Laskulta näyttänyt paperi olikin tarjous – laki kieltää johtamasta harhaan

Kuluttajan lukija sai postitse tarjouksen, joka muistutti laskua. Lukija epäili saaneensa huijauslaskun, mutta kävikin ilmi, että se oli lähetetty kyseisestä yrityksestä.

Murtomiehet-nimisen yrityksen tarjouksessa lukee isoin kirjaimin sana tarjous, mutta paperin alalaidassa on laskulta näyttävä osio, jossa lukee euromäärä, joka tulisi maksaa eräpäivään mennessä. Yritys myy ja asentaa hälytinjärjestelmiä.

Lukija arvioi saamaansa tarjousta harhaanjohtavaksi. Esimerkiksi vanhukset ja muistisairaat voivat mennä lankaan ja maksaa tarjouksen laskuna.

Kuluttaja-lehti otti kolmisen viikkoa sitten yhteyttä laskun lähettäneeseen yritykseen ja pyysi heitä kommentoimaan, miksi tarjous muistuttaa laskua.

Yrityksen turvallisuusjohtaja Petteri Maaranen kertoi lehdelle, että kyseinen paperi on vain yksi sivu kolmisivuisesta tarjouksesta, ja että kaksi muuta sivua selvittävät kirjeen saajalle, että kyseessä on tarjous.

Maaranen lupasi lähettää kaksi muuta sivua katsottavaksi, mutta ei ole tähän päivään mennessä niitä lähettänyt.

KKV:n lakimiehen Serina Kavoniuksen mukaan muilla papereilla ei kuitenkaan ole väliä. Tarjousta ei saa esittää tavalla, joka muistuttaa laskua tai perintäkirjettä.

”Kuluttajan on vaivatta voitava ymmärtää mainos tarjoukseksi, johon ei tarvitse reagoida, ellei hän halua tilata tuotetta. Jos tarjous on muotoiltu laskun muotoon, on kyse tällöin lähtökohtaisesti juuri siitä, että tarjous esitetään kielletysti laskua muistuttavalla tavalla.”

”Tämä pätee riippumatta siitä, lähettääkö elinkeinonharjoittaja kuluttajalle laskulta muistuttavan tarjouksen yhteydessä muuta materiaalia”, Kavonius summaa.

Maarasen mukaan tarjouksille ei hänen käsityksensä mukaan ole laissa määritelty ulkonäköä. Valtioneuvosto on kuitenkin antanut asetuksen kuluttajien kannalta sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa ja asiakassuhteissa.

”Lain mukaan sopimattomana ja harhaanjohtavana pidetään laskun tai muun maksukehotuksen sisällyttämistä markkinointiaineistoon siten, että kuluttajalle syntyy väärä käsitys, että hän on jo tilannut kulutushyödykkeen. Näin ollen ulkonäöltään laskun tai muun maksukehotuksen käyttäminen tarjouksena markkinoinnissa on sopimatonta ja harhaanjohtavaa”, Kavonius sanoo.

Kommentit (2)

Kokemusta ko yrityksestä – yritti laskuttaa jo kertaalleen asennettuja laitteistoja sekä asennus/opastustyöstä – asennuksen ja uusintaveloituspyynnön välissä aikaa oli kulunut yli 10v. Lasku tuli sähköpostilla ja kopiona perintätoimistolle. En maksanut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.