Myöhästyikö juna? Olet oikeutettu jopa 50 prosentin korvaukseen lipun hinnasta

Tiesitkö, että junamatkan myöhästyessä tai peruuntuessa matkustajalla on oikeus korvauksiin?

Perehdyimme Kuluttaja-lehden numerossa 4/2020 matkustajan oikeuksiin lento-, laiva-, juna- ja bussiliikenteen myöhästyessä. Esimerkiksi junamatkan peruuntuessa tai myöhästyessä matkustajalla on tarkkaan määriteltyjä oikeuksia, jotka perustuvat muun muassa myöhästymisen pituuteen.

Jos juna on myöhässä 1 tunnin, matkustajalla on oikeus saada hyvitystä 25 prosenttia lipun hinnasta. Junan myöhästyessä 2 tuntia hyvitys kasvaa 50 prosenttiin lipun hinnasta.

Matkustajalla on halutessaan oikeus matkan perumiseen ja lipun hinnan palauttamiseen tai korvaavaan kuljetukseen lopulliseen matkakohteeseen. Korvauksia voi saada myös viivästyksen aiheuttamista ylimääräisistä kuluista kuten taksimatkasta.

Korvausta ei saa, jos myöhästyminen on ollut tiedossa jo lipunostohetkellä. Korvausta on haettava suoraan junayhtiöltä. Esimerkiksi VR:llä on lomakkeita korvausten hakemista varten. 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.