Nimi ja osoite, sähköposti vai puhelinnumero? – näillä tiedoilla postipaketti löytää perille

Posti on palauttanut paketteja, koska niissä ei ole vastaanottajan numeroa. ”Virheitä voi sattua”, Posti kommentoi.

Ulkomailta lähetettyjen pakettien toimitusongelmista on keskusteltu viime aikoina yleisönosastopalstoilla, ja myös Kuluttaja-lehti on saanut yhteydenottoja aiheesta.

Eräs lukija kertoo Kuluttajalle, että Englannista ja Lapin Sallasta lähetetyt paketit oli palautettu takaisin lähettäjille. Paketeissa on ollut vastaanottajan osoite mutta ei puhelinnumeroa. Hän ei ollut saanut saapumisilmoitusta paketeista.

Asiakas kertoo olleensa yhteydessä Postin asiakaspalveluun, josta hänelle kerrottiin, että lähetyksissä pitää olla vastaanottajan puhelinnumero, ja myös sähköpostiosoitetta suositeltiin. Kotiosoitekin on hyvä olla sen varalta, että Posti lähettää paperisen saapumisilmoituksen.

Selvitimme Postilta, mitä vastaanottajan tietoja lähetyksessä pitää olla, jotta paketti löytää perille asti.

Postin ulkomailta Suomeen saapuvista lähetyksistä vastaava Minna Kovanen kertoo, että paketissa on oltava vastaanottajan nimi ja osoite. Sen sijaan puhelinnumero ei ole lähtökohtaisesti pakollinen, joten tästä asiakas oli saanut väärää tietoa.

”Puhelinnumero kuitenkin helpottaa ja nopeuttaa paketin toimitusta ja noutoa. Jos sitä ei ole ilmoitettu, vastaanottajalle toimitetaan paketin saapumisilmoitus paperisena.”

Lähettäjä vastaa tietojen oikeellisuudesta

Miksi joissakin tapauksissa paketteja on kuitenkin palautettu takaisin lähettäjille ilman, että paketeista on lähetetty saapumisilmoitusta?

”Valitettavasti Postille toimitetut tiedot ovat välillä osoittautuneet puutteellisiksi tai puuttuneet jopa kokonaan, jolloin paperinen saapumisilmoituskaan ei ymmärrettävästi mene perille”, Kovanen sanoo.

Kovanen kertoo, että kun kyse on EU-alueen ulkopuolelta – kuten Isosta-Britanniasta – lähetetystä paketista, puhelinnumero tai sähköpostiosoite eivät ole pakollisia, mutta niitä hyödynnetään saapumisilmoituksen lähetykseen.

Paketti menee Suomeen saapuessaan tullausprosessiin, joka perustuu lähtömaan lähettämiin sähköisiin ennakko- ja yhteystietoihin. Niiden oikeellisuudesta vastaa lähettäjä. Jos Postille ei ole toimitettu vastaanottajan puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta, vastaanottajan osoitteeseen lähetetään paperinen saapumisilmoitus ennakkotietojen mukaisesti.

Puhelinnumero oltava paketeissa Suomesta ulkomaille

Kansainvälisessä pakettiliikenteessä eli esimerkiksi Suomesta ulkomaille lähetettäessä ainoa tapa, jolla paikallinen posti voi olla yhteydessä vastaanottajaan, on puhelinnumero. Siksi se täytyy merkitä lähetykseen.

Jos taas kyse on kotimaan pakettilähetyksestä yksityishenkilöltä toiselle, puhelinnumero on pakollinen silloin, kun paketti lähetetään verkossa tai sovelluksen kautta. Palvelupisteestä voi lähettää paketin pelkän osoitteen avulla.

Yritykseltä kuluttajalle kotimaassa lähetettävään pakettiin vaaditaan puolestaan vähintään vastaanottajan puhelinnumero, jotta tieto paketin saapumisesta tavoittaa vastaanottajan. Lisäksi Posti ilmoittaa paketin saapumisesta OmaPosti-sovelluksessa ja sähköpostissa. Puhelinnumeron perusteella tunnistetaan myös kuluttajan tekemät omat noutopistevalinnat.

”Paperinen saapumisilmoitus ei ole yritysten paketeissa automaattipalvelu, vaan verkkokauppiaan pitää tilata se erikseen, jolloin tarvitsemme myös vastaanottajan kotiosoitteen”, Kovanen kertoo.

Kovanen kehottaa olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, jos pakettitoimituksissa on ongelmia.

”Asiakaspalvelutilanteissa voi aina tapahtua inhimillisiä virheitä tai väärinymmärryksiä. Otamme niistä aina mielellämme palautetta vastaan, jotta voimme kehittää toimintaamme.”

