Lahjakortti kannattaa ostaa luotolla

Lähtökohtaisesti asiakas on vastuussa lahjakortin käyttämisestä määräajassa. Koronan kaltaiset poikkeusolot saattavat vaatia joustoa, sillä palveluita ei välttämättä ole tarjolla tavalliseen tapaan.

Lahjakortti on kätevä lahja esimerkiksi ihmiselle, jolle on vaikea keksiä lahjaa – saaja kun voi itse valita, milloin ja miten lahjansa käyttää.

Lahjakortin hankkijan kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama tärkeä asia. Ensinnäkin on hyvä miettiä, millaiselta toimijalta lahjakortin ostaa. Jos yritys on pieni, sen taloudellinen tilanne epävarma ja lahjakortti pitkään voimassa, voi palvelun tai tuotteen toimituksessa tulla ongelmia.

Lain mukaan esimerkiksi konkurssiin menneen liikkeen ei tarvitse hyväksyä lahjakortteja maksuvälineenä loppuunmyynnin aikana. Asia nousi pinnalle vuonna 2016, kun tavarataloketju Anttila meni vararikkoon. Iso joukko ihmisiä ei ehtinyt käyttää ­joululahjaksi saamaansa lahjakorttia ketjun myymälöissä.

”Jos yrityksen toiminta loppuu vakavien talousvaikeuksien tai konkurssin vuoksi, on iso riski, että kuluttaja jää nuolemaan näppejään”, tiivistää Kuluttajaneuvonnan johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV).

Yleispätevänä vinkkinä Marttala sanoo, että lahjakortti kannattaa maksaa luottokortilla. Luotolla maksaminen pienentää riskiä, koska ongelmatilanteessa rahansa voi vaatia takaisin suoraan luottoyhtiöltä.

Käyttö kortin saajan vastuulla

Lahjakorttia hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota sen ehtoihin, ­esimerkiksi siihen, missä kaikkialla lahjakortti kelpaa, ja voiko sitä käyttää alennusmyyntien aikana.

Ehkä olennaisin asia on kuitenkin lahjakortin voimassaoloaika. Marttala näkee, että alle kolmen kuukauden voimassaoloaika on lahjakortille kaikissa tapauksissa liian lyhyt. Kuluttajariitalautakunnan päätöksistä löytyy tapaus, jossa neljän kuukauden voimassaoloaikaa ei vielä katsottu asiakkaalle kohtuuttoman lyhyeksi.

Moniin muovisiin lahjakortteihin ei välttämättä ole selvästi merkitty voimassaoloaikaa, vaan se pitää tarkistaa erikseen internetistä. Jos siis ostaa lahjakortin jollekulle, kannattaa pitää huoli, että kortin voimassaoloaika on kaikille osapuolille selvä.

Lähtökohtaisesti on kortin saajan vastuulla käyttää lahjakortti sen ehtojen mukaisesti ja voimassaoloaikana. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään palvelun tai tavaran tilaamista voimassaoloaikana. Voimassaolon pidennyksestäkin kannattaa yrittää sopia hyvissä ajoin eikä viime tingassa.

”Jos ottaa yritykseen yhteyttä vasta kun kortti on jo mennyt vanhaksi, on huonossa asemassa.”

Kuluttajariitalautakunnassa on käsitelty myös tapaus, jossa asiakas oli terveydellisiin syihin vedoten pyytänyt vaatekaupalta lahjakortin voimassaoloajan pidentämistä. Hän oli kuitenkin yritykseen yhteydessä ensimmäistä kertaa vasta kortin voimassaoloajan päättymisen jälkeen, joten lautakunta katsoi, että pidennykselle ei ollut enää hyväksyttäviä perusteluita.

Oma aktiivisuus voi vaikuttaa palautuksiin

Lahjakortteja ei yleensä voi vaihtaa takaisin rahaksi, mutta koronapandemian kaltaisissa poikkeusoloissa lahjakorttien lunastamisesta joudutaan neuvottelemaan normaalia enemmän.

Jos yritys ei pysty tarjoamaan lupaamaansa palvelua tai tuotetta kohtuullisessa ajassa, perusratkaisu on lahjakortin voimassaoloajan pidentäminen. Tämä ei kuitenkaan syystä tai toisesta aina käy asiakkaalle.

Lainsäädännössä ei ole määritelty yksiselitteisesti, kuinka pitkä viivästys oikeuttaa asiakkaan saamaan rahansa takaisin. Marttala sanoo, että tähän voi vaikuttaa myös kuluttajan oma aktiivisuus. Jos lahjakortin lunastamisessa on ongelmia yrityksestä johtuvien syiden vuoksi, asiakas voi itse asettaa takarajan, jonka jälkeen hän vaatii rahojaan takaisin.

Kuluttajariitalautakunnassa asiakkaan eduksi on ratkaistu esimerkiksi tapaus, jossa elämyslentoja tarjoava firma ei pystynyt tarjoamaan lahjakortin saajalle sopivaa lentoaikaa edes vuoden kuluessa lahjakortin hankkimisesta. Vaikka tilanteeseen liittyi lentokoneen tekninen vika, kuluttajariitalautakunta katsoi viivästyksen asiakkaan kannalta kohtuuttomaksi ja suositteli yritystä purkamaan kaupan ja palauttamaan rahat kuluttajalle.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.