Lentokentän ruuhkien syynä taksiaseman ahtaus

Lentosi saapuu Helsinki-Vantaalle keskellä yöllä ja aiot huristaa taksilla suorinta tietä kotiin nukkumaan. Mutta mitä ihmettä: taksijono ulottuu terminaalirakennuksen tuulikaappiin asti. Ei toivoakaan päästä äkkiä unten maille.

Näin on käynyt vuodenvaihteen tienoilla Kuluttajan lukijalle useamman kerran. Hän ihmettelee, miksi takseja on lentokentällä niin vähän yöaikaan ja ihmiset joutuvat jonottamaan kyytiä kotiin. Johtuuko ruuhka siitä, ettei vantaalaisia takseja ole riittävästi? Onko niin, etteivät helsinkiläiset ja espoolaiset taksit saa tulla tyhjänä odottelemaan kentälle?

Taksiliiton viestintäpäällikkö Tiina Sailavuo kiistää molemmat väitteet. Hän arvioi, että ruuhkan syynä on todennäköisesti taksiaseman ahtaus. ”Ruuhkaa syntyy joskus siitä, kun jono ei pääse liikkumaan riittävän nopeasti asiakkaiden tarpeeseen nähden”, Sailavuo sanoo.

Helsinkiläiset ja espoolaiset taksit saavat Sailavuon mukaan tulla kentälle odottelemaan matkustajia. Hän ei kuitenkaan näe siihen mitään järkevää syytä. ”Meillä on tietty järjestelmä, miten asiat toimivat. Tyhjänä lenkokentälle ajaminen Helsingistä tai Espoosta ei kuulosta loogiselta. Ei ole mitään syytä toimia näin, jollei ole jotain erityistä syytä siihen.”

Taksiliitossa ei ole kuultu, että lentokentällä olisi viime aikoina ollut suuria ruuhkia. Jos taksit kuitenkin ovat kiven alla, voi apua saada tilauskeskuksesta. Helsingin ympäristökunnissa tilauskeskuksena toimii Lähitaksi.

Sailavuo ei kuitenkaan varauksetta suosittele tilauskeskukseen soittamista. ”Se on mahdollista toki, mutta ei ehkä vastaa tarkoitustaan. Lentokenttä on esimerkiksi Helsingin liikenteestä aika sivussa.”

Vantaalla on tällä hetkellä 425 taksiautoa. Koko pääkaupunkiseudulla takseja on yhteensä noin 2 200.

Taksilupa myönnetään nykyään aina tiettyyn asemapaikkaan eli paikkaan tai paikkakuntaan, jossa matkustajia kuljetetaan. Hallitus on muuttamassa taksilakia. Muutos on osa liikennekaarta, jonka on määrä tulla kokonaisuudessaan voimaan heinäkuussa 2018.

Esityksen mukaan taksilupia ei jatkossa sidottaisi asemapaikkaan, vaan kuljettajilla olisi ainoastaan pääasiallinen toiminta-alue. Taksi voisi jatkossa jäädä odottelemaan kyytiläisiä myös toiminta-alueensa ulkopuolelle.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.