Riitaa yrityksen kanssa? Älä vaivu epätoivoon, sillä apua on saatavilla. Kokosimme tähän kaikki kuluttajan tärkeimmät puhelinnumerot.

Kun sukset menevät ristiin myyjän kanssa, moni asiakas uhkaa soittaa Kuluttaja-asiamiehelle. Se on kuitenkin useimmiten väärä valitusosoite.

Kuluttaja-asiamies ei ratko yksittäisiä riitatapauksia, vaan valvoo markkinoiden lainmukaista toimintaa ja ajaa suurten kuluttajajoukkojen etuja.

Omassa riitatapauksessa paras apu on yleensä maistraatin kuluttajaoikeusneuvonta. Kuluttajaneuvonnan lisäksi Suomessa on useita muitakin kuluttajaa auttavia tahoja.

Kokosimme tähän kaikki keskeiset yhteystiedot, joita voit tarvita ongelmatilanteissa.

Kuluttajaviranomaisten numerot

Maistraattien kuluttajaoikeusneuvonta

Kuluttajaoikeudellista neuvontaa ja sovitteluapua riitoihin.
Puh. 029 553 6901 (ark. 9–15, pvm/mpm)

Voit asioida neuvojan kanssa myös verkkolomakkeella. Lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Euroopan kuluttajakeskus (ECC)

Ongelmia ulkomaisen verkkokaupan tai lentoyhtiön kanssa? Euroopan kuluttajakeskuksesta saat EU-alueella tehtyjä ostoksia koskevaa neuvontaa ja apua.
Puh. 029 505 3005, ma-pe klo 912 (mpm/pvm)

Voit ottaa yhteyttä myös pdf-lomakkeella. Valitse lomakkeen alussa olevasta pudotusvalikosta kieleksi suomi. Lisätietoa ECC:n sivuilta.

Kuntien talous- ja velkaneuvonta

Apua ja neuvoja, kun raha-asiat ovat solmussa. Talous- ja velkaneuvonta on lakisääteinen, asiakkaille maksuton palvelu. Löydät oman kuntasi palvelun Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Kuluttajariitalautakunta

Suosituksia riitojen ratkaisuiksi, jos asia ei ratkea myyjän kanssa neuvottelemalla tai kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella.
Puh. 029 566 5200
Sähköpostilla kril@oikeus.fi

Valituslomakkeet löytyvät Kuluttajariitalautakunnan sivuilta. Lue myös ohjeet lomakkeen täyttämiseen.

Kuluttaja-asiamies

Ei ratko yksittäisiä ongelmia, vaan valvoo esimerkiksi yritysten sopimusehtojen ja markkinoinnin lainmukaisuutta.

Voit tehdä Kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen sopimusehtojen ja markkinoinnin epäkohdista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla on myös paljon tietoa kuluttajan oikeuksista.

 

Kuluttajaliiton neuvonnat

Kuluttajaliiton maksullinen neuvonta

Lakimies vastaa ja neuvoo kaikissa kuluttaja-asioissa. Maksullinen numero on tarkoitettu kaikille.
Puh. 0600 94490, ark. klo 15–16 (1,75 e/min. + pvm/mpm)

Kuluttajaliiton jäsenneuvonta

Neuvontaa missä tahansa kuluttamiseen liittyvässä asiassa. Maksuton numero on tarkoitettu Kuluttajaliiton jäsenille.
Puh. (09) 454 2210, ark. klo 9.15–16 (pvm/mpm)

Kuluttajaliiton asumisneuvonta

Neuvontaa taloyhtiötä, vuokra-asuntoa, vuokravälitystä tai asumisoikeusasuntoa koskevissa asioissa.
Puh. 010 8022 40 (lankap. 8,35 snt + 6 snt/min, matkap. 8,35 snt + 17,17 snt/min, tipe klo. 1012 ja ti klo 1719)

Neuvontaa saa myös verkossa. Lisätietoa Kuluttajaliiton sivuilta.

Muut tärkeät yhteystiedot

Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML)

Puhelinmyynnin kieltäminen. Kielto on voimassa 3 vuotta. Sitä noudattavat ASML:n jäsenyritykset, mutta eivät liiton ulkopuoliset yritykset.
Puh. 0600 13404, mape klo 818 (puhelun hinta 0,39 €/min+pvm)

Puhelinmyynnin lisäksi voit kieltää myös kotiin tulevan mainospostin ja osoitteella sinulle lähetetyn mainospostin. Lisätietoa kieltopalveluista ASML:n sivuilta.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE

Apua vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn Vakuutus-, Pankki ja Arvopaperilautakunta ovat kuluttajariitalautakunnan tapaisia, vaihtoehtoisia riidanratkaisijoita. Niiden ratkaisut ovat suosituksia.
Puh. 09 6850 120, mato, klo 10–16 (pvm/mpm)

Voit käyttää yhteydenottoon myös sähköpostia, sähköistä yhteydenottolomaketta tai tavallista kirjepostia. Yhteystiedot ja toimintaohjeet löydät FINEn sivuilta.

Näin toimit riitatilanteessa

1 Ilmoita virheestä tai muusta epäkohdasta aina ensin myyjälle. Lain mukaan myyjälle pitää antaa tilaisuus korjata oma virheensä.

2 Tee valitus eli reklamaatio mieluiten kirjallisesti, eli esimerkiksi sähköpostilla. Näin on jälkikäteen helpompi todistaa, miten keskustelu myyjän kanssa on edennyt.

3

Myyjän pitää hyvittää virheensä korjaamalla se tai vaihtamalla viallinen tuote uuteen. Jos virheen korjaaminen ei ole mahdollista, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista, eli rahojen ja tuotteen palauttamista. Harmista ja vaivannäöstä ei voi lain mukaan saada korvausta, mutta myyjä voi korvata niitäkin hyvän asiakaspalvelun nimissä.

4 Jos et pääse myyjän kanssa sopuun, pyydä apua maistraatin kuluttajaoikeusneuvojalta. Voit pyytää neuvoja myös Kuluttajaliitosta ja EU-alueen yrityksiä koskevissa asioissa Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Kommentit (2)

Voisiko ensi jouluksi selvittää led-jouluvalojen energiankulutusta. Ostin Airamin sydämen ja vasta kotona luin selosteesta, että paloaika on vain 50 tuntia kolmella paristolla. Siis alle kaksi vuorokautta. Jäi juhla-aikaan ovi pimeäksi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.