Kuluttaja selvitti, mistä remontteja kaupustelevat yritykset saavat tietosi – tietosuojavaltuutettu kiinnostui yhtiöstä

Puhelinmyyjä voi ostaa verkkopalvelusta tarkat tiedot sinusta ja talostasi. Tietoja myyvä Leadventure ei suostu luovuttamaan yksityishenkilöistä keräämiään tietoja heidän itsensä tarkistettavaksi.

Puhelinmyyjä varmistaa, vastasiko puhelimeen kiinteistön omistaja. Hän kertoo, että juuri nyt alueella tehdään maksuttomia vesiputkien ja lämmitysjärjestelmien kartoituksia.

Hän tietää talon osoitteen ja rakennusvuoden, mutta ei sitä, mistä tiedot ovat peräisin. Selvitystyö paljastaa, että tiedot tulevat Leadventure -nimiseltä yritykseltä. Se on suomalaisen Leaddesk-ohjelmistoyhtiön tytäryhtiö.

Yhtiön tarjoamasta palvelusta voi hakea suomalaisten yhteystietoja erilaisilla hakuehdoilla. Esimerkiksi näin: kaikki postinumeroalueilla 11000-14000, yli 40 vuotta vanhassa omakotitalossa asuvat yli 70-vuotiaat naiset. Järjestelmässä on yhtiön mukaan 4,7 miljoonaa asiakaskontaktia.

Leadventuren asiakkaisiin kuuluu muun muassa putki- ja lämmitysremontteja myyvä Kotisun. Se on yksi yhtiöistä, joiden painostavia myyntitapoja kuluttajaviranomainen on pitänyt lainvastaisena ja jonka toimintaa käsiteltiin Kuluttajassa 1/2019.

Leaddeskin toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto ja yhtiön perustaja Olli Sirkiä kieltäytyivät toistuvasti Kuluttajan haastattelupyynnöistä. He suostuivat vastaamaan kysymyksiin ainoastaan sähköpostilla.

Sirkiä tai Nokso-Koivisto eivät vastanneet kysymykseen, näkevätkö he kiertäville remonttikauppiaille tarjoamissaan palveluissa moraalista ongelmaa tai reagoivatko he mitenkään kuluttaja-asiamiehen kannanottoon, jossa heidän asiakkaansa katsottiin rikkoneen lakia.

”Ei ole hyvien tapojen mukaista tai edes mahdollista, että ottaisimme kantaa meistä riippumattomien yritysten toimintaan”, Nokso-Koivisto vastaa sähköpostilla.

Yhtiö ei myöskään kerro, mistä ihmisten tai rakennusten ikää koskevat tiedot ovat peräisin. Sirkiä kertoo, että niitä on kerätty eri verkkosivuilta sekä kaupungeilta. Ihmisten iät on arvioitu käyttämällä “karttaruutuun perustuvaa ennustemallia”, “nimitietoa” ja “aikaisemmin käytössä olleiden rekistereiden ikäluokkatietoa”. Sirkiä tosin kertoo, että asiakkaille luovutettavien ikätietojen tarkkuuteen on tarkoitus tehdä muutoksia.

Yhtiö ei suostu luovuttamaan yksityishenkilöille heistä keräämiään tietoja. Sirkiä vetoaa siihen, että yhtiö ei itse pidä henkilörekisteriä, vaan toimii ainoastaan Fonectan henkilörekisterin käsittelijänä. Siksi laissa säädetty oikeus tarkastaa itseään koskevat tiedot henkilörekisteristä ei Sirkiän mukaan koske heitä.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ihmettelee yhtiön linjaa. “Itse asiassa sillä ei ihan hirveästi ole väliä tässä, sillä nämä tarkastusoikeutta koskevat velvoitteet koskevat sekä rekisterinpitäjiä että käsittelijöitä. Ihmisillä on myös oikeus tietää, minne heitä koskevia tietoja tallennetaan.”

Aarnion mukaan tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo nyt arvioida, onko sen syytä aloittaa toimenpiteet Leadventuren toiminnan lainmukaisuuden selvittämiseksi.

Leaddeskin omistajia ovat Sirkiän, Nokso-Koiviston ja muiden johtajien ohella myös Suomen valtion omistama Teollisuussijoitus. Se sijoitti yhtiöön 5,5 miljoonaa euroa yhdessä brittiläisen pääomasijoittaja Dawn Capitalin kanssa vuonna 2015. Teollisuussijoitus on myös yksi Kotisunin nykyisistä omistajista.

Leaddeskin tarjoama, asiakaskontaktien myyntiin perustuva Leadcloud-palvelu muodosti yhtiön mukaan 1,9 miljoonaa euroa konsernin 11 miljoonan euron kokonaismyynnistä.

Leaddesk listautui Helsingin pörssin First North -listalle helmikuun alussa. Listautumisella yhtiö sai yli tuhat uutta pienomistajaa ja kuusi miljoonaa euroa uutta pääomaa. Listautumishinnalla laskien yhtiön arvoksi tuli 34 miljoonaa euroa.

