Näytätkö etukorttiasi kaupan kassalla? Kotimainen kauppaketju arvioi keräämiensä tietojen perusteella jatkuvasti elämänvaihettasi ja jopa ruokailutapojasi

Kirjoitimme Kuluttajan uusimmassa numerossa internetin tietosuojasta ja yksityisyydestä. Kun vierailet verkkosivuilla tai käytät puhelimesi sovelluksia, siitä jää jälkiä internetin taustajärjestelmiin tai omalle laitteelle. Näitä tietoja voidaan yhdistää pelottavallakin tavalla. Esimerkiksi sijaintitietojen perusteella on mahdollista nähdä kuukausien ajalta lähes minuutilleen, missä ihminen on liikkunut, sekä päätellä siitä, missä hän asuu ja työskentelee.

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen eli GDPR:n myötä kenellä tahansa on koska tahansa oikeus tarkastaa, mitä tietoja hänestä on mihinkin palveluun tallennettu. Monille isoille toimijoille on määrätty myös suuria sakkoja GDPR-lainsäädännön rikkomisesta.

Toimittajamme tilasi artikkeliamme varten kaikki tallennetut henkilötiedot sekä Keskolta että SOK:lta, joiden palveluita hän oli käyttänyt vuosia: aina kun kanta-asiakaskorttia on kassalla vilauttanut, ostotiedot ovat tallentuneet rekisteriin. Toimittajamme sai esimerkiksi Keskolta 228 sivua tallennettuja tietoja. Ostotietojen pohjalta Kesko profiloi asiakkaitaan lukuisin eri tavoin voidakseen kohdentaa heille markkinointia mahdollisimman tehokkaasti. Kesko tekee muun muassa joka kuukausi arvion asiakkaan elämänvaiheesta sekä arvion asiakkaan ruokailutavoista.

Käyttäjän näkökulmasta yksi ongelma on, että eri palveluihin kertynyttä niin sanottua omaa dataa ei ole vielä mahdollista hyödyntää kovin tehokkaasti. 

Voit lukea artikkelin kirjautumalla verkkosivuillemme lehden takakannesta löytyvällä tilaajatunnuksellasi.

Lue myös:

Silmiä avaavia juttuja, ei mainoksia

Kommentit (3)

Kaikkihan noita kortteja Suomessa ovat käyttäneet iät ja ajat. Mutta eihän sitä mainontaa ja tiedotteita tarvitse ottaa vastaan.

”kaikki” paitsi minä en käytä, koska anonyymitetti on säilyttämisen arvoinen asia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.