Pääsiäissuklaa on yhä vastuullisempaa – ainakin kahdessa kauppaketjussa

Vastuullisen pääsiäissuklaan osuus kauppojen valikoimista on Finnwatchin mukaan kasvanut viime vuosina ainakin S-ryhmässä ja Lidlissä. Finnwatch vertaili pääsiäissuklaan vastuullisuutta S-ryhmän, Lidlin ja Tokmannin valikoimissa.

Vertailun vastuullisin kauppaketju on Lidl. Sen myymästä pääsiäissuklaasta 78 prosenttia on sertifioitu. Viime vuonna osuus oli 71 prosenttia ja toissa vuonna 64 prosenttia.

S-ryhmän pääsiäissuklaatuotteista sertifioituja on tänä vuonna 47 prosenttia. Viime vuonna määrä oli 45 prosenttia ja toissa vuonna 34 prosenttia.

Tokmanni oli kyselyyn vastanneista kauppaketjuista ainoa, jossa sertifioidun suklaan määrä on vähentynyt viime vuodesta. Tämänvuotisesta valikoimasta 23 prosenttia on sertifioitu, kun vuotta aiemmin osuus oli 34 prosenttia.

Kesko ei vastannut Finnwatchin kyselyyn. Sertifioidun pääsiäissuklaan osuus Keskon valikoimasta oli sekä viime että toissa vuonna 28 prosenttia.

Kaupoissa näkyviä pääsiäissuklaiden sertifikaatteja ovat muun muassa Reilu kauppa ja UTZ. Finnwatch pitää Reilua kauppaa parempana, sillä sen vaatimukset ovat UTZ-merkkiä tiukemmat.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.