Kommentit (6)

Absolutely nonsense excuse !!
How would I know about Finnish post office rules being so relaxed !!
Over here in Uk clients security is 110%
You would never write mobile number or email address on yours receive or sender sticker for the security reason and prevent ID thefts

Goodness me what an excuse to send my parcel back from Tampere and lie you tried to contact my sister who was actually working from home !

I thought Finland provided top security service but obvious it has changed in 36/27 years
I wasted my money on parking £3, postage £9,
Time to drive up the McColl , queue up arms present is back in UK after 2.5 months . Will hand deliver end of May

Regards
P R-Peck
London

Lähetin normaalin paketin Postin palvelupisteestä noin kuukausi sitten. Olin merkinnyt pakettiin vastaanottajan nimen ja osoitteen. Se ei Postille riittänyt, vaan piti antaa vielä vastaanottajan puhelinnumero sekä lähettäjän nimi ja osoite – ne ovat kaikki kuulemma pakollisia tietoja pakettia lähettäessä. Itse olisin halunnut lähettää paketin minimitiedoilla tietosuojasyistä. Ei onnistunut vaan kaikki tiedot piti antaa… Huoh… Miksi Posti sanoo asiakkaalle, että kaikki tiedot ovat pakollisia, jos pakollisia tietoja ovatkin vain vastaanottajan nimi ja osoite? Että mitkä olivatkaan ne Postin ohjeet?

Hei! Puhelinnumero lähetyksen tiedoissa varmistaa sen, että vastaanottaja saa tiedon saapuneesta lähetyksestä heti, kun se on perille tullut. Paperinen saapumisilmoitus tekee matkaa kotimaan kirjeen nopeudella, eli voi olla jaossa vasta useamman työpäivän päästä paketin saapumisesta. Vaikka kirjeitse toimitettava saapumisilmoitus olisi perillä samana, tai seuraavana päivänä, se ei silti koskaan yhtä nopea kuin sähköinen saapumisilmoitus. Säilytysaika pysyy samana, riippumatta saapumisilmoituksen toimitustavasta, eli sähköinen vaihtoehto jättää vastaanottajalle enemmän aikaa reagoida noutoilmoitukseen. Paperisen ilmoituksen voi ostaa paketin lisäpalveluna sekä verkosta ostettuihin paketin kuljetuksiin, että postista lähetetylle paketeille. Sähköinen saapumisilmoitus kuuluu hintaan. /Taru

Tullattava lähetys Suomesta Skotlantiin, arvo €0, tuli perille kolmessa päivässä, postin kotiin kuljettamana. Tullattava lähetys Skotlannista Suomeen, arvo £5, toimitettiin vastaanottajalle 32 päivässä.
Postin selitykset eivät kestä päivänvaloa.

Tilasin työkaluun varaosan Britanniasta, koska Suomesta ei saanut. Kauppias hoiti ALV-puolen EU-sääntöjen mukaisesti. Tullaus oli läpihuutojuttu, koska arvo oli alle tullirajan. Paketti tuli Suomeen 2 päivässä ja meni tullauksen läpi saman tien. Sitten se roikkui Postin kuljetettavana (tai lähdössä kuljetukseen) melkein kolme viikkoa. Lopulta, kun se toimitettiin perille, sitä ei enää tarvittu siihen työhön, johon sen tilasin.

Asiakaspalvelusta ei ollut nollankaan vertaa apua. He pääsivät samoihin tietoihin, mihin itsekin ja kohauttelivat vain olkapäitään.

Jos tuo puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat olennaisia niin miksi niitä ei haeta OmaPostista jossa ne ovat? OmaPostin mukaankin ”Puhelinnumeroa käytetään Posti-asiakkuuden hoitoon.”

Eiväthän jakelijat kai tekstaile nytkään mitään viestejä niistä lähetyksistä, joiden mukana on puhelinnumero, vaan homma tapahtuu automatisoidusti Postin tietojärjestelmän toimesta. Nytkin jossain vaiheessa jonkun on täytynyt lukea ja kirjata lähetyksen päällä olevan vastaanottajan nimi ja osoite joko koneellisesti tai sitten ihan fyysisesti Postin tietojärjestelmään, jotta paperinen saapumisilmoitus voidaan tulostaa ja postittaa vastaanottajalle. Tällöin luulisi olevan helppoa lisätä tietojärjestelmään tarkistus, löytyykö tällä nimellä ja osoitteella puhelinnumero OmaPostista. Jos löytyy, niin tietojärjestelmä lisäisi silloin lähetyksen tietoihin puhelinnumeron, jolla tietojärjestelmä sitten lähettää tekstiviestit ja sähköpostit vastaanottajalle.

Luulisi tällaisen toiminnon olevan todella helppo koodata tietojärjestelmään ja on outoa, ettei sellaista ole jo olemassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.