Menikö jokin pieleen hammaslääkärissä? Täältä saat apua

Hammashoidon ongelmista kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä hoitopaikkaan. Vahinkoilmoitukselle oikeat osoitteet ovat Potilasvakuutuskeskus ja aluehallintovirastot.

Kerromme Kuluttaja-lehden numerossa 3/2021 riskeistä, joita liittyy yksityisten hammaslääkäriasemien tekemiin oikomishoitoihin. Mutta mistä voi saada apua ja neuvoa, jos hammashoito menee pieleen?

1. Ota ensin yhteyttä hoidon tehneeseen hammaslääkäriin tai hänen esimieheensä. Usein tilanteet selviävät asioimalla suoraan lääkäriaseman kanssa.

2. Jos asia ei selviä, voit tehdä kirjallisen muistutuksen hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutuksen voi tehdä vapaamuotoisesti tai lääkäriaseman nettisivuilta löytyvällä lomakkeella.

3. Ota yhteyttä hammaslääkäriaseman potilasasiamieheen. Terveydenhuollon toimintayksiköllä on oltava potilasasiamies, jonka antaa neuvoja potilaan oikeuksista ja tarvittaessa avustaa potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Hän ei ota kantaa lääketieteellisiin hoitopäätöksiin.

4. Tarvittaessa voit hakea korvausta potilasvahingosta tekemällä ilmoituksen Potilasvakuutuskeskukselle internetissä osoitteessa pvk.fi.

5. Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta (puh. 029 505 3050, kkv.fi/kuluttajaneuvonta) auttaa yksityistä terveydenhuoltoa koskevissa erimielisyyksissä, esimerkiksi hinnoittelun epäselvyyksissä.

6. Hammaslääkäripalveluita valvovat aluehallintovirastot, joihin voi kannella virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Kantelulla ei voi muuttaa tai kumota hoitopäätöstä eikä saada rahallista korvausta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.