Ostitko Black Friday -aletuotteen ja tulit katumapäälle? Tarjoustuotteita koskevat samat palautusoikeudet kuin täysihintaisiakin

Verkosta tilattua tuotetta saa kokeilla lyhytaikaisesti, mutta selvää rajaa ei ole sille, missä vaiheessa palautusoikeus raukeaa.

Tuliko tehtyä harkitsematon heräteostos Black Friday -huumassa? Ei hätää, sillä kuluttajalla on lähtökohtaisesti samanlaiset peruuttamisoikeudet riippumatta siitä, onko kyseessä tarjoustuote vai normaalihintainen.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuotepalautusten ehdot ovat erilaiset verkkokaupassa ja myymälämyynnissä.

”Verkkokaupassa pääsääntönä on kuluttajan peruuttamisoikeus, kun taas myymälässä ostetulla tuotteella ei pääsääntöisesti ole palautusoikeutta”, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoo.

Verkkokaupasta ostetun tuotteen peruuttamisoikeus on lähtökohtaisesti 14 päivää. Myyjä voi rajoittaa peruutusoikeutta vain laissa mainituilla perusteilla. Esimerkiksi nappikuulokkeita, jotka toimitetaan sinetöitynä ja joiden pakkauksen kuluttaja on avannut, ei voi palauttaa, jos myyjä on rajoittanut tuotteen peruuttamisoikeutta hygieniasyistä.

”Peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai toimista, jolla kuluttaja menettää peruuttamisoikeuden, pitää kuluttajalle kertoa ennen tilauksen tekemistä. Jos myyjä ei tästä kerro kuluttajalle, säilyy kuluttajalla peruuttamisoikeus”, Korppoo sanoo.

Käyttöönoton ja kokeilun raja häilyvä

Kuluttajalla on oikeus avata ja purkaa verkkokaupasta ostetun tuotteen pakkaus ja tarkastaa tavaran toimivuus ilman, että peruuttamisoikeus raukeaa. Yksiselitteistä rajaa sille, kuinka kauan tuotetta saa käyttää palautusoikeuden puitteissa, ei ole.

”Arviointi on tapauskohtaista. Tavaraan tutustuminen ja kokeilu on yleensä kuitenkin lyhytaikaista, yleensä pikemminkin tunteja kuin päiviä kestävää”, Korppoo sanoo.

”Kuluttajan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Kyse ei ole tavaran käyttöönotosta, jos kuluttaja on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi, Korppoo muotoilee.

Jos kuluttaja haluaa palauttaa tuotteen käyttöönoton jälkeen, hän ei lähtökohtaisesti saa tavarasta maksamaansa kauppahintaa takaisin, vaan myyjä voi vähentää siitä arvon alennuksen määrän. Se arvioidaan tapauskohtaisesti.

Palautusehdot kerrottava ennen kauppaa

Myymälästä ostetulla tuotteella ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, ellei myyjä ole sellaista erikseen myöntänyt. Myyjä voi itse päättää, koskeeko vaihto- tai palautusoikeus osaa tai kaikkia myymälän tuotteita. Vaihto- ja palautusehdot on kerrottava kuluttajalle ennen kaupantekoa.

”Kuluttajariitalautakunta on katsonut täysistuntoratkaisussa, ettei myyjä voi vedota internetistä löytyvään tietoon, ellei tietoa esitetä ostajalle ennen kaupantekoa. Siten esimerkiksi kuitilta löytyvä kehotus tarkistaa internetistä löytyvät lisäehdot eivät tule osaksi jo tehtyä kauppaa.”

Jos vaihto- tai palautusoikeutta ei ole annettu, myyjän ei tarvitse kertoa siitä kuluttajalle.

”Kuluttajan pitää itse selvittää asia tarvittaessa myymälästä.”

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.