Kommentit (22)

Hienoa, valtio omistaa vanhuksille pakkotuputtavasta lestadiolaisten kotisun yrityksestä osan.

Kotimyynti pitää kieltää lailla. On ne ihmiset osanneet ostaa tarpeensa ennenkin ilman pakkomyyntiä.

Määrittele sana pakkomyynti?Jokainen ihminen osaa sanoa ei, jos ei tuotetta tarvitse. Kieltäytyminen silmätkiinni näkemättä mitä on tarjolla on taas idioottimaista.

Jokainen ihminen ei osaa tai kun on tarpeeksi päällekäyvä myyjä, ei uskalla sanoa ei.

Nyt kun tälläkin sivulla käy ihmisiä , joilla on osaamista ja harkintakykyä arvioida tarjous.

Laittakaa kansalaisaloite ; Missä yli 60 vuotiailla on mahdollisuus purkaa kauppa milloin tahansa HETI tai MILLOINTAHANSA .
Mikäli kauppa on tehty tunkeutumalla ihmisten asuntoihin, puhelimessa, jne.

Mikä siinä myynnissä ahdistaa? Parempi se varmaankin on että tehdään se putkiremontti vaikka kallis onkin kuin vesivahinko.

Kotimyynnin pystyy purkamaan 14 päivän sisällä vaikka tavarat olis jo toimitettu tontille ,riippumatta siitä kumpi osapuolista on ollut yhteydessä. Kotimyynti on aina kotimyyntiä.

Mitähän Olli Sirkiä tykkäisi siitä jos laitettaisiin hänen kotiosoitteensa, numerot ja sähköpostiosoitteet ja muutakin kivaa tietoa kaikkien saataville nettiin – en edes veloita niistä mitään.

Ja lisäksi vastaavaa puhelinmyyntiä jatkuvasti niin, että joutuu vaihtamaan numeronsa…

Mikä ahdistaa? Kaikkien osoite yms julkiset tiedot on kyllä aika helposti kaivettavissa. Jos sinulle soittaa tuntematon numero, ei se välttämättä ole hyökkäys ja soittaja ryöstäjä. Kuunteleppa seuraavalla kerralla niin opit!

Anonyymi 16:10.

Ei tartte olla edes yli 60-vuotias. KAIKILLA on oikeus peruuttaa tuollainen kotimyyntikauppa 14 päivän aikana heti ilman yhtään mitään syytä. (Ja jos myynnin tai tilausvahvistuksen yhteydessä ole kerrottu tuosta oikeudesta ja siitä, kuinka se voidaan tehdä, niin sitten lain mukaan aika laajenee 14 päivästä vuoteen)

Sanon aina, että käytän paikallisia tai otan kyllä vastuun tulevista vioista.

Net voi ajaa mäkheen parhaaksi katsomallaan tavalla jos luvatta pihalla tuppaavat.
Suomen perustuslaki, 10 § yksityiselämän suoja. Kotirauha.
Teen poliisille ilmoituksen joka kerta kun ovea ryskyttävät.

Mitähän nuo ”johtajat” olisivat mieltä asiasta jos alan levitellä netissä heidän kotiosoitettaan, lasten päiväkoti/koulu/puhelin ym. tietoja?
Nyt kannattaa kaksi kertaa miettiä levitteleekö tositen henkilötietoja netissä ja myy niitä epämääräisille tahoille. Teidänkin äpäränne saavat pian peräänsä kaikenmaailman hörhöt ja sekopäät ja ne ei todellakaan ole mitään myyntimiehiä vaan pedofiilejä ym. mielipuolia.
Luovutan kyseiset tiedot eniten sekaisin olevalle hullulle.

Ei muuta ku tsemppiä molemmille Olleille tulevaisuuteen.

Hei, hyviä kommentteja ja ajatuksia. Pakkomyynti on ikävä asia ja siihen pitäisi oikeasti puuttua tarkemmin. Toisaalta pitää myös muistaa, että kaikki remontit eivät ole turhia vaan päinvastoin osa on hyvinkin aiheellisia. Mikäli oikea remonttitarve on ilmennyt, suosittelen pyytämään remontista useamman tarjouksen esimerkiksi https://kodinplaza.fi/ sivuston kautta. Näin voit verrata hinta-laatusuhdetta ja tehdä päätöksen, edetäkö remontin kanssa vai eikö.

Selvitän juuri, miten saisin iäkkäälle läheselleni tulevat soitot loppumaan. Hän ahdisuu siitä, että soittoja tulee jatkuvasti. Soittajat tarjoavat ilmaisia takastuksia ja kartoituksia. Eli eivät siinä vaiheessa vielä myy mitään. Iäkkäälle ihmiselle tällaiset uhkakuvien luomiset aiheuttavat pelkoa siitä, että jollei tee mitään alkavat putket paukkua ja katto vuotaa ym. Jos oikeita remottitarpeita ilmenee, me läheiset olemme apuna ja teemme kilpailutukset ym. joten talo pysyy kunnossa. Tuosta Kuluttaja-lehden jutusta puuttui tieto siitä, miten noista soittajista pääsee eroon.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.