiseksi, jos on Kuluttaja.fi tilaaja?

Suurin osa lampuista on testattu vuonna 2018, ei siinä mitään varmaan samat tulokset sama lamppu saisi tänäkin päivänä, mutta soisi että tällaiset testit sisältäisi myös tuoreita malleja kun ainakin toivottavasti kehitys kehittyy valo- ja akkutehoissa ja samalla rahalla saisi parempaakin tuotetta.

Hei! Valitettavasti kyseistä vertailua ei pääse lukemaan ilmaiseksi, vaikka onkin tilaajamme.